شهروند ـ آرش عزیزی: ستون ‌نویس شما هفته‌ ی قبل را در ایالات متحده به سر می ‌برد و با این‌که گذراندن آخر هفته در نیویورک و از این بار به آن بار رفتن در محله ‌ی هارلم حال و هوای خودش را داشت، دلمان حسابی برای تورنتو و آخرهفته ‌های آن هم تنگ شد.

 این هفته هنوز به آخرهفته نرسیده ستاره‌ های مختلفی از بک استریت بویز تا ریهانا و تا بازیگران فیلم تلما و لوئیز در شهر بودند، اما آخرهفته هم کم جای خوش ‌گذرانی ندارد.

 

اگر آنقدر به زندگی در کانادا خو کرده ‌اید که رسمِ سگ داشتن را هم اتخاذ کرده ‌اید،‌ شنبه و یکشنبه‌ ی این هفته سری به ووف ‌استاک (Woofstock) جشنواره ‌ی بزرگ سگ ‌ها و عشاقشان بزنید. بازار سنت لورنس (St. Lawrence Market) در شرقِ دان‌ تاون پر از مردمی می ‌شود که سگ ‌هایشان را برای پز دادن به همدیگر می ‌آورند و کلی رویداد جالب برقرار است: از نمایش‌ های ویژه‌ ی سگ‌ های تعلیم‌ دیده تا شوی لباسِ سگ ‌ها و خلاصه هر چیز که فکرش را بکنید. اطلاعات بیشتر در woofstock.ca

 جشنواره ‌ی اینسپیراتو (InspiraTO) مجموعه ‌ای از نمایش ‌های ده دقیقه ‌ای است از پنجشنبه تا یکشنبه ‌ی این هفته در تئاتر آلومنا (Alumnae Theatre) (در خیابان برکلی،‌ نزدیک کینگ و پارلمان) روی صحنه می‌ رود. شانزده نمایش در گروه‌ های هشت ‌تایی برای اجرا انتخاب شده ‌اند. اطلاعات بیشتر در inspiratofestival.ca

 

و البته نوبتی هم که باشد می ‌رسیم به جشنواره‌ ی لومیناتو (Luminato)‌ که  امسال از جمعه‌، ۱۰ جون، این هفته آغاز شده و تا ۱۹ جون به مدت ۹ روز در نقاط مختلف شهر برقرار است. از تئاتر و نقاشی تا فیلم و جادوگری، از ادبیات و رقص تا غذا و جشن، و از مد لباس تا کنسرت ‌های موسیقی،‌ لومیناتو بزرگداشت ظرفیت‌ های بزرگ هنری شهرمان تورنتو است. تورنتویی ‌ها اینقدر به این جشنواره عادت کرده ‌اند که سخت است باور کنیم تازه پنج سال است شروع شده. مرکز جشنواره‌ ی امسال میدان دیوید پیکو (David Pecaut Square) در قلب محله‌ ی سرگرمی تورنتو است. برای اولین بار هر شب (و در روزهای آخر هفته، هم بعدازظهر و هم شب) کنسرت‌ های رایگان در این میدان برقرار است. از جلوه ‌های امسال: همایون سخی، این برترین رباب‌ نواز زمان ما، که از افغانستان می ‌آید؛ گروه هنری عالم قاسموف، از برترین چهره ‌های موسیقی شرق که از آذربایجان می‌ آید؛ گروه دهلی تا دوبلینِ ونکوور که مخلوطی است از بانگرای پنجابی،‌ رگای جامائیکایی و هر چیزی که فکرش را بکنید؛ مالکیت سینگ، خواننده‌ ی شهیر پنجابی و گروه معروفش، حکیم، «شیر مصر» و از شما چه پنهان ژیان قمشیِ خودمان که مجری مجموعه ‌ای از بهترین نویسندگان جهان عرب خواهد بود که کارهایشان را معرفی می ‌کنند. بقیه جزئیات جشنواره را در luminato.com پیدا کنید و البته بروشورهای آن‌ هم در سطح شهر پیدا می ‌شود.