بیست و هفتم ماه مه بود که ساسان قهرمان و جمعی از همکارانش با جشن تولد کافه رنسانس رسما برنامه ی خود را برای ایجاد نخستین نهاد آموزشی ایرانی در تورنتو برای آموزش آکادمیک زبان و ادبیات فارسی و رشته های متنوع هنری اعلام کردند. 

دومین گردهمایی مدرسان و علاقمندان این نهاد آموزشی، پنجشنبه ۹ جون ساعت ۷ عصر در یکی از اتاق های شهرداری سابق نورت یورک (۵۱۰۰ خیابان یانگ) برگزار شد.

در این برنامه مدرسان آکادمی به تشریح برنامه های خود پرداختند. مصطفی عزیزی از جدول تعیین شده برای کلاس فیلمنامه نویسی گفت. توکا نیستانی از کلاس های طراحی اش گفت. فرشته مولوی در این مرکز آموزشی پنج کلاس را برعهده خواهد داشت: ۱ـ آئین نگارش و ویرایش زبان فارسی، ۲ـ قصه نویسی که این دو را، ساسان قهرمان هم تدریس می کند.  سه کلاس دیگر فرشته مولوی، “زبان در سخن ادبی نثر، شعر، قصه”، “نثر مدرن فارسی / ادبیات ناداستانی” و “مقاله نویسی(فارسی و انگلیسی)” خواهند بود.

جلسه آشنایی با مدرسان

طراحی گرافیک با مهدی پوریان است. او نیز درباره ی کلاس هایش اطلاعاتی به حاضران داد. دوره های طراحی گرافیک از سه دوره ی مقدماتی، میانی و پیشرفته تشکیل می شود و ضمن تدریس تئوری ها و مبانی گرافیک از پایه، در نهایت به تدریس نرم افزارهای گرافیکی همچون فوتوشاپ و این دیزاین و ایلستریتور خواهد پرداخت.

ساسان قهرمان که بنیانگزار این آکادمی ست، بجز آن دو کلاس که با فرشته مولوی مشترک دارد، “دوره ها و چهره های شاخص در ادبیات فارسی/ کهن، میانه، معاصر” و “بازیگری و فن بیان” را نیز تدریس می کند.

قرار است محمود خوشچهره نیز دو کلاس “تئوری فیلم” و “بررسی تحلیلی تاریخ سینمای جهان” را داشته باشد که در جمع مدرسان غایب بود.

قرار بوده نخستین دوره کلاس های «کافه رنسانس آکادمی» از همین هفته، با همکاری دبیرستان آلفا (یانگ شمالی) آغاز شود. به گفته ی ساسان قهرمان، کلاس ها در روزهای  دوشنبه تا جمعه هر هفته، ۶:۳۰ تا ۸:۳۰ عصر برگزار خواهند شد. دوره های آموزشی کنونی به صورت جلسات دو ساعته، هفته ای یک روز به مدت ده تا دوازده هفته تنظیم شده است. شهریه هردوره دو ماه و نیمه یا سه ماهه، معادل ۳۰۰ تا ۳۶۰ دلار است. علاقه مندان می توانند طی تماس از طریق ای میل در رشته مورد علاقه خود ثبت نام کنند.

 

در این جلسه بجز مدرسان، بیش از ۳۰ تن از علاقمندان حضور داشتند و پرسش های خود را در مورد کلاس های موردنظرشان از مدرس مربوطه پرسیدند.

از راست: ساسان قهرمان، توکا نیستانی، مصطفی عزیزی، مهدی پوریان، فرشته مولوی

 

و اما یک گله از هموطنان ایرانی ساکن تورنتو. می گویند حدود صدهزار ایرانی در این شهر ساکن است. می گویند اکثر این افراد به ادب و فرهنگ و هنر کشورشان عشق می ورزند. می گویند این افراد حافظ این ادب و فرهنگ چند هزار ساله اند و به آن مفتخر. می گویند بسیاری معتقدند که جای چنین نهاد آموزشی که به این رشته های ویژه بپردازد، در جامعه ی ایرانی خالی بود…. و خیلی چیزهای دیگر می گویند، ولی من خودم به عنوان یک ایرانی خارج کشور فکر می کنم ما بیشتر حرف می زنیم تا عمل، بیشتر ادعا می کنیم تا اثبات… حمایت از فرهنگ و ادب و هنر ایران برای بحث روشنفکری محافلمان خوب است، می گوییم جای چنین نهادی خالی بود، ولی وقتی که آمد تا دیگر جایش خالی نباشد، نمی بینیمش.

انتظار یاری و حمایت از این نهاد آموزشی نوپا، به گفته ی ساسان قهرمان نه تنها درخواستی صمیمانه، بلکه وظیفه ای است فرهنگی و اجتماعی بر دوش تک تک علاقه مندان به اعتلای فرهنگ، هنر، ادبیات، و اعتبار جامعه.

 

 

caferenaissanceacademy@gmail.com

۴۱۶-۸۴۴-۹۴۱۴