آرش عزیزی ـ با آغاز دور جدید مجلس در هفته ‌ی گذشته یکی از مهمترین و پول ‌سازترین سمت ‌های جدید آن نیز انتخاب شد: سخنگوی مجلس.

آندرو شیر، نماینده‌ ی ۳۲ ساله ‌ی محافظه‌ کار از ساسکاچوان، صاحب این سمت جدید است که سالی ۲۳۳ هزار دلار دستمزد دارد و با تسهیلات بسیار دیگری مثل ملک مجلل روستایی «ده فارم» در گاتینوی کبک همراه است.

شیر اکنون می ‌رود تا جوان‌ ترین سخنگوی تاریخ مجلس عوام کانادا باشد. او در ضمن پس از ۲۰ سال اولین محافظه‌ کار و اولین فرد بیرون انتاریو است که این سمت را در اختیار گرفته است.

جوانترین سخنگوی مجلس

در آغاز صبح روز پنجشنبه هشت نامزد برای این سمت پا پیش گذاشتند و با هر دور رای‌ گیری یک نفر کنار رفت. دو رقیب اصلی آقای شیر، دنیس ساووی، نماینده ‌ی نیودموکرات ویکتوریا و لی ریچاردسون، نماینده‌ ی محافظه‌ کار کالگری بودند. خانم ساووی تنها نامزد اپوزیسیون و در ضمن تنها نامزد زن بود که نام خود را پیش گذاشته بود.

 پیروزی شیر از این رو اهمیت دارد که نمادی است از غلبه ‌ی هارپر بر مجلس جدید. شیرِ جوان از نزدیکان هارپر دانسته می‌ شود و گفته می ‌شود از میان هفت نامزد محافظه‌ کار، فرد محبوب او برای اختیار این سمت بود. گفته می ‌شد ریچاردسون، که شکست‌ خورد، مستقل‌تر از او است.

 

بازگشت مدنیت به مجلس

تمام نامزدها بلااستثنا وعده داده بودند که می‌ خواهند در دوره ‌ی جدیدِ مجلس گفتمان مدنی را به مناظره ‌ها بازگردانند و جلوی زبان «سمی» را بگیرند.

شیر روز سه ‌شنبه، در جریان دومین دوره‌ ی پرسشِ مجلس جدید، نشان داد که در این مورد جدی است و با واکنش مثبت رهبران تمام احزاب مواجه شد.

قضیه از این‌ جا شروع شد که دیوید آندرسون، منشی پارلمانی مسئول اداره‌ ی گندم در کابینه ‌ی هارپر، واژه‌ ی احمق را در مورد پت مارتین، نماینده‌ ی نیودموکرات، به کار برد. شیر بلافاصله نماینده‌ ی هم ‌حزبی ‌اش را متوقف کرد. این کار با تقدیر مارتین (که خود در پارلمان قبلی به زبان تندش معروف بود) مواجه شد.

پس از آن، جک لیتون، باب ری و الیزابت می، به ترتیب رهبران ان دی پی، لیبرال و سبز نیز از اقدام شیر تقدیر کردند گرچه ری، که بر خلاف محافظه‌ کاران و ان دی پی، از نماینده‌ های شلوغ حزبش نخواسته ساکت شوند، گفت بعضی شلوغی‌ های مجلس تا جایی که به «گستاخی» نکشد، «نشانه ‌ی حیات» است و نباید جلوی آن ‌را گرفت.