آرش عزیزی ـ وزارت شهروندی و مهاجرت کانادا از زوجی نیجریه که دو سال به خاطر اشتباهات دولت روند ویزایشان به تاخیر افتاده است، معذرت ‌خواهی کرد.

به گزارش تورنتو استار از اتاوا،‌ نانسی کارون، سخنگوی وزارتخانه جمعه ‌ی هفته ی پیش گفت: «می‌ خواستیم از فرصت استفاده کرده و به خاطر اشتباهات مکرری که در روند پردازش این پرونده صورت گرفته و ناراحتی و هزینه ‌ای که بر این دو نفر رفته است جدا معذرت ‌خواهی کنیم.»

ماجرا به وقتی بر می‌گردد که در سپتامبر ۲۰۰۹ گیدئون کریستین، دانشجوی ۳۶ ساله حقوق، با چینلو اکپونابیِ ۲۵ ساله، که او هم وکیل است، ازدواج کرد. گیدئون مقیم دائم کانادا و دانشجوی دانشگاه اتاوا بود و پس از ازدواج به کانادا بازگشت و روند مهاجرت را برای همسرش آغاز کرد.

زوج جوان به زودی متوجه شدند پرونده به کمیسیون عالی کانادا در آکرای غنا رفته اما یک سالی گذشته بود که تقاضای عجیبی از سفارت کانادا در پاریس دریافت کردند: از اکپونابی خواسته شده بود دوباره امتحان پزشکی انجام دهد و این‌بار آزمایش الکلی‌ ها را از سر بگذراند.

به گفته‌ی کریستین: «سئوال‌ها خیلی عجیب بود چون همسرم اصلا مشروب نمی ‌خورد.»

گیدئون کریستین و همسرش

دفتر ماریل بلانجر، نماینده ‌ی لیبرالِ اتاوا – وانیه، با وزارت شهروندی و مهاجرت تماس گرفت تا ببیند داستان از چه قرار است. به او گفتند آزمایش پزشکی باید حتما انجام شود.

کریستین با استفاده از تقاضای رسمی اطلاعات متوجه شد نامه‌ ی اولیه به اشتباه فرستاده شده است. او منتظر درست شدن اوضاع بود تا این‌که در دسامبر سال گذشته نامه‌ ی دیگری دریافت کرد… دوباره با تقاضای تجدید آزمایش پزشکی.

روز ۱۰ فوریه ‌ی امسال بالاخره به نظر می ‌رسید پایان خوشی از راه رسیده. اکپونابی ایمیلی از کمیسیون عالی کانادا در آکرا دریافت کرد که می ‌گفت ویزایش آماده است و از او می ‌خواست برای تحویلش بیاید. اکپونابی از نیجریه و کریستین از کانادا سوار هواپیما شدند و شبِ ۲۷ فوریه به آکرا رسیدند. صبحِ زود فردا با عجله به دفتر مهاجرت رفتند تا ویزا را بگیرند. اما ویزایی در کار نبود. گفته شد ایمیل و نامه اشتباهی آمده و فقط به یک کار دیگر نیاز است… یک آزمایش پزشکی!

کار به جایی رسید که کریستین آماده بود بی‌ خیال زندگی در کانادا و تحصیلات دکترایش در دانشگاه اتاوا شود و برگردد نیجریه تا به خوبی و خوشی کنار همسرش زندگی کند که وزارتخانه رسما و علنا اعلام معذرت‌ خواهی کرد.

کریستین در گفتگو با خبرنگار استار گفته: «هنوز تا وقتی که ویزا را نداشته باشیم باور ندارم اوضاع تمام است.»