عماد الدین باقی آزاد شد

 بی بی سی: محمد صالح نیکبخت وکیل آقای باقی روز دوشنبه ۳۰ خرداد به بی بی سی گفت که موکل وی آزاد شده است.

نیکبخت در پاسخ به این پرسش که آیا موکل وی به مرخصی آمده یا کلا آزاد شده است، گفت که آقای باقی به طور کامل آزاد شده است.

باقی آخرین بار در آذر ماه سال ۱۳۸۹ به زندان رفت. باقی در شمار زندانیانی بود که در اعتراض به نحوه مرگ هاله سحابی فعال ملی مذهبی در زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می برد.

عمادالدین باقی در میان افراد خانواده

سازمان عفو بین الملل و نهادهای دیگر حقوق بشری در ایران و جهان خواهان آزادی باقی شده بودند.

 

فراخوان تجمع پناهجویان ایرانی در ترکیه در حمایت از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی

 

جرس: همزمان با جمعی از فعالان ایرانی در شهرهای مختلف جهان، جمعی از پناهجویان ایرانی در ترکیه نیز، با صدور فراخوانی در حمایت از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در ایران، از تجمع خود در شهر آنکارا جهت اعلام همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران و دوازده زندانی سیاسی که دست به اعتصاب غذا زده اند، خبر دادند.

بنا به گزارش های رسیده، بانیان این فراخوان ضمن دعوت از پناهجویان ایرانی مقیم ترکیه و آنکارا، زمان و مکان برگزاری این مراسم را شنبه ۲۵ جون ۵بعدازظهر در میدان مرکزی شهر آنکارا- میدان کیزلای- گُون پارک- مقابل ساختمان YKM اعلام کرده اند.

گفتنی است این مراسم در ۱۴ شهر دیگر جهان در حمایت از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در ایران و رساندن پیام آنان به گوش جهانیان برگزار خواهد شد. آنکارا پانزدهمین شهر برگزار کننده این مراسم خواهد بود.

 

 

عضویت افتخاری یک هنرمند ایرانی در فرهنگستان فرانسه

 زمانه ـ ایرج ادیب زاده: سرانجام یک رمان‌نویس ۶۹ ساله‌ ی فرانسوی‌ ـ بلژیکی کرسی شماره ‌ی ۳۲ آکادمی فرانسه یا «فرهنگستان فرانسه» را به ‌دست آورد. این کرسی‌ از زمان مرگ «آلن رب‌گریه»، نویسنده و فیلمساز مشهور فرانسوی خالی مانده بود.

از راست فرانسوا ویرگان و عباس بختیاری اعضای جدید آکادمی فرانسه

 

 «فرانسوا ویرگان» روز پنجشنبه ۱۶ جون (۲۶ خرداد ۱۳۹۰) در حالی‌که گارد احترام در فضای بیرون تالار فرهنگستان آماده بود، به عضویت آکادمی فرانسه پذیرفته شد. فرانسوا ویرگان تاکنون ۱۲ رمان نوشته و یکی از رمان‌هایش جایزه‌ی ادبی «گنکور» را از آن خود کرده است.

در این مراسم به‌جز اعضای اصلی آکادمی فرانسه، که تعداد آن‌ها ۴۰ نفرند، گروهی از چهره‌های هنری، نویسندگان، شاعران، سینماگران، نقاشان، مجسمه‌سازان و طراحان معروف هم حضور داشتند. ازجمله میهمانان جلسه‌ی فرهنگستان فرانسه «عباس بختیاری» موسیقی ‌نواز، سینماگر و مدیر «انجمن فرهنگی پویا» بود که به عضویت کمیته‌ی افتخاری آکادمی فرانسه درآمده است.

بختیاری در گفت‌وگو با زمانه می گوید: به ‌عنوان یک ایرانی افتخار می‌کنم که به عضویت کمیته ‌ی افتخاری آکادمی فرانسه درآمده‌ام و امیدوارم بتوانم برای جامعه‌ی ایرانی در داخل و خارج از کشور مفید باشم.

او افزود: آنها به خاطر ۲۱ سال فعالیت در راه انسانیت در عرصه‌ی فرهنگ و هنر مرا به عضویت کمیته افتخاری آکادمی فرانسه درآوردند.

بختیاری می گوید: به من این امکان را دادند که دو نفر را به آکادمی معرفی کنم و من هم دو سینماگر برجسته‌ی کشورمان را به‌خاطر ارزش کارشان در این دوسال معرفی کردم. آقایان جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب هم از این پس عضو کمیته‌ی افتخاری آکادمی فرانسه هستند و این موضوع رسماً و کتباً به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

بختیاری می خواهد نادیده‌های ایران را در فرانسه به تصویر کشد.

بختیاری افزود: نکته‌ای که برای من اهمیت داشت، جذاب بود و بسیار مرا تحت تأثیر قرار داد، این بود که رئیس کمیته‌ی افتخاری آکادمی فرانسه از تمام مسائل و رنج‌هایی که در این ۲۸ سال تبعید بر من رفته، آگاه بود. از اعتصاب غذای ۱۲ روزه برای حفظ مرکز مستقل فرهنگی ایرانیان تا حضور من در صحنه‌های بین‌المللی، به خاطر موسیقی، بازی در سینما و حتی پروژه‌ی ۲۰۱۲ که قرار است یک فیلم بلند سینمایی کار کنم.

نکته‌ی بعدی که باز برایم مهم بود این بود که می‌دانستند سال‌هاست از نویسندگان، ادیبان، شاعران و هنرمندان ایرانی حمایت کرده‌ام؛ هم در زمینه‌ی موسیقی و هم در زمینه‌ی سینما و هنرهای دیگر. 

«مرکز فرهنگی پویا» ۲۱ سال قدمت دارد. عباس بختیاری موسس و مدیر این مرکز درباره ی فعالیت های هنری خود می گوید: پدرم موزیسین و استاد موسیقی بود. از کودکی نزد پدرم سازهای کوبه‌ای را آموزش دیدم و در ایران در هفت نمایشنامه و در واقع کار تئاتری حضور داشتم. حدود یک‌سال و نیم در کارگاه نمایش بودم؛ در دوره‌ای که آقای اسماعیل خلج در کارگاه نمایش فعالیت می‌کرد. بعدهم که انقلاب ۵۷ پیش آمد.

 

حسن نوروزی، نماینده مجلس: ممکن است تجاوزاتی که اخیرا صورت گرفته ساختگی باشد

 

بی بی سی: یک نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران، از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی موارد تجاوز به عنف در برخی از شهرهای این کشور خبر داده است.

حسن نوروزی، عضو کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراها در مجلس ایران، به ایسنا، گفته است که همراه دو نماینده دیگر از مجلس، نماینده ای از نیروی انتظامی و نماینده ای از وزارت کشور، ماموریت یافته تا موضوع تجاوز در شهرهای اصفهان، کاشمر، گلستان و بوشهر را بررسی کند.

به گفته نماینده مجلس ایران قرار است قصور احتمالی نیروی انتظامی و مسئولان شهری و امنیتی در این حوادث بررسی شود.

آقای نوروزی همچنین گفته است این مساله پنجاه درصد برای ما مشکوک است که نکند جریان خاص برون مرزی در این باره فعالیت می‌کند و به آن دامن می‌زند.

به گفته او موضوع مطرح شده درباره تجاوز دسته جمعی و اخبار مربوط به تجاوزاتی که اخیرا صورت گرفته ممکن است “ساختگی” باشد.

عضو کمیسیون سیاست داخلی مجلس ایران می گوید که خارجی ‌ها می‌خواهند بگویند که در ایران امنیت وجود ندارد و بحران اخلاقی و اجتماعی است تا این مسئله را تبلیغ کنند و در بنگاه های خبری خارجی و روزنامه‌ها به آن دامن بزنند.

نوروزی می گوید که اگر این موضوع جنبه‌ امنیتی داشته باشد، باید راهکار آن را پیدا کرده و به وزارت کشور اعلام کنیم و اگر هم جنبه بحران اجتماعی داشته باشد باید از طریق وزارت کشور نیروی انتظامی مسئولان بسیج و وزارت اطلاعات راهکاری برای آن بیابیم.

فرمانده نیروی انتظامی: به دلیل اعتقادات دینی، تجاوز در ایران اندک است!  

به گزارش رادیو آلمان، فرمانده نیروی انتظامی ایران گفته به دلیل اعتقادات دینی، درصد تجاوز در کشور پایین است اما انتشار اخبار مربوط به این جرم در رسانه‌ها، موجب ناامنی روانی جامعه می‌شود و زندگی عادی قربانیان تجاوز را نیز به خطر می‌اندازد.

سرتیپ اسماعیل احمدی‌مقدم در نشست “حمایت از شهود و قربانیان جرم” اعلام کرده که برای پلیس، حفظ امنیت و آبروی قربانیان و شاهدان جرایم، اهمیت زیادی دارد و انتشار اخبار مربوط به جرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف نباید برای آنها هزینه‌ساز باشد.

احمدی‌مقدم با تاکید بر این‌که افشای نام و نشان قربانی تجاوز می‌تواند ادامه زندگی او را دشوار کند، افزوده که مبارزه قاطعانه با جرم باید با منطقی همراه باشد که قربانی متحمل پرداخت هزینه‌ای برای آن نشود.

اشاره فرمانده ناجا به اخبار تجاوزهای گروهی به زنان در میهمانی، جاده یا محل کار است که در هفته‌های اخیر برملا شده ‌و در رسانه‌ها انعکاس یافته‌اند.

این در حالی است که خبر تجاوزها با تاخیر به رسانه‌ها درز کرده و گفته می‌شود که مقامات کوشیده‌اند این رویدادها را حتی الامکان از مردم مخفی کنند. تجاوز ده نفر به زنی در حوالی کاشمر، یک ماه و نیم پس از وقوع برملا شد.

 تجاوز‌های گروهی در خمینی‌شهر، استان گلستان و روستای فوژد، افکار عمومی را تکان داده، اما بیشتر مسئولان قضایی یا انتظامی در واکنش به این اخبار، رفتار و پوشش قربانیان را عامل تهاجم جنسی متجاوزان خوانده‌اند.

برخی معتقدند که تلاش مقامات دولتی برای رسانه‌ای نشدن این وقایع، سرپوش گذاشتن بر ناهنجاری‌های موجود در جامعه است که هیچ همخوانی با شعارهای حکومت ندارند. پلیس و مسئولان قضایی، “اراذل و اوباش” را عوامل این تجاوزها می‌خوانند و وعده دستگیری و مجازات سریع آنها را می‌دهند. اما عده‌ای اعتقاد دارند که گروه یاد شده، خود از وابستگان نیروهای انتظامی و بسیج هستند و درموارد مختلف توسط آنان به کارگرفته می‌شوند.

نشست “حمایت از شهود و قربانیان جرم” در روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد، در تهران و با شرکت افسران پلیس برگزار شده است. در این نشست عنوان شد که مواد مخدر، سازماندهی‌ترین جرم کشور شناخته می‌شود.

 

عراق: اردوگاه اشرف باید تا پایان سال برچیده شود

رادیو آلمان: به پیشنهاد وزیر خارجه عراق، که در تهران به سر می‌برد، کمیته‌ای از نمایندگان عراق، ایران و صلیب‌سرخ تشکیل می‌شود تا در مورد سرنوشت اعضای سازمان مجاهدین تصمیم‌ بگیرد. زیباری گفت که مجاهدین باید تا آخر سال عراق را ترک کنند.

 

هشیار زیباری در کنفرانس خبری مشترک خود با علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران سه‌شنبه (۳۱ خرداد/۲۱ ژوئن) گفت: «قرار است اردوگاه اشرف بسته شود و تا پایان سال جاری میلادی به اعضای این گروهک مهلت داده شده که خاک عراق را ترک کنند.»

وزیر خارجه عراق پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان ایران، عراق و نماینده‌ای از سازمان صلیب‌سرخ جهانی را مطرح کرد. زیباری هدف از تشکیل این کمیته را بررسی وضعیت ساکنان اردوگاه اشرف و یافتن راه حلی برای آن عنوان کرد.

وزیر خارجه عراق گفت: «درخواست‌های اعضای این گروه که در پادگان اشرف هستند در آن (کمیته) مطرح می‌شود. به‌ویژه آنهایی که می‌خواهند به جمهوری اسلامی ایران بازگردند، باید بتوانند بدون هرگونه مشکل و فشاری به ایران بازگشته و تسهیلات لازم برای بازگشت آنها فراهم آید.»

وزیر خارجه عراق از رایزنی دولت عراق با سازمان‌ها و پارلمان‌های اروپایی خبر داد و گفت که عراق از این نهادها خواسته است در این زمینه کمک و تشویق کنند و پذیرای افرادی باشند که مایل هستند به این کشورها بروند. ‎

قرارگاه اشرف در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی با موافقت صدام حسین، دیکتاتور عراق، در ۸۰ کیلومتری شمال بغداد احداث شد. این پایگاه قرار بود که در حین جنگ ایران و عراق، به پایگاه مقاومت مخالفان جمهوری اسلامی تبدیل شود.

پس از سقوط صدام حسین، نیروهای آمریکایی و سپس دولت جدید عراق مسئولیت این نیروگاه را بر عهده گرفتند. امروز حدود ۳۴۰۰ نفر در این قرارگاه زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هشیار زیباری تأکید کرد که دولت عراق مصرانه در پی آن است که قرارگاه اشرف باید تا پایان سال جاری میلادی تخلیه و تعطیل شود. دولت جدید عراق که مایل است روابط دوستا‌نه‌ای با همسایه شرقی خود، ایران داشته باشد، خواستار برچیدن این اردوگاه است.

سازمان مجاهدین خلق می‌گوید از بازگردانده شدن اجباری ساکنان ارودگاه اشرف به جمهوری اسلامی ایران نگران است. این سازمان از نهادهای بین‌المللی‌، آمریکا و اتحادیه اروپا خواسته است از جان ۳۴۰۰ عضو این سازمان که در کمپ اشرف در نزدیکی بغداد به سر می‌برند، حفاظت کنند.

وزیر امور خارجه ایران افزود که کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق به ریاست محمدرضا رحیمی و نوری المالکی، نخست وزیر عراق در روز ۶ جون با هدف گسترش حجم سرمایه‌گذاری‌ها و مبادلات تجاری تشکیل خواهد شد.

 

آمریکا خطوط کشتیرانی ایران را تحریم‌ کرد

 

رادیو آلمان: دادستانی آمریکا ۱۰ شرکت مرتبط با کشتیرانی ایران و مهم‌ترین شرکت کشتیرانی ایران را در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار داد. پیش از این ۲۰ بانک ایرانی در این لیست جا داشتند. سه تن از مسئولان کشتیرانی ایران نیز مشمول تحریم شده‌اند.

به گفته‌ی دادستانی منهتن در نیویورک، خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مشهور به IRISL در تلاش است از طریق شرکت‌های صوری اقدام به انتقال پول از طریق بانک‌های آمریکایی کند.

دادستانی آمریکا میزان نقل و انتقال مالی ایران از طریق این شرکت‌ها را بیش از ۶۰ میلیون دلار در فاصله‌ی زمانی سپتامبر ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۱۱ برآورد کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد شرکت‌هایی که مرتبط با کشتیرانی ایران بوده‌اند مورد تحریم قرار گرفته‌اند؛ از جمله خطوط کشتیرانی آزورس شیپنگ، سینوز مریتام، فیر وی شیپینگ، کریستال شیپینگ، پرل شیپینگ، آتلانتیک اینترمودال، پاسیفیک شیپینگ و سانتکس لاینز.

در متن کیفرخواست ۳۱۷ صفحه‌ای دادستانی منهتن، نام ۱۵ نفر در این رابطه ذکر شده است. هدف از این تحریم‌ها و پیگردها، بستن راه‌های فرار از تحریم برای ایران و امکان دور زدن آنهاست.

گفته می‌شود سه نفر از مسئولان ارشد خطوط کشتیرانی ایران نیز در فهرست‌ سیاه یادشده جای گرفته‌اند.

خطوط کشتیرانی ایران یکی از مهم‌ترین ابزارهای مهم برای صنعت و تجارت ملی محسوب می‌‌شود.

 

سوریه: از ایران و حزب الله کمکی نگرفته ایم

 

بی بی سی: ولید معلم، وزیر خارجه سوریه به شدت از اتحادیه اروپا به دلیل آنچه که دخالت آشکار در مسایل داخلی سوریه نامیده، انتقاد کرده است.

معلم در نشست خبری خود گفت کشورهای اروپایی خواهان ایجاد درگیری در سوریه هستند و اصلاحات اعلام شده از سوی بشار اسد در سخنرانی روز دوشنبه او را نادیده گرفته اند.

اتحادیه اروپا تاکنون از رفتار سوریه در برابر معترضان به شدت انتقاد کرده و تحریم هایی را علیه دولتمردان این کشور به اجرا گذاشته است.

این اتحادیه می خواهد تحریم های جدیدی را علیه افراد و شرکت های مرتبط با بشار اسد و دولت او وضع کند.

وزیر خارجه سوریه همچنین ادعای کمک ایران و حزب الله به این کشور برای سرکوب معترضان را رد کرده است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا ایران را به حمایت از “حملات شریرانه” دولت سوریه به معترضان، متهم کرده است.

معلم در سخنان خود گفت که سوریه ظرف سه ماه آینده، الگوی بی نظیری از دموکراسی را ارائه خواهد کرد.

او گفت در این کشور، عدالت اجتماعی، برابری در برابر قانون و پاسخگویی برقرار می شود.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در سخنرانی خود در روز دوشنبه، دستور جدیدی برای عفو عمومی داد.

 

بشار اسد قبلا در ۳۱ می هم دستور عفو تمام زندانیان سیاسی از جمله اعضای زندانی گروه اخوان المسلمین را داده بود و به گفته گروه های حقوق بشری، در پی این دستور، صدها زندانی آزاد شدند.

دولت سوریه همچنین متن اولیه طرحی را منتشر کرده که به موجب آن احزاب سیاسی می توانند در این کشور شکل می گیرند.

مخالفان، وعده های آقای اسد را رد کرده و از معترضان خواسته اند تا به اعتراضات خود ادامه دهند.

آنها می گویند سخنرانی بشار اسد، بحران سیاسی در سوریه را تشدید کرده و انجام اصلاحات در حکومت کنونی، دیگر خواسته آنها نیست بلکه خواستار تغییرات اساسی در حکومت هستند.

روز گذشته، درگیری هایی میان هواداران بشار اسد و معترضان در چند شهر مختلف سوریه روی داد و به گفته مخالفان، در این درگیری ها هفت نفر کشته شدند.

فعالان حقوق بشر می گویند در ناآرامی های سوریه تاکنون حداقل ۱۳۰۰ نفر کشته شده اند. دولت هم می گوید بیش از ۳۰۰ سرباز و پلیس در درگیری ها جان خود را از دست داده اند.

 

اکران فیلم حنا مخملباف بار دیگر در لبنان ممنوع شد

 

بی بی سی: مقام های لبنان بار دیگر از نمایش فیلم روزهای سبز، ساخته حنا مخملباف سینماگر ایرانی جلوگیری کرد.

روزهای سبز داستان دختر جوانی است که در جریان اعتراضاتی که دو سال پیش پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران به راه افتاد، دستگیر می شود.

این فیلم قرار بود روزهای پنجشنبه و یکشنبه هفته آینده (۲۳ و ۲۶ جون) در چارچوب جشنواره فیلمهای ممنوعه در سینما پلنت ابراج در محله فرن الشباک در شرق بیروت روی پرده برود.

فیلم روزهای سبز قرار بود پاییز گذشته هم در جشنواره فیلم بیروت روی پرده برود که نمایش آن با سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران به لبنان همزمان شد و این فیلم از برنامه جشنواره حذف شد.

در آن زمان حنا مخملباف در اعتراض به حذف فیلمش از برنامه جشنواره بیروت در نامه ای سرگشاده به “سینما دوستان لبنانی” نوشت: “احمدی نژاد دیروز رأی ما را دزدید و امروز اعتماد شما را … احمدی نژاد در سرزمین من سمبل سانسور است. بنگرید او هنوز به سرزمین شما نیامده سانسور را به ارمغان آورده است”.

او در نامه اش از سینما دوستان لبنانی خواست برای مبارزه با سانسور، همچون ایرانیان، خانه خود را به جشنواره تبدیل کنند، فیلم روزهای سبز را به “مادران داغدار لبنانی” نشان دهند.

جشنواره ی فیلم های ممنوعه که فیلم روزهای سبز از برنامه آن حذف شده، برای اولین بار در بیروت برگزار می شود و هدف از آن نمایش فیلم هایی است که نمایش آنها در لبنان پیشتر ممنوع بوده است.

بخشی از فیلم هایی که قرار است در این جشنواره به نمایش درآیند، دارای مضامینی مذهبی در ارتباط با ادیان یهود و مسیحیت است یا اینکه به موضوع همزیستی یهودیان و مسلمانان پرداخته است که موضوعاتی بسیار حساسیت برانگیز در جامعه لبنان به شمار می رود و پیشتر به آنها اجازه نمایش داده نشده بود.

خبرگزاری فارس در خبری با استقبال از لغو مجوز پخش فیلم خانم مخملباف، این اقدام را نتیجه اقدامات “دولت حامی مقاومت” دانست.

به نوشته فارس به نظر می رسد پخش فیلمی در حمایت از “فتنه گرانی” که یکی از شعارهایشان “نه غزه، نه لبنان” بود، مورد اعتراض “حامیان مقاومت” واقع شده و پس از روی کار آمدن دولت جدید لبنان این مجوز لغو شده است.

ایران حامی اصلی جنبش مسلح حزب الله لبنان است که در کابینه و پارلمان لبنان حضور دارد.