بازداشت مدیران دانشگاه بهائیان ایران

بی بی سی: بهائیان می گویند نیروهای امنیتی ایران حداقل ۱۰ تن از مدیران و اساتید موسسه آموزش عالی آنلاین آنها را در چند شهر مختلف دستگیر کرده اند. به گفته آنها، این دانشگاه نیمه حضوری و غیرانتفاعی در اواسط دهه ۱۳۶۰ خورشیدی با هدف تامین نیازهای تحصیلی جوانان بهایی که پس از انقلاب از ورود به دانشگاه های دولتی محروم بوده اند تاسیس شد و رشته های آن به تدریج گسترش پیدا کرده است. جامعه بین المللی بهائیان می گوید که حدود ۳۰ نفر از دست اندرکاران این دانشگاه دستگیر شده اند، اما شماری از خانواده های افراد بازداشت شده در گفتگو با بی بی سی فارسی دستگیری حدود ۱۰ نفر را تایید کرده اند.

شاهین نگاری از مدیران دانشگاه آنلاین بهائیان که در ایران دستگیر شده است

شهرام نگاری، ساکن شهر تورنتوی کانادا نیز به بی بی سی فارسی گفت که برادرش شاهین نگاری، صبح یکشنبه در منزلش در تهران دستگیر شد. او گفت که مقام های قضایی اتهام برادرش یا محل نگهداری وی را اعلام نکرده اند، اما پس از بازداشت و توقیف کامپیوتر شخصی او، به همسرش گفتند که تا چند روز دیگر، برای کسب اطلاعات بیشتر به بازداشتگاه اوین مراجعه کند.

شهرام نگاری که از کانادا در دانشگاه بهائیان کلاس بازاریابی تدریس می کند گفت: “در سال های اخیر با توجه به محدودیت هایی که از طرف دولت وضع شده موسسه بیشتر به صورت آنلاین فعالیت می کرده است.”

دولت ایران مدرک این دانشگاه را معتبر نمی داند ولی شماری از فارغ التحصیلان آن طی سال های اخیر از دانشگاه های خارج از کشور، به ویژه در کانادا و آمریکا، پذیرش گرفته اند. گزارش ها حاکیست که شماری از بازداشتی ها در کرج زندگی می کنند و یکی از آنها به نام امین الله مستقیم در شیراز دستگیر شده است. این بهائیان در حالی بازداشت شده اند که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اخیرا گفته بود در ایران هیچ کس به علت بهایی بودن دستگیر نشده و به زندان نمی ‌افتد. او روز شنبه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه) در سومین سالگرد دستگیری شش تن از هفت مدیر سابق جامعه بهائیان ایران گفت: “بهایی‌ها در ایران مانند هر شهروند دیگر ایرانی از حقوق شهروندی برخوردارند، اما درست مانند سایر شهروندان اگر مرتکب جرمی شوند به طور طبیعی دستگاه قضایی با آنها برخورد می‌ کند.”

فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت در مرداد گذشته با حکم قاضی مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران هر یک به ۲۰ سال حبس محکوم شدند.

این افراد اتهام های وارده از جمله “افساد فی الارض”، جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام را بی اساس می دانند.

بهائیان پس از انقلاب از حق تحصیل در دانشگاه ها و مشاغل دولتی محروم بوده، مجامع آنها غیرقانونی اعلام شده و تعدادی از قبرستان های آنان در مناطق مختلف تخریب شده است. پنج تن از مدیران سابق جامعه بهائیان ایران هم اکنون در بند امنیتی زندان رجایی شهر کرج بسر می برند. فریبا کمال آبادی و مهوش ثابت به تازگی به همراه زندانیان دیگر به زندان قرچک ورامین منتقل شده بودند به زندان اوین بازگردانده شدند.

 

ناصر حجازی چهره برجسته ی فوتبال ایران درگذشت

بی بی سی: ناصر حجازی، دروازه بان مشهور ایرانی که فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال او را دومین دروازه بان برتر قرن بیستم قاره آسیا معرفی کرد، روز دوشنبه، دوم خرداد ماه در سن ۶۲ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان ریه در بیمارستان کسری در تهران درگذشت.

پیکر ناصر حجازی، دروازه بان مشهور ایران، پس از مراسمی با حضور چند هزار تن از دوستدارانش در ورزشگاه آزادی، در گورستان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. پیکر دروازه‌بانی که سالها برای تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال درون دروازه قرار گرفته بود صبح چهارشنبه، ۴ خرداد (۲۵ مه)، برای آخرین بار درون چارچوب فلزی قرار گرفت، در حالیکه بیش از پانزده هزار تن از دوستدارانش اشک می ریختند و او را تشویق می کردند.

پس از برگزاری این مراسم در ورزشگاه آزادی، پیکر دروازه بان اسبق تیم ملی ایران و باشگاه استقلال (تاج) به سوی بهشت زهرا تشییع شد.

پیکر ستاره محبوب فوتبال ایران در قطعه نام آوران بهشت زهرا در ردیف ۵۸ ، شماره ۱۲ به خاک سپرده شده است

ناصر حجازی روز ۲۸ آذر ۱۳۲۸ متولد شد و روز ۲ خرداد ۱۳۹۰ پس از نزدیک به دو سال مبارزه با بیماری سرطان ریه، دیده از جهان فرو بست.

در خبر جداگانه ای به درگذشت این اسطوره فوتبال ایران پرداخته ایم.

 

انفجار در پالایشگاه آبادان

بی بی سی: روز سه شنبه، سوم خرداد و به هنگام برگزاری مراسم افتتاح واحدهای فرآیندی پالایشگاه آبادان توسط محمود احمدی‌نژاد، انفجاری رخ داد که به کشته و مجروح ‌شدن تعدادی از کارکنان این پالایشگاه منجر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالله کعبی، نماینده آبادان و نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران روز چهارشنبه ۴ خرداد با اشاره به دو بار تلاش قبلی برای افتتاح زودهنگام این طرح در تاریخ های ۲۲ بهمن و ۱۲ فروردین سال گذشته و امسال، گفت: “حادثه ای که در آن تبعات جانی رخ داده است را نمی توان جزئی و طبیعی قلمداد کرد؛ فرهنگ عذرخواهی در بین مسئولان ایرانی باید رشد یابد.”

سخنان کعبی اشاره ای است به سخنان رئیس پالایشگاه آبادان و استاندار خوزستان که بروز این آتش سوزی را امری جزئی و طبیعی قلمداد کرده بودند.

کعبی همچنین خواهان استعفای مقصرین و مسببین اصلی این حادثه شد و گفت: “بهتر است مسئولان به جای تعیین ضرب الاجل زمانی برای افتتاح مجدد، این طرح را اصولی بازسازی کنند تا چنین واقعه ای مجددا تکرار نشود.”

علی موسوی، دیگر نماینده آبادان نیز با اشاره به اینکه کارشناسان، آتش سوزی پالایشگاه آبادان را پیش بینی کرده بودند، گفت: “دو هفته قبل به هنگام تست اولیه، آتش سوزی رخ داده بود و کارشناسان اعتقاد داشتند در مراسم افتتاحیه این اتفاق تکرار خواهد شد.”

خبرگزاری های ایران تا کنون آمار متفاوتی از زخمی ها و کشته ها داده اند، اما پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت امروز با اعلام این که در این حادثه تنها یک نفر به نام مهندس محسن کمری کشته و ۲۴ نفر مجروح شده اند، نسبت به انتشار آمار متفاوت از سوی خبرگزاری های داخلی اعتراض کرد.

احمدی نژاد بعد از این حادثه در جمع کارکنان پالایشگاه گفته بود که “ایران آمادگی دارد صنعت تمام کشورهای اسلامی و صنعت نفت کشورهای تولید کننده نفت را نوسازی کند.”

“یک مقام مسئول در شرکت ملی پخش و پالایش به خبرگزاری مهر گفت:کمپرسورهای این طرح از شرکت زیمنس آلمان خریداری شده بود که تحت تاثیر فشار قدرت های مسلط خارجی، این شرکت حاضر به اعزام کارشناس و راه اندازی کمپرسورها نشد.”

 

درخواست چهره های اسلامی از آیت الله خامنه ای برای آزادی دو آمریکایی

بی بی سی: شماری از چهره های برجسته اسلامی فعال در آمریکا و کانادا طی نامه ای از رهبر ایران خواسته اند که برای آزادی شین باوئر و جاشوا فتال اقدام کند. محمدعلی کلی، سه دور قهرمان بوکس سنگین وزن جهان، امام محمد مجید، رئیس جامعه اسلامی آمریکای شمالی – بزرگ ترین سازمان اسلامی این منطقه – و اکبر احمد، سفیر پیشین پاکستان در آمریکا و استاد علوم سیاسی در دانشگاه آمریکن، از جمله ۱۳ شخصیتی هستند که برای آزادی دو آمریکایی به آیت الله علی خامنه ای نامه نوشته اند.

آنها گفته اند که این دو نفر که حدود ۲۲ ماه از بازداشتشان در مرز ایران و عراق می گذرد، برای ترویج گفتگو به منطقه خاورمیانه سفر کرده بودند و قصد نداشتند که بین ایالات متحده و ایران مشکل ایجاد کنند.

این چهره های اسلامی سه شنبه در باشگاه ملی مطبوعات در واشنگتن جمع شدند. اعضای خانواده های دو آمریکایی نیز در این نشست حضور داشتند.

شین باوئر ۲۸ سال سن دارد و روزنامه نگار آزاد است. باوئر، سارا شورد، نامزد او و جاشوا فتال که او هم ۲۸ ساله است به کردستان عراق رفته بودند و در حین گردش در یک منطقه خوش آب و هوای مرزی بازداشت شدند.

ایران شین باوئر و جاشوا فتال را متهم کرده که به همراه سارا شورد به طور غیرقانونی از مرز عراق وارد خاک این کشور شده اند و آنها را جاسوس نامیده است. سارا شورد پیش تر به علت مشکلات جسمی با تودیع وثیقه نیم میلیون دلاری آزاد شده بود.

هر سه نفر اتهام های وارد شده را بی اساس می دانند.

محمد علی کلی سه شنبه در کنفرانس خبری واشنگتن حاضر بود اما به علت کهولت سن و ابتلا به بیماری آلزایمر، همسرش از طرف وی صحبت کرد.

محمد علی کلی پیش تر در نامه ای خطاب به آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران از او خواسته بود این افراد را آزاد کند.

یوسف اسلام، خواننده مسلمان شده بریتانیایی و سراسقف دزموند توتو، برنده جایزه نوبل و از چهره های مبارزه با آپارتاید از دیگر شخصیت های جهانی هستند که از ایران خواسته اند شین باوئر و جاشوا فتال را آزاد کنند.

خانواده های این دو آمریکایی چند روز پیش از تماس تلفنی آنها با بستگانشان خبر دادند.

رسول‌اف برنده دو جایزه جشنواره کن

بی بی سی: فیلم به امید دیدار ساخته محمد رسول‌اف که در بخش نوعی نگاه شصت و چهارمین دوره جشنواره کن شرکت داشت، موفق شد جایزه بهترین کارگردان بخش نوعی نگاه و جایزه ویژه فرانسوا شاله را به عنوان بهترین فیلم دریافت کند.

رسول‌اف خود در مراسم اهدای جایزه غایب بود، اما همسرش به جای او این جایزه را دریافت کرد.

در خبر جداگانه ای به این موفقیت رسول اف بیشتر پرداخته ایم.

 

 

نتانیاهو: اسرائیل آماده سازش های دردناک است

بی بی سی: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنانی در کنگره آمریکا گفته است که اسرائیل در مورد اندازه کشور آینده فلسطینی گشاده دست خواهد بود، اما مرزها نمی تواند به آنچه قبل از جنگ ۱۹۶۷ بود بازگردد.

او همچنین روز سه شنبه قول داد که دست به سازش های دردناک برای صلح با فلسطینی ها بزند، اما گفت که او با هیچ طرحی که امنیت اسرائیل یا ماهیت یهودی آن را تهدید کند، موافقت نخواهد کرد.

باراک اوباما روز پنجشنبه گذشته گفته بود که مذاکرات صلح با فلسطینی ها باید بر مبنای مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ اعراب و اسرائیل انجام شود، درخواستی که آقای نتانیاهو یک روز بعد رد کرد.

البته اوباما تاکید کرده بود که این فقط یک مبنا است و دو طرف باید سر میز مذاکره به مرزهای متفاوتی دست یابند.

بنیامین نتانیاهو همچنین موضع اسرائیل دایر بر خودداری از در نظر گرفتن دادن اجازه بازگشت به آوارگان فلسطینی و خانواده هایشان به زمین هایی در اسرائیل را تکرار کرد.

نتانیاهو همچنین گفت که بیت المقدس، که هر دو طرف مناقشه آن را پایتخت آینده خود می دانند، نباید تقسیم شود.

 

وقوع درگیری های خونین در پایتخت یمن

بی بی سی: درگیری مسلحانه شدیدی بین نیروهای دولتی و مخالفان در صنعا، پایتخت یمن به وقوع پیوسته است.

نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، با محافظان شیخ صادق الاحمر، رهبر یکی از قبیله های مخالف دولت درگیری شده اند. مقام های بیمارستانی می گویند که حداقل ۳۸ نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شده اند.

گزارش ها حاکیست که مخالفان مسلح چند ساختمان دولتی را تصرف کرده اند. مقام های دولتی می گویند که ۱۴ سرباز کشته شده اند.

تحلیلگران طی روزهای گذشته درباره امکان آغاز یک جنگ داخلی تمام عیار در یمن هشدار داده اند.

علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن روز یکشنبه از امضای یک طرح آشتی ملی با مخالفان که قرار بود به بحران سیاسی در کشورش خاتمه دهد خودداری کرد. سازمان شورای همکاری خلیج فارس می گوید که تلاش های دیپلماتیک خود برای میانجیگری بین دولت یمن و مخالفان را متوقف کرده است. علی عبدالله صالح می گوید که این طرح را فقط در حضور رهبران مخالفان امضا خواهد کرد.

 

افزایش تلفات گردباد آمریکا

تلفات گردباد شدید در شهر جوپلین ایالت میسوری آمریکا در روز چهارشنبه به ۱۲۵ نفر رسید. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی به ساکنان مناطق مرکزی غرب آمریکا هشدار داده شده، ممکن است روز سه شنبه با توفان بیشتری روبرو شوند. گردباد شدید که گفته می شود قوی ترین و مرگبارترین گردباد از سال های ۱۹۵۰ تاکنون بوده شهر کوچک جوپلین را که پنجاه هزار نفر جمعیت دارد به سختی ویران کرده است.

 

نخل طلای جشنواره کن به ترنس مالیک رسید

بی بی سی: شصت و چهارمین جشنواره سینمایی کن، جایزه نخل طلای خود را به فیلم “درخت زندگی” ساخته سینماگر برجسته آمریکایی، ترنس مالیک اهدا کرد. ترنس مالیک هنگام دریافت این جایزه در کن حضور نداشت و تهیه کنندگان فیلم این جایزه را از دست رابرت دونیرو دریافت کردند.

درخت زندگی“، روایت امپرسیونیستی و متافیزیکی مالیک به جهان و جایگاه انسان در این جهان است.

جایزه بهترین بازیگر مرد را ژان دو ژاردن فرانسوی برای بازی در فیلم “هنرمند” (بازیگر) ساخته میشل هازاناویسیوس دریافت کرد.

برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن، بازیگر آمریکایی کریستن دانست شد که بازی تاثیر گذاری در نقش جاستین در فیلم ملانکولیا ساخته لارس فون تریه ارائه کرده بود.

سخنان تحریک آمیز لارس فون تریه در کنفرانس مطبوعاتی فیلم ملانکولیا در مورد نازیسم و همدردی او با هیتلر جنجال به پا کرد. جشنواره کن در واکنش به سخنان غیر متعارف فون تریه، او را “عنصر نامطلوب” جشنواره کن خواند و اعلام کرد که فون تریه نمی تواند در صورت برنده شدن نخل طلا، شخصا آن را دریافت کند.

جایزه بزرگ جشنواره کن نیز به طور مشترک به فیلم های پسری با دوچرخه ساخته برادران داردن و روزی روزگاری در آناتولی ساخته نوری بیلگه جیلان تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی نیز توسط نیکول گارسیا ستاره فرانسوی به نیکولاس ویندینگ رفن کارگردان دانمارکی به خاطر فیلم “بران” (Drive) اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران نیز به فیلم پلیس ساخته می ون لی بسکو از فرانسه تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلمنامه نیز به فیلم “پانوشت” ساخته فیلمساز اسرائیلی جوزف سدار رسید.

جایزه منتقدان بین المللی فیلم (فیپرشی) نیز به فیلم لو آور ساخته آکی کوریسماکی فیلمساز فنلاندی اهدا شد. این فیلم نگاه تازه ای به موقعیت مهاجران آفریقایی در سرزمین های اروپایی دارد که با سبک ویژه و غیر رئالیستی کوریسماکی بیان شده است.

شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن، روز چهارشنبه ۱۱ مه (برابر با ۲۱اردیبهشت) با فیلم کمدی رمانتیک نیمه شب در پاریس ساخته وودی آلن در شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه آغاز شد و روز بیست و دوم می با اهدا جایزه نخل طلا به فیلم درخت زندگی ساخته ترنس مالیک به کار خود پایان داد.

 

تعطیلی چند فرودگاه آلمان به خاطر آتشفشان ایسلند

بی بی سی: دولت آلمان اعلام کرده است که در واکنش به گسترش ذرات خاکستر آتشفشان ایسلند، فعالیت فرودگاه های شمال این کشور را به حالت تعلیق در می آورد. فرودگاه های هامبورگ و برمن از ساعت پنج صبح چهارشنبه به وقت محلی به طور موقت تعطیل می شوند و پروازی در آنها انجام نخواهد شد. فوران آتشفشان گریمسوتن ایسلند ادامه دارد و مقادیر زیادی خاکستر وارد آسمان اروپا شده است.

سازمان ترافیک هوایی اتحادیه اروپا می گوید که حدود ۵۰۰ پرواز در کشورهای مختلف لغو شده است.

حدود ۲۰۰ پرواز در اسکاتلند و ایرلند شمالی لغو و در نروژ و دانمارک نیز تعدادی از پروازها مختل شده است.

انتظار می رود که برخی از مسافران در برلین آلمان نیز چهارشنبه با تاخیر یا لغو پرواز مواجه شوند.

به گفته مسوولان اداره هواشناسی ایسلند، فوران اخیر کوه گریمسوتن ستونی از خاکستر به ارتفاع ۱۵ کیلومتر را به هوا فرستاده است.