شهردار تورنتو، دیوید میلر، باید از الان آماده‌ی نبردهای جدی سیاسی باشد و رقبایش از همه نوع سلاحی استفاده می‌کنند از جمله بیرون آوردن …..


شهروند ۱۲۴۶  پنجشنبه ۱۰ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

شهردار تورنتو، دیوید میلر، باید از الان آماده‌ی نبردهای جدی سیاسی باشد و رقبایش از همه نوع سلاحی استفاده می‌کنند از جمله بیرون آوردن بیلی بیشاپ از گور! خلبان کانادایی جنگ جهانی اول،‌ که ۵۳ سال پیش مرده است. هفته‌ی گذشته سازمان بندر تورنتو تصمیم گرفت فرودگاه جنجالی مرکز شهر تورنتو را به نام بیلی بیشاپ تغییر دهد.


 

دیوید میلر از ابتدای زمان انتخاب خود درگیر نبرد بر سر این فرودگاه بوده و سعی کرده از گسترش بیشتر آن جلوگیری کند. در حال حاضر شرکت هواپیمایی پورتر است که پروازهایی به شهرهای متعددی در کانادا و آمریکا از این فرودگاه تبلیغ می‌کند و با قیمت‌های ارزان، شرایط بسیار عالی و نزدیکیِ فرودگاه به مرکز شهر موفق به جذب مشتری‌های بسیاری ‌شده است. تنها مشکل کنونی این است که مسافران برای رسیدن به فرودگاه باید سوار قایق شوند و هیچگونه ارتباط زمینی با آن موجود نیست. میلر قبلا با تصمیم احداث پل به جزیره سرسختانه جنگیده بود و حالا طرحی جدید برای احداث تونل مطرح شده که به نظر می‌آید مورد حمایت ضمنی دولت لیبرال استانی و دولت محافظه‌کار فدرال باشد. به نظر می‌آید تصمیم اداره بندر برای استفاده از نام قهرمانی کانادایی از این رو گرفته شده تا کار میلر را در نبرد با این فرودگاه سخت کند.

اما طبیعی است که بعضی از طرفداران یاد و خاطره‌ی بیشاپ از این استفاده‌ی سیاسی از نام او خوشحال نباشند. برای مثال بیل مردوخ، نماینده‌ی مجلس انتاریو از حوزه‌ی بروس-گری- اون ساند، به این اشاره کرد که فرودگاه محلی اون ساند، محل تولد و بزرگ شدن بیشاپ، قبلا به نام او نام‌گذاری شده است و او خوش ندارد که تورنتو بخواهد این نام را به سرقت ببرد. منابع خبر می‌دهند که خانواده‌ی بیلی بیشاپ و موزه‌ی او در اون ساندِ انتاریو از این تغییر نام باخبر شده‌اند.

نکته‌ ی دیگر این است که به عقیده‌ی بسیاری این فرودگاه هر اسمی که داشته باشد همیشه به نام "فرودگاه جزیره" شناخته می‌شود. در حال حاضر نیز اصطلاح "فرودگاه جزیره" بیشتر از نام رسمی آن (فرودگاه مرکز شهر تورنتو) مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرودگاه جزیره در سال ۱۹۳۹ به نام جرج ششم، پادشاه وقت بریتانیا، تاسیس شد و در سال ۱۹۹۴ به نام کنونی تغییر نام داده شد.