جنبش عظیمی که در ایران راه افتاده است باعث شده توجه‌ها در تمام سطوح بیش از پیش به این کشور جلب شود و طبیعی است که محافل آکادمیک  …


شهروند ۱۲۴۶  پنجشنبه ۱۰ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

جنبش عظیمی که در ایران راه افتاده است باعث شده توجه‌ها در تمام سطوح بیش از پیش به این کشور جلب شود و طبیعی است که محافل آکادمیک این روزها به بحث در مورد مهم‌ترین مباحث سیاسی و اجتماعی مرتبط به ایران بپردازند. دانشگاه یورک با نزدیکی به یکی از ایرانی‌نشین‌ترین مناطق دنیا بیرون از ایران قاعدتا از اتوریته‌ی خاصی در این میان برخوردار است.

این هفته انجمن‌های دانشجویی سه دانشگاه تورنتو (تورنتو، یورک، رایرسون) به همراه چند گروه آکادمیک دیگر میزبان جلسه بحث و گفتگویی در مورد حقوق بشر، جامعه مدنی و دموکراسی در ایران خواهند بود که در دانشگاه یورک صورت می‌گیرد. دکتر سعید رهنما، از استادان ارشد دانشگاه یورک، که قبلا نیز مبتکر بحث‌های جالب و مهمی در این دانشگاه بوده است، رئیس این جلسه است.

از میان سایر سخنرانان نام سه چهره‌ی دانشگاهی دیگر از میان ایرانیان مقیم کانادا به چشم می‌خورد: رامین جهانبگلو از دانشگاه تورنتو، پیام اخوان از دانشگاه مک‌گیل و هایده مغیثی از دانشگاه یورک. رضا براهنی، شاعر، نویسنده و فعال حقوق بشر دیگر تورنتویی حاضر در این جلسه است.

از بین مهمانان بیرون از کانادا باید به مهرانگیز کار، حقوقدان شهیر ایرانی و دکتر کریم لاهیجی، حقوقدان و نایب‌رئیس فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر اشاره کرد.

این جلسه روز ۱۲ سپتامبر از ساعت ۳ تا ۷ بعدازظهر در تالار تریبیوت ریسیتال (Tribute Recital Hall) دانشگاه یورک برگزار می‌شود.