جیرسرایی، یکی از آلمانی‌های ایرانی‌تباری است که روز ۲۷ سپتامبر، به عنوان نامزد حزب لیبرال‌‌ها به نمایندگی در …


شهروند ۱۲۵۱  پنجشنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۰۹

 

رادیو آلمان: جیرسرایی، یکی از آلمانی‌های ایرانی‌تباری است که روز ۲۷ سپتامبر، به عنوان نامزد حزب لیبرال‌‌ها به نمایندگی در دوره‌ی هفدهم مجلس فدرال این کشور انتخاب شد. انتگراسیون و اقتصاد، از حوزه‌های اصلی فعالیت او در این مجلس‌ است.

بیژن جیرسرایی، یکی از نمایندگان ایرانی‌تبار مجلس فدرال آلمان از حزب دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) (FDP) است. او ۳۳ سال دارد و در یازده سالگی پس از گذراندن دوره‌ی ابتدایی در ایران با پدر و مادر خود به آلمان مهاجرت کرده است. جیرسرایی تحصیلات عالی خود را در رشته‌ی اقتصاد تا درجه‌ی دکترا از دانشگاه ‌شهر کلن به پایان برده و از آن پس به عنوان مشاور اقتصادی در یک شرکت تولیدات شیمیایی به کار مشغول شده است. جیرسرایی از سال  ۱۹۹۶ به عضویت حزب لیبرال‌های آزاد در‌آمده است و در حال حاضر در شهر گرونبروخ زندگی می‌کند.


 

بیژن جیرسرایی می گوید: در حزب لیبرال‌ها، ایرانی‌های زیادی هستند که فعالند، من استثنا نیستم. بسیاری از شرکت‌داران، پزشکان و دندان‌پزشک‌های ایرانی عضو این حزب هستند. من از زمان دانش‌آموزیم با سازمان جوانان این حزب آشنا شدم و به‌نظرم دیدگاه‌ها و برنامه‌ی حزب خیلی جالب آمد، هم‌چنین کسانی که در این سازمان فعالیت داشتند. من خودم را یک دموکرات آزاد می‌دانم. از این جهت اعتقاد دارم که باید برنامه‌های حزب لیبرال ‌را پیاده کرد.

او در مورد فعالیت هایش در مجلس آلمان گفت: من اقتصاد خوانده‌ام و دکترایم را در این رشته گرفته‌ام. از این‌رو قطعاً در زمینه‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. نکته‌ی دیگری که برای من اهمیت دارد، انتگراسیون و پیاده‌کردن آن است.

او در مورد جامعه ی ایرانیان آلمان می گوید: من با جامعه‌ی ایرانیان زیاد تماس ندارم. دوستان من از ملیت‌های گوناگون برخاسته‌اند. البته دوستان ایرانی هم دارم که در دوره‌ی دانشجویی با آنان آشنا شده‌ام. با این‌حال می‌بینم که بویژه جوانان ایرانی، اغلب نمونه‌اند و با هم‌خو و هم‌گام شدن با این جامعه مسئله‌ای ندارند. مثلاً در مدارس و دانشگاه‌ها ایرانی‌ها می‌گویند، ما اینجاییم که درس بخوانیم، مهارتی فرابگیریم، وارد این جامعه بشویم، به تابعیت آلمان درآییم و سهم خود را ادا کنیم یا بگیریم. خیلی از ایرانی‌ها این موضع نمونه‌وار را دارند.