آرش عزیزی ـ استفن هارپر، نخست‌ وزیر کانادا، این هفته پس از گذشت ۴۰ روز از سیل شدیدی که بخش‌ های مهمی از استان کبک را با صدمات شدید مواجه کرده است، برای اولین بار در این استان حاضر شد و اعلام کرد دولت فدرال به مناطق آسیب ‌دیده کمک اقتصادی می ‌کند.

هارپر ۱۵ دقیقه با هلیکوپتر بر فراز منطقه‌ ی آسیب دیده که در آن ۳۰۰۰ خانه در ۲۲ شهر با سیل نابود شده ‌اند پرواز کرد و پس از دیدن از نزدیک آسیب ‌ها وعده داد که اتاوا تا ۵۰ درصد هزینه ‌ی اقدامات مقابله با آثار سیل را تامین می‌کند. او در ضمن اضافه کرد دولتش طرحی برای استراتژی کشوری مقابله با سوانح طبیعی دارد که زیرساخت ‌ها را برای سیل ‌های آینده آماده ‌تر می ‌سازد.

نخست وزیر، استفن هارپر از مناطق سیلزده دیدن می کند

قرار است وزرای هارپر و کارمندان ارشد دولت دیداری با همتاهای استانی خود داشته باشند تا در مورد مسائلی مثل خانه ‌سازی در مناطق سیل ‌زده، برنامه ‌های بیمه، دفن کابل‌ های برق و به‌ روز ساختن منطقه ‌بندی ‌ها و نقشه ‌برداری‌ ها گفتگو کنند.

نخست ‌وزیر محافظه‌ کار در کنفرانس خبری خود در شهرِ ونیس ان کبک در ضمن از قصد دولتش برای تسریع تقاضاهای بیمه ‌ی اشتغال برای سانحه‌ دیدگان خبر داد.

هارپر در بازدید خود با پیاده ‌روی از بعضی مناطق سیل ‌دیده دیدن کرد، با ساکنان محل گفتگو کرد و با مقامات محلی دیدار کرد. او با اشاره به «زمانی بسیار دشوار و پرتنش» اشاره کرد که حتی خانواده‌ ی همسرش نیز با سیل در غرب کشور مواجه شده و مدتی آواره بوده اند.

رئیس دولت به گزارشگران گفت ۵۰۰ خدمه ‌ی ارتش که در منطقه هستند فعلا در حالت آماده باش در جای خود می ‌مانند. بعضی ساکنان و سیاستمداران محلی شکایت کرده بودند که ارتش به اندازه کافی کمک نکرده است.

از زمان بالا آمدن آب ‌ها در رودخانه‌ ی ریشلیو و حوزه ی دریاچه‌ شامپلن که بیش از یک ماه پیش آغاز شد حدود ۳۰۰۰ خانه در کبک زیر آب رفته ‌اند. سیل در روزهای اخیر کمی عقب نشسته‌ است، اما هنوز حدود یک متر بالاتر از سطوح معمولی ماه جون است.

با گذشت بیش از ۴۰ روز این اولین بار بود که رئیس دولت سری به استان حادثه ‌دیده‌ ی کبک می ‌زد. پیش از این اما جک لیتون، رهبر فدرال ان دی پی که حزبش در انتخابات اخیر به کسب اکثریت عظیم کرسی ‌های استان فرانسوی ‌زبان کشور نایل آمد، از مناطق سیل ‌دیده‌ ی حومه ‌ی مونترال دیدار کرده بود.

لیتون در این دیدار گفته بود آب و هوای نامناسبی که در سراسر کشور هست، نشان می ‌دهد که کانادا باید رویکرد جدیدی در برخورد به موارد اضطراری اتخاذ کند.

به گزارش تورنتو استار از ایل آنوی کبک، رهبر نیودموکرات ‌ها در ضمن تلویحا به رابطه‌ ی فجایع طبیعی بهار امسال و تغییرات اقلیمی اشاره کرده بود و گفته بود دولت محافظه‌ کار باید سیاست‌ های محیط زیستی خود را نیز تغییر دهد.