راب آلیفانت، نماینده‌ی لیبرال مجلس فدرال کانادا، هفته‌ی گذشته نامه‌ای خطاب به استفن هارپر، نخست‌وزیر کشور، نوشت و از او خواست  …


شهروند ۱۲۴۸  پنجشنبه ۲۴ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

راب آلیفانت، نماینده‌ی لیبرال مجلس فدرال کانادا، هفته‌ی گذشته نامه‌ای خطاب به استفن هارپر، نخست‌وزیر کشور، نوشت و از او خواست با نمایش رهبری بین‌المللی به دفاع از ارزش‌های دموکراتیک و کرامت انسانی در ایران بپردازد. آقای آلیفانت مشخصاً خواستار موضع محکم‌تر کانادا در مورد وقایع اخیر ای
ران است.

راب آلیفانت نماینده‌ی حوزه‌ی دان ولیِ غرب در مجلس فدرال است که ایرانیان بسیاری در آن زندگی می‌کنند (گرچه از حوزه‌های اصلی ایرانی‌نشین نیست). او مشخصاً پنج خواسته را جلوی دولت محافظه‌کار هارپر قرار داده است: (به نقل از اطلاعیه مطبوعاتی دفتر آقای آلیفانت)


 

ـ به چالش کشیدن مشروعیت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران؛

ـ فشار بر رژیم برای پذیرش انتخابات به نظارت سازمان ملل در اولین فرصت؛

ـ قطع روابط سیاسی و دموکراتیک با رژیم تا زمان اتمام سرکوب حقوق بشر در ایران؛

ـ تحمیل تحریم تجاری، دیپلماتیک، تسلیحاتی و فن‌آوری بر رژیم و ممنوعیت مسافرت مقامات عالی آن به کانادا؛

ـ تقاضا از دادگاه بین‌المللی جنایی برای باز کردن پرونده جنایت علیه بشریت علیه احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای.

آقای آلیفانت در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است:"امیدواریم بتوانیم به جهان نشان دهیم که دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان و نه خشونت و توحش، راهِ صلح هستند".

با توجه به احتمال قریب‌الوقوع بودن انتخابات فدرال و امکان به قدرت رسیدن دولت لیبرال در کانادا باید دید که آیا خواسته‌های آقای آلیفانت، که بعضی از آن‌ها، همچون تقاضای تحریم تجاری ایران، جنجالی هستند، سیاست خارجی رسمی دولت لیبرال کانادا خواهد بود یا نه؟ بخصوص با توجه به این‌که در حال حاضر منتقد حزب لیبرال در زمینه‌ی رواط خارجی، باب ری است و مواضع تاکنونی اعلام‌شده‌ی آقای ری و مایکل ایگناتیف، رهبر حزب، شامل چنین خواسته‌هایی نمی‌شده است.