آماده‌سازی برای انتخاباتی مهم مدت‌ها پیش از شروع رسمی آن، آغاز شده است. نه، منظورم نه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس انتاریو است و نه انتخابات قریب‌الوقوع مجلس فدرال.


شهروند ۱۲۴۷  پنجشنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۹


 

آماده‌سازی برای انتخاباتی مهم مدت‌ها پیش از شروع رسمی آن، آغاز شده است. نه، منظورم نه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس انتاریو است و نه انتخابات قریب‌الوقوع مجلس فدرال. بلکه انتخابات برای رئیسِ دولتی است که راستش را بخواهید گاهی اوقات بیشتر از نخست‌وزیر فدرال و استانی بر زندگی‌مان تاثیر می‌گذارد: شهردار.

هفته‌ی گذشته جورج اسمیترمن، معاون مک‌گینتی و وزیر انرژی و زیرساختِ انتاریو، اعلام کرد که دیوید میلر، شهردار تورنتو، "کارش را درست انجام نمی‌دهد" و برای همین او می‌خواهد خودش را در انتخابات نوامبرِ سال آینده نامزد شهرداری کند. اسمیترمن که نماینده‌ی لیبرالِ حوزه‌ی مرکز تورنتو در مجلس انتاریو است این خبر را در کنفرانسی در کوئینزپارک اعلام کرد.

اما رئیسِ اسمیترمن، یعنی دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر انتاریو، ظاهرا خیلی تحت تاثیر آمالِ معاونش قرار نگرفته و در رسانه‌ها گفته: "من خبر از هیچگونه قصدی، هیچگونه قصد جدی، از طرف وزرایم برای کاری به جز تعهد تمام به مسئولیت‌های وزارت‌شان ندارم". معلوم است که خیلی‌ها نگرانند چطور وزیر استان می‌تواند از الان وارد مسائل کارزار انتخاباتی سال دیگر شود و در این صورت چه کسی قرار است چرخ‌های وزارت انرژی را بچرخاند؟ (البته اسمیترمن وعده داده که "نمی‌گذارم این حواسم را پرت کند").

یکی از نکات جالب در مورد اسمیترمن، که با توجه به وزارت‌خانه‌ی مهمی که در دست دارد از ستاره‌های تیم لیبرال‌های استانی است، این است که او اولین هم‌جنس‌گرایی است که در این استان به مجلس انتاریو و کابینه‌ی دولت راه یافت. او در صورت انتخاب اولین شهردار هم‌جنس‌گرای تورنتو نیز می‌شود. بعضی طرفداران حقوق هم‌جنس‌گرایان از حالا بحث راجع به انتخاب احتمالی اسمیترمن، که تورنتو را بزرگ‌ترین شهر آمریکای شمالی با شهرداری هم‌جنس‌گرا می‌سازد، آغاز کرده‌اند.

از نامزدهای دیگر باید به جان توری اشاره کرد که دوران خیلی موفقیت‌آمیزی در رهبری حزب محافظه‌کار پیشروی انتاریو نداشت. او قبلا در سال ۲۰۰۳ نامزد شهرداری شده بود و در مقابل همین دیوید میلر شکست خورده بود. توری بعد از این‌که موفق به پیروزی حتی در یکی از حوزه‌های امن حزبش نشد و مجبور شد از رهبری کناره‌ بگیرد، حالا دوباره می‌خواهد شانسش را در انتخابات شهرداری امتحان کند. او در انتخابات سال ۲۰۰۳ با اختلاف حدود ۳۰ هزار رای از میلر شکست خورد و دوم شد.

کارن استینز، نماینده‌ی اگلینتون- لارنس در شورای شهر تورنتو، دیگر فردی است که نامزدی خود را اعلام کرده. استینتز از راست‌گراترین اعضای شورای شهر است که در انتخابات ۲۰۰۳ از شهرداری توری حمایت کرد. قصد او برای نامزدی بسیار عجیب به نظر می‌رسد چرا که انتخابش حتی به شورای شهر نیز با جنجال‌های بسیاری همراه بود. او در انتخابات سال ۲۰۰۳ در حالی انتخاب شد که بجز کار داوطلبانه برای حزب محافظه‌کار استانی هیج سابقه‌ای نداشت و تنها سه سال در منطقه زندگی کرده بود. در واقع این عدم محبوبیت حریفش، آن جانستون، عضو وقتِ شورا که می‌خواست برج‌های بلندی روی تقاطع یانگ و اگلینتون بسازد و مغضوب مردم محل شد، باعث انتخاب  استینتز شد.

از الان تا انتخابات شهرداری بیش از یک سال وقت باقی مانده است و باید منتظر اعلام نامزدهای دیگر هم باشیم.