هفته‌ی گذشته، دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر انتاریو، وزیر بهداشت جدید استان را منصوب کرد: 


شهروند ۱۲۵۱  پنجشنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۰۹


 

هفته‌ی گذشته، دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر انتاریو، وزیر بهداشت جدید استان را منصوب کرد: دبورا دریک متیوز، نماینده‌ی حوزه‌ی شمالِ مرکزِ لندن، از این پس وزیر بهداشت و درمان طولانی‌مدتِ دولت انتاریو خواهد بود.


وزارت بهداشت را می‌توان مهمترین وزارتخانه‌ی دولت انتاریو دانست چرا که سالی بیش از ۴۰ میلیارد دلار خرج دارد، یعنی نیمی از مخارج کل استان. خانم متیوز در حالی به این سمت دشوار منصوب می‌شود که چالش‌ها و دشواری‌های بسیاری انتظارش را می‌کشند. او باید با بوروکراسی وزارتخانه برخورد کند و به سمت حل افتضاح ۱ میلیارد دلاری برای الکترونیکی کردن بایگانی پیش رود.

دبورا متیوز، که ۵۵ سال دارد، پیش از این وزیر خدمات کودکان و جوانان بود و سابقه‌ی خدمت در کابینه را دارد. مک‌گینتی هفته‌ی پیش راجع به او به خبرنگاران گفت: "دِب انسانی باعلاقه و پر شور و متعهد به خدمت در دولت است" و سپس به شوخی اضافه کرد: "او دقیقا همان چیزی است که دکتر سفارش داده".

آندریا هروات، رهبر نیودموکرات‌های انتاریو، به سابقه‌ی متیوز در کاهش خدمات وزارتخانه‌ی پیشین اشاره کرد و از این بابت ابراز نگرانی کرد، اما در عین حال گفت که "خوشحالم که زنان بیشتری را در جمع کابینه می‌بینم".

اما علاوه بر این خصوصیات شخصی، نکته‌ای که به چشم می‌خورد سابقه‌ی وفاداری او به حزب لیبرال انتاریو است. این بار دیگر ثابت می‌کند که لیبرال‌ها وزارتخانه‌های مهمی مثل این را به کسی جز افراد وفادار به حزب خود نمی‌دهند. دیوید کاپلان، وزیر پیشین بهداشت که هفته‌ی گذشته در میان افتضاحات مالی استعفا کرده بود، هم از اعضای خانواده‌ی لیبرال به حساب می‌آمد. مادر او، النور کاپلان، قبلا وزیر دولت‌های استانی و فدرال بود.

سابقه‌ی خانم متیوز از این هم بیشتر لیبرالی است: او قبلا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ رئیس حزب لیبرال انتاریو بود. او در ضمن تا به حال دو بار رئیس دو کارزار انتخاباتی این حزب بوده است. و البته روابط خانوادگی بسیاری هم با اشرافیت سیاسی انتاریو دارد:‌ شوهرخواهر او کسی نیست جز دیوید پترسون، نخست‌وزیر سابق و لیبرالِ معروف.

با رفتن خانم متیوز از وزارتخانه‌ی خدمات جوانان و کودکان، جای او را در این وزارتخانه لورل بروتن،‌ نماینده‌ی حوزه‌ی اتوبیکو- لیک‌شور، گرفته است. بروتن قبلا وزیر محیط زیست بود، اما در سال ۲۰۰۷ به خاطر عملکرد ضعیف توسط مک‌گینتی اخراج شده بود. مک‌گینتی با انتصاب مجدد بروتن نشان می‌دهد که شاید بعدها شاهد حضور مجدد کاپلان در کابینه هم باشیم.

انتصاب خانم متیوز احتمالا سرآغاز تغییرات بیشتر در کابینه است و باید شاهد این باشیم که مک‌گینتی در روزهای آینده چه تغییراتی در کابینه می‌دهد. انتظار می‌رود او تا فرصتی که پیش از انتخابات استانی ۲۰۱۱ دارد به تغییراتی گسترده در کابینه و دادن چهره‌ای جدید از دولتش دست بزند. نفر بعدی که احتمال استعفایش مطرح است، جورج اسمیترمن، معاون مک‌گینتی و وزیر انرژی و زیرساخت، است که احتمال می‌رود خود را برای شهرداری تورنتو نامزد کند.


 

همه چیز راجع به وزیر جدید بهداشت:

  • دب متیوز (نام کامل:‌ دبورا دریک متیوز) ۵۵ ساله و نماینده‌ی مجلس انتاریو از حوزه‌ی شمال مرکزِ شهر لندن است.
  • او متولد لندنِ انتاریو است و در دانشگاه وسترن انتاریوی این شهر درس خوانده و همانجا دکترای خود را در دموگرافی اجتماعی دریافت کرده است. او پیش از این سابقه‌ی کار در صنعت ساخت و ساز، جمع‌آوری کمک مالی برای سازمان‌های غیرانتفاعی و تدریس در دانشگاه وسترن انتاریو را دارد.
  • اولین بار در سال ۲۰۰۳ برای مجلس انتخاب شد و در سال ۲۰۰۷ مجددا در انتخابات پیروز شد.
  • دب از خانواده‌های سیاسی پرسابقه‌ی انتاریو می‌آید و روابط گسترده‌ای با هر دو حزب لیبرال و محافظه‌کارِ پیشرو دارد. پدرش، دان متیوز، زمانی رئیس حزب محافظه‌کار پیشروی فدرال بود. مادرش، جویس النور متیوز، فعال اجتماعی است که بیشتر با کالج فرانتیر در زمینه‌ی سوادآموزی فعالیت می‌کند. همسر اولش،‌ رابی نش، مشاور سرمایه‌گذاری موفقی در نشنال بانکِ لندنِ انتاریو است. همسر دومش، بروس مک‌کافری، (که در سال ۲۰۰۲ جان سپرد) زمانی عضو مجلس انتاریو از حزب محافظه‌کار بود و در کابینه‌ی بیل دیویسِ محافظه‌کار خدمت می‌کرد.
  • شوهر خواهر او، دیوید پترسون، نخست‌وزیر سابق انتاریو است. برادر او، تیم پترسون، قبلا نماینده‌ی مجلس استانی از حوزه‌ی جنوبِ می سی ساگا بود و دیگر برادرش، جیم پترسون، نماینده‌ی مجلس فدرال از همین ویلودیلِ خودمان بود.
  • متیوز سه کودک و یک نوه‌ی پسر دارد.