آرش عزیزی ـ البته می‌ گویند بوییدن مشک را نباید از گفتن عطار فهمید اما طبق گزارشی که دولت انتاریو جمعه‌ ی هفته‌ ی گذشته منتشر کرد، استان ما امن ‌ترین جاده‌ ها در سراسر آمریکای شمالی را دارد. به گفته ‌ی این گزارش، که همراه با انتشار ‌آخرین آمار است، قوانین سفت و سخت‌ تر، نظارت اکیدتر پلیس و امنیت بیشتر خودروها باعث کاهش چشمگیر تلفات رانندگی در ۲۰ سال گذشته شده است.

در “گزارش سالیانه امنیت جاده‌ های انتاریو” می ‌خوانیم شمار تلفات جاده ‌ای در سال ۲۰۰۸ تنها ۶۳۱ مورد بوده است (۱۳۴نفر کمتر از سال ۲۰۰۷) و تقریبا نصفِ میزان سال ۱۹۸۸ (۱۲۳۷ کشته). مصدومیت ‌های مربوط به تصادف نیز کاهش داشته و از ۱۲۱ هزار نفر در سال ۱۹۸۸ به ۶۳ هزار نفر رسیده است.

کاتلین وین، وزیر حمل و نقل انتاریو، روز جمعه پس از انتشار این گزارش در گفتگو با تورنتو استار گفت:”ما بعضی از سفت و سخت‌ ترین قوانین جهان را داریم.” وزیر دولت لیبرال افزود:”فکر می‌ کنم شاهد تغییری فرهنگی هستیم. بیست و پنج سال پیش واقعا رویکرد خیلی متفاوتی راجع به سوار ماشین شدن و رانندگی کردن پس از مشروب خوردن وجود داشت. شکی نیست که در انتاریو تغییر ایجاد کرده ‌ایم.”

طبق این گزارش، که با محاسبه ‌ی سرانه، انتاریو را امن ‌تر از تمامی سایر نواحی آمریکای شمالی می‌ داند، تنها از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸، تلفات مربوط به رانندگی پس از مصرف مشروبات الکلی ۲۹ درصد؛ تلفات مربوط به افزایش سرعت، ۱۷ درصد و تلفات مربوط به کامیون‌های بزرگ، ۲۴ درصد کاهش داشته ‌اند. این دقیقا همان مواردی است که دولت لیبرال انتاریو در سال‌ های اخیر شروع به اعمال قوانین سفت و سخت ‌تر و مجازات ‌های بیشتری در زمینه ‌ی آن ‌ها کرده است.

از دیگر آمار قابل توجه این سند این واقعیت است که خطر درگیری رانندگان جوان در تصادفات رانندگی بیشتر است.

در ضمن می‌ خوانیم که در سال ۲۰۰۸، ۹۴ مرگ و ۴۵۰۰ تصادف مربوط به پیاده ‌روها بوده است. در همین سال چهار کودک زیر ۴ سال در تصادف ‌های رانندگی جان سپردند.