آذر نفیسی نویسنده و شهره آغداشلو، هنرپیشه ایرانی، سیاست های دولت ایران علیه بهائیان را ناعادلانه و تبعیض آمیز خوانده و محکوم کرده اند.

شهروند ۱۲۴۷  پنجشنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۹


 

بی بی سی – کامبیز فتاحی: آذر نفیسی نویسنده و شهره آغداشلو، هنرپیشه ایرانی، سیاست های دولت ایران علیه بهائیان را ناعادلانه و تبعیض آمیز خوانده و محکوم کرده اند.

این دو چهره شناخته شده که در آمریکا زندگی می کنند حمایت خود از بهائیان را در یک گردهمایی که روز شنبه، ۱۲ سپتامبر، توسط بهائیان ساکن واشنگتن، پایتخت آمریکا، برگزار شد اعلام کردند.

آذر نفیسی نویسنده کتاب "چیزهایی که درباره آن سکوت کرده ام"، در تالار لیزنر دانشگاه جورج واشنگتن، برای جمعی که بسیاری از آن ها ایرانی بودند، سخنرانی کرد.

او گفت: "اگر می خواهید بدانید که چقدر مردم ایران این روزها از آزادی برخوردارند، به وضعیت بهائیان نگاه کنید. اگر می خواهید بدانید که چقدر مردم ایران در آینده از آزادی برخوردار خواهند بود، وضعیت اقلیت ها، زنان و گروه های محروم از حقوقشان را ملاک قرار دهید".

آذر نفیسی پس از پایان این سخنرانی به بی بی سی فارسی گفت: "دفاع از حق هر کسی که حقش پایمال شده دفاع از حق نوع مسلمانی است که من می خواهم باشم. اسلامی که من از پدر و مادرم یاد گرفتم اسلامی بود که باید با دوستان مروت داشت و با دشمنان مدارا".

مقام های ارشد جمهوری اسلامی می گویند که علیه اقلیت های دینی در این کشور تبعیض قائل نمی شوند، اما آنها بهائیت را به عنوان یک دین قبول ندارند و آن را "فرقه ضاله" توصیف می کنند.

گروه های طرفدار حقوق بشر می گویند که حبس، تخریب قربستان ها، محرومیت از اشتغال در سازمان های دولتی و نیز محرومیت از تحصیلات دانشگاهی از جمله مشکلاتی بوده است که بهائیان در ایران طی سی سال گذشته با آن مواجه بوده اند.

شهره آغداشلو، هنرپیشه فیلم "خانه ای از شن و مه" که ساکن ایالت کالیفرنیاست، به حاضران در تالار لیزنر دانشگاه جورج واشنگتن پیام ویدیویی فرستاد که در آن اقدام های به گفته او تاسف بار دولت ایران علیه بهائیان را محکوم کرد.

شهره آغداشلو گفت: "من به عنوان فردی که عضو جامعه بهایی نیست، در کنار بسیاری از ایرانی های دیگر حمایتم را از بهائیان اعلام می کنم".

این هنرپیشه ایرانی در یک فیلم سینمایی در حال تولید بنام "رویاهای مونا" نقش مادر دختر بهایی نوجوانی بنام مونا محمود زاده را بازی می کند.

مونا محمود زاده در ماه ژوئن سال ۱۹۸۳ میلادی در سن ۱۶ سالگی به همراه نه زن بهایی دیگر در شهر شیراز با طناب دار اعدام شدند.

شهره آغداشلو در پیام ویدیویی اش، بخشی از فیلم نامه "رویاهای مونا" را برای حاضران قرائت کرد.

یکی از موضوع های اصلی گردهمایی روز شنبه سرنوشت هفت تن از سرپرستان جامعه بهائیان ایران است که از ماه مه سال ۲۰۰۸ میلادی در حبس بوده اند.

این هفت تن به نام های فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، توسط مقام های قضایی ایران به جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام متهم شدند.

جامعه بین المللی بهائیان به دفعات با صدور بیانیه هایی اتهام های وارده شده علیه این هفت نفر را بی اساس خوانده و خواهان آزادی فوری آن ها شده است.

آذر نفیسی در گردهمایی روز شنبه گفت که اتهام جاسوسی اتهام جدیدی علیه بهائیان نیست.

به گفته او، در حال حاضر نه فقط بهائیان بلکه هر شخصی که در ایران جرات دگراندیشی داشته باشد دولت ایران او را جاسوس می خواند.

سازمان دهندگان گردهمایی روز شنبه همچنین خواهان آزادی ۲۹ زندانی شدند که به گفته آن ها به دلیل بهایی بودن در حال حاضر در ایران محبوسند.

در همین رابطه، دوایت بشیر، از مقام های کمیسیون آزادی بین المللی ادیان وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا، با حضور در تالار لیزنر در مورد وضعیت به گفته او وخیم حقوق بشر در ایران به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور سخنرانی کرد.

مقام های جمهوری اسلامی ایران که بارها نقض حقوق بشر در این کشور را رد کرده اند می گویند بر اساس موازین اسلامی با اقلیت ها و مخالفان رفتار می کنند.

آن ها به ویژه می گویند هرچند قانون اساسی ایران داشتن هر عقیده ای را برای افراد آزاد می داند، در ایران بدون استثنا با هر گروهی که امنیت ملی کشور را به خطر بیاندازد برخورد خواهند کرد.

در قانون اساسی ایران از بهاییت به عنوان یک اقلیت دینی نام برده نشده است و بر اساس گزارش ها بیش از دویست بهایی بعد از انقلاب ایران به دلایل عقیدتی اعدام شده اند.

بهائیان می گویند که به حقانیت دیانت اسلام اعتقاد دارند و بر اساس اصول اعتقادی خود موظف به احترام به قوانین کشوری و پرهیز از دخالت در امور سیاسی- امنیتی هستند.