اعتراض به پذیرفتن مشروعیت جمهوری اسلامی به عنوان دیکتاتوری اسلامی حاکم
بر ایران در ۳۰ سال گذشته در سطوح مختلف جریان داشته است و بخش عظیمی از

شهروند ۱۲۴۷  پنجشنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۹


 

اعتراض به پذیرفتن مشروعیت جمهوری اسلامی به عنوان دیکتاتوری اسلامی حاکم بر ایران در ۳۰ سال گذشته در سطوح مختلف جریان داشته است و بخش عظیمی از دیاسپورای ایرانی هرگز اجازه نداده نمایندگان جمهوری اسلامی به راحتی در خارج از کشور رفت و‌ آمد کنند. اما در حال حاضر قضیه به قول معروف شورتر از این‌ها است. به همین دلیل، تعجبی نیست که حضور محمود احمدی‌نژاد برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با اعتراضات هزاران نفره مواجه شود. احمدی‌نژاد امروز دیگر نه تنها نماینده‌ی مردم ایران نیست که به همراه خامنه‌ای به عنوان آمر و عامل قتل عام‌های روزهای اخیر و سال‌های گذشته به حساب می‌آید. البته هر کس او را به یک نام فرا می‌خواند و به علتی برای اعتراض به او به نیویورک می‌آید. ایرانیان تورنتو نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

آقای چوبک که "کاروان اعتراض و همبستگی" از تورنتو به نیویورک را راه انداخته است، احمدی‌نژاد را "قاتل بچه‌های ایران" می‌خواند. او در مصاحبه با شهروند به این اشاره می‌کند که معترضین از گروه‌های مختلف به کاروان مذکور پیوسته‌اند. کاروان، که تاکنون بیش از ۸۵ نفر برای آن ثبت نام کرده‌اند، ۲۲ سپتامبر در ساعت ۸ شب حرکت می‌کند و ۲۴ سپتامبر به تورنتو برمی‌گردد. هزینه‌ی سفر با اتوبوس و ۱ شب هتل با صبجانه قرار است ۱۲۰ دلار باشد. علاقمندان برای شرکت در این حرکت می‌توانند با کتابفروشی سرای بامداد به شماره تلفن ۹۰۵۷۸۰۵۹۴۷ تماس بگیرند.

گروه‌های دیگر مثل شورای پشتیبانی از مبارزات مردم ایران نیز برنامه‌هایی برای فرستادن گروه‌هایی به نیویورک دارند اما به نظر می‌رسد وسیع‌ترین گروه همین کاروان اعتراض و همبستگی باشد.

البته راه‌های کمی جالب‌تری هم برای پیوستن به کاروان معترضین احمدی‌نژاد در نیویورک هست.

گروه دوچرخه‌سواری برای حقوق بشر در ایران (CHRI) متشکل از دانشجویان و جوانانی است که یکی دو ماه قبل از تورنتو تا اتاوا رکاب زدند تا تومار سازمان عفو بین‌الملل را به دست سفارت جمهوری اسلامی در پایتخت کانادا برساند. این بچه‌ها، که در سفر قبلی بیش از ۴۵۰ کیلومتر را طی کردند، این بار می‌خواهند بیش از ۸۰۰ کیلومتر را در نوردند و نامه‌ای به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برسانند. مریم نایب‌یزدی، مسئول ارتباطات رسانه‌ای گروه، در مصاحبه با شهروند می‌گوید: "حضور احمدی‌نژاد در سازمان ملل و ادعای او در نمایندگی مردم ایران نشانی از تخطی آشکار از حقوق بشر است که سال‌ها است در این کشور اتفاق می‌افتد".

مردم ایران در تمام شهرهای کشور با مبارزات خود به جمهوری اسلامی نشان داده‌اند که قرار نیست به راحتی دولت کودتا را تحمل کنند. ایرانیان تورنتو نیز دارند نشان می‌دهند که حتی اگر شده از کار و زندگی خود بزنند و سوار بر اتوبوس و دوچرخه به نیویورک روان شوند، نمی‌گذارند اعمال جمهوری اسلامی بی سر و صدا بماند.