سمینار عوارض، پیشگیری و درمان استرس برگزار شد

اگر مایل بودید بدانید در این دنیای پر تنش، چگونه بر استرس های مختلفی که هر روزه بر ما وارد می شود، غلبه کنید، بایستی در سمینار رایگان که به زبان فارسی در این خصوص برگزار شد، حضور پیدا می کردید.

روز یکشنبه ۵ جون ۲۰۱۱، بنیاد قلب و سکته ی مغزی انتاریو با همکاری انجمن بیماری قند کانادا، از سلسله سمینارهای آگاه سازی خود به زبان فارسی، این بار بر روی استرس و فشار عصبی تمرکز کردند.

سخنرانان و هنرمندان شرکت کننده در سمینار

در این سمینار دکتر سارا عرب، دکتر افشان زاهدی، دکتر عباس آزادیان و افسانه طبسیان هر یک از جنبه ای به استرس پرداختند.

در بروشورهای مربوطه در مورد استرس نوشته شده: دنیای امروز جهانی است پر تنش و فشارهای روحی و عصبی، دلهره و تشویش، استرس های شغلی و نگرانی های بیش از حد مشکلاتی هستند که بیش از صدها میلیون نفر از ملل مختلف جهان به آن گرفتارند. استرس یک واکنش لازم و حیاتی است اما با گذشت زمان ویرانگر می شود. استرس یا فشار روانی فراگیرترین عارضه در مردم جهان و ریشه ی اصلی بیماری های جسمی و روانی است. استرس زیاد می تواند حتی نحوه ی زندگی و شکل ظاهری انسان را تغییر دهد و اثرات مخربی در زندگی شخصی و اجتماعی فرد بگذارد. برای جلوگیری از این آسیب ها ابتدا باید این فشارهای روانی و ریشه های آن را شناسایی کرد.

تپش قلب، سردرد، احساس نگرانی و دلشوره، ناراحتی و دردهای گوارشی، اضطراب و افسردگی، پرش های عضلانی (تیک)، مشکلات خواب، ترس های بی مورد، زودرنجی و بی حوصلگی، گرفتگی و احساس کوفتگی بدن، برخی اختلالات رفتاری (پرخاشگری، جویدن ناخن، پرخوری یا کم خوری و …) ، برخی اختلالات فکری(گیجی، کم دقتی، بهانه جویی، ضعف در تصمیم گیری و …) از نشانه های استرس و فشارهای روانی هستند.

تمام سخنرانان این سمینار برای مقابله با استرس بیش از همه بر یک نکته تأکید داشتند و آن هم ورزش و فعالیت های بدنی و پیاده روی بود که اگر هر روز هم برایتان امکان نداشت حداقل هفته ای سه بار به مدت نیم ساعت تا یک ساعت انجام شود. پیاده روی بویژه در طبیعت و پارک های بسیاری که تقریبا در همه جای تورنتو وجود دارد، باعث کاهش استرس در بدن می شود.

دیگر راه های ساده ی مبارزه با استرس مشورت و بیان احساسات با دوستان و ایجاد ارتباطات سالم، بهبود روش تغذیه و کیفیت غذا، تفریح و سرگرمی های سالم و نشاط آور، استفاده از تعطیلات سالانه و رفتن به مسافرت، توجه به بهداشت فردی و پیشگیری از بیماری ها، مثبت اندیشی و عشق به زندگی، خواب کافی، وقت شناسی و برنامه ریزی های صحیح اقتصادی در زندگی  و …

رویا قهرمانی از سازماندهندگان سمینار

… و البته دکتر سارا عرب در جمع بندی هر سمیناری، همیشه بر خنده تأکید می کند و می گوید خنده دوای هر درد است.

در این سمینار دکتر سارا عرب در مورد ریشه های ژنتیکی استرس و تأثیر آن در ایجاد سرطان ها سخن گفت. دکتر سارا عرب تحصیلات خود را در رشته بیوشیمی و بیوفیزیک در دانشگاه پترزبورگ پنسیلوانیا انجام داده و فوق لیسانس و دکترای خود را از دانشگاه تورنتو اخذ کرده است.

او فوق دکترای خود را در تحقیقات سرطان از بیمارستان پرنسس مارگارت گرفته و فوق تخصص در رشته ژنتیک پزشکی را از کالج کانادایی ژنتیک پزشکی دریافت داشته و از سال ۲۰۰۰ در بیمارستان جنرال تورنتو در بخش ژنتیک به عنوان دانشمند محقق مشغول به کار است.

دکتر عرب پایین آوردن فشارهای عصبی با ورزش را مهم خواند و از یافته هایی که در آزمایشگاه بر روی موش های آزمایشگاهی به دست آورده اند، با نمایش اسلاید، گفت.  او همچنین اتصالات روحی، مدیتیشن، دعا و هر آنچه که به شخص آرامش می دهد را برای پایین آوردن استرس، موثر خواند.

دکتر افشان زاهدی متخصص غدد درباره ی “تأثیر استرس در ایجاد بیماری قلبی ـ عروقی و غدد” گفت. دکتر زاهدی دارای مهندسی پزشکی از اهایوی آمریکاست و سال ۱۹۹۵ از دانشگاه تورنتو پزشکی خود را دریافت کرده و تخصص داخلی و فوق تخصص غدد داخلی و دیابت را در سال ۲۰۰۰ گرفته است.

دکتر عباس آزادیان، روانپزشک، درباره ی “پیشگیری، راه های مبارزه و درمان استرس” گفت.

دکتر آزادیان در ایران در رشته دندانپزشکی در دانشگاه مشهد تحصیل کرده که با وقوع انقلاب فرهنگی و بسته شدن دانشگاه ها تحصیلاتش ناتمام ماند. او بعدا به کانادا مهاجرت و در دانشگاه تورنتو در رشته پزشکی تحصیل کرد و در رشته ی روانپزشکی تخصص خود را گرفت.

آخرین سخنران این سمینار، افسانه طبسیان ، روانشناس بود. عنوان سخنرانی او “زندگی در سایه ی آرامش” بود. افسانه طبسیان فوق لیسانس روانشناسی خود را با گرایش عرفان از دانشگاه واشنگتن گرفته است. تکیه ی او روی زندگی در زمان حال بود، فراموش کردن ناملایمات پیشین و نیامده های آینده، دوری از افکار بد و مضطرب کننده، استفاده از مراقبه (مدیتیشن)، تنفس عمیق و …

در این برنامه، بخش موسیقی نیز همراه با تم سمینار انتخاب شده بود و شیلا نهرور خواننده ی خوش صدا با همراهی مازیار حیدری هنرمند جوان و برجسته، آهنگساز، نوازنده  و مدرس پیانو با نوای خوش و ترانه های زیبا، در پایان هر نیمه، آرامشی بر سالن حاکم کردند. هنرنمایی این دو با تشویق های بسیار حاضران روبرو شد.

 

دکتر سارا عرب از سازماندهندگان این سمینار، در آغاز از رویا قهرمانی که بار بزرگی از برنامه ریزی و سازماندهی این سمینارهای رایگان را به صورت داوطلبانه برعهده دارد، یاد و سپاسگزاری کرد. مجری این سمینار نیز علی مختاری بود.

بیش از سیصد تن از ایرانیان از سمینار رایگان بنیاد قلب و عروق استقبال کردند که از آنان با چای سنتی و شیرینی هم پذیرایی شد.

گفتنی ست در آغاز برنامه، یکی از زنان حاضر در سالن، دچار حمله شد که خوشبختانه سه پزشک در میان سخنرانان خود را به بالین او رساندند و با آمدن نیروهای امداد پزشکی و انتقال او به آمبولانس،  سمینار ادامه یافت.