استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، هفته‌ی گذشته برای اولین بار در زمان ریاست‌جمهوری جدید به ایالات متحده‌ی آمریکا سفر کرد و با باراک اوباما …


شهروند ۱۲۴۸  پنجشنبه ۲۴ سپتامبر  ۲۰۰۹

استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، هفته‌ی گذشته برای اولین بار در زمان ریاست‌جمهوری جدید به ایالات متحده‌ی آمریکا سفر کرد و با باراک اوباما، رئیس جمهور، و تنی چند از سایر مقامات دیدار کرد. هارپر جمعا سه روز در آمریکا به سر برد.


بسیاری انتظار داشتند روابط دو کشور پس از روی کار آمدن اوباما رو به بهبود بگذارد. این گمان وقتی تایید شد که اوباما، بر خلاف بوش، اولین سفر خارجی خود را به رسم دیرینه به کانادا انجام داد. اما اختلافات به زودی بروز کردند و به منازعات جدی بین آمریکا و کانادا منجر شده‌اند. دو موضوع اصلی جدال یکی تلاش‌های حمایت‌گرایانه‌ی آمریکا و لایحه‌های "آمریکایی بخرید" است که بیش از همه به بزرگترین شریک تجاری آمریکا، یعنی کانادا، ضرر می‌زند. و دیگری، مسئله‌ی مرز چند هزار کیلومتری دو کشور است که آمریکا به رهبری جانت ناپولیتانو، وزیر امنیت کشور در کابینه‌ی اوباما، روی آن سخت‌گیری بیشتری می‌کند.

به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان، از جمله سرمقاله‌ی روزنامه‌ی تورنتو استار، دیدار هارپر موفق نشده توفیق چندانی در زمینه‌ی بهبود این روابط کسب کند. کانادا از هر زاویه‌ی باید از موقعیت چانه‌زنی بسیار محکمی با آمریکا برخوردار باشد: این کشور مهم‌ترین متفقِ آمریکا در افغانستان است، تامین‌کننده‌ی اصلی انرژی آمریکا است و بزرگترین شریک تجاری آن به حساب می‌آید.

با این حال اوباما در دیدار با هارپر نه تنها قولی در زمینه‌ی کاهش اقدامات حمایت‌گرایانه نداد که حتی اعلام نکرد به خواست دولت کانادا برای پایان ماموریتش در افغانستان در سال ۲۰۱۱ احترام می‌گذارد. این‌ها باعث شده مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال و رهبر اپوزیسیون، به هارپر در این مورد حمله کند. کارشناسان می‌گویند این موضوع می‌تواند بر نتیجه‌ی انتخابات احتمالی تاثیر بگذارد.

مهمترین رویداد این دیدار سه روزه بازدید نخست‌وزیر از دفتر بیضی‌شکلِ کاخ سفید و گفتگو با اوباما بود. به گزارش کندین پرس، در حالی که هارپر اوباما را به اسم کوچک،‌ "باراک" صدا می‌زد، اوباما او را "نخست‌وزیر استفن هارپر"‌ می‌خواند و رسمی‌تر بود.

هارپر در طول اقامت خود در آمریکا در ضمن به جشن ۲۵امین سالگرد انتخاب دولت برایان مالرونی اشاره کرد. این جشن در مونترال برگزار می‌شد و هارپر امکان شرکت حضوری در آن را نداشت و برای همین از آمریکا پیغام داد و از مالرونی به عنوان نخست‌وزیری که اولین بار قرارداد نفتا را عملی کرده تقدیر کرد.

نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا در عملی غیرقابل انتظار در ضمن از تپه‌ی کاپیتول در واشنگتن دیدار کرد و با مهمترین قانونگذاران آمریکایی دیدار کرد. هارپر در دیدار با افراد شاخصی همچون نانسی پلوسیِ دموکرات (رئیس مجلس)،  جان بونرِ جمهوری‌خواه و هری ریدِ دموکرات (رئیس اکثریت در سنا) به خواست کانادا برای کاهش اقدامات حمایت‌گرایانه‌ی آمریکا و تعهد به تجارت آزاد تاکید کرد.


 

مسائل انرژی و تغییرات آب و هوایی از دیگر موضوعاتی بود که در طول سفر هارپر به بحث گذاشته شد و بیانیه‌ی مشترک او و باراک اوباما به "همکاری برای ساخت فن‌آوری‌های انرژی پاک" و "رویکرد آمریکای شمالی به کاهش تشعشعات" در آستانه‌ی کنفرانس کپنهاگ در مورد تغییرات آب و هوایی، اشاره می‌کند.