هفته‌ی گذشته جوایز طراحی شهری تورنتو به بهترین ساختمان‌ها اهدا شد. اما پیش از صحبت در مورد این ساختمان‌ها باید به این واقعیت اشاره کنیم  


شهروند ۱۲۴۹  پنجشنبه ۱ اکتبر ۲۰۰۹


 

هفته‌ی گذشته جوایز طراحی شهری تورنتو به بهترین ساختمان‌ها اهدا شد. اما پیش از صحبت در مورد این ساختمان‌ها باید به این واقعیت اشاره کنیم که هیئت داوران این دوره از جوایز از وضع کلی ساختمان‌ها به هیچ وجه رضایت نداشت و در بخشی از گزارش خود گفت:‌"کیفیت شرکت‌گنندگان نشان می‌دهد که جای زیادی برای پیشرفت هست".

در اهدای جوایز امسال ترجیح بیشتر به طرح‌های کوچک، اما خوش‌فکر داده شد تا طرح‌های بزرگ و معروف. برای مثال یکی از جوایز برتری (Award of Excellence) به بازسازی شعبه‌ی پیپ و دنفورتِ کتابخانه‌ی عمومی تورنتو اهدا شد، اما مثلا کارهای بسیاری که روی بازسازی بخش‌هایی از گالری هنری انتاریو شده بود چیزی جز "تقدیر" دریافت نکرد. (اگر وقت کردید حتما سری به این شعبه‌ی زیبای کتابخانه‌ی عمومی تورنتو در پلاک ۷۰۱ خیابان پیپ بزنید).

از دیگر سازه‌های پیروز در مسابقه:

ـ خانه‌‌ای در خیابان شفستبری نزدیک سامرهیل. (۴۰R Laneway House).

این خانه‌ی خصوصی و مسکونی باعث شده هیئت داوران با ذوق و شوق بنویسد: "حضور آن این افسانه را که در منطقه‌ی متراکم شهری نمی‌شود خانه‌ی تک‌خانواده‌ای ساخت کنار می‌زند".

ـ موج‌نمای اسپاداینا (Spadina Wavedeck).

بخشی از بازسازی بندر تورنتو ساختن موج‌نماهای چوبی روی ساحل دریاچه از خیابان بترست تا خیابان پارلمان بود که نمایی از موج‌های دریاچه‌ی انتاریو باشند. بخش اسپاداینای این موج‌نماها چشم داوران جوایز امسال را حسابی گرفته بود.