در بین دانه های روغنی گردو از نظر کیفیت و کمیت اسیدهای چرب امگا ۳ در صدر جدول قرار دارد که در سلامتی و بهزیستی بدن نقش غیرقابل انکار دارد. طبیعت به صورت بسیار جالبی مغز گردو را در پوسته ی ضخیم آن بسته بندی کرده تا از ورود هوا و نور به درون جلوگیری، و بدین ترتیب از اکسیده شدن ویتامین E و اسیدهای چرب گردو پیشگیری کند. به همین دلیل بهتر است تا قبل از مصرف مغز گردو آن را از پوست جدا نکنید تا فاسد نشود.

اسیدهای چرب امگا ۳ برای بدن ضروری ست و متأسفانه بدن نمی تواند آن را تهیه و مصرف کند. نوع مخصوص ALA امگا ۳ که دارای کیفیت بهتری است و در بدن ساده تر هضم و جذب می شود در گردو زیادتر است و به این دانه روغنی مقام مخصوصی می دهد. البته اسیدهای چرب امگا۳ در بدن و در مراحل هضم و جذب دستخوش تغییراتی می گردند و تبدیل به EPA و DAH می شوند که نظیر امگا۳ روغن ماهی است و به راحتی در بدن به سوخت و ساز می رسند.

اسیدهای چرب امگا۳ در سلامتی قلب و عروق، پیشگیری از بروز پیری زودرس، سوخت و ساز مواد قندی در بدن، پیشگیری سرطان و غیره نقش مهم دارند. اخیرا ثابت شده که خوردن مغز گردو در پیشگیری بیماری قند نوع دو مؤثر است و پژوهشگران مصرف روزی حدود ۵۰ گرم مغز گردو را توصیه می کنند.

 

زنجبیل اثرات زیانبار اشعه رادیو اکتیو را خنثی می کند

زنجبیل دارای تاریخ مصرف طولانی بوده و بشر از هزاران سال قبل از آن در تغذیه و درمان بیماری ها استفاده می کرده. طب مدرن در سال های اخیر به این گیاه توجه مخصوص کرده و مقالات علمی زیادی درباره ی فوائد آن به چاپ رسیده است. اخیراً گروهی از پژوهشگران گزارش کرده اند که مصرف روزی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم زنجبیل می تواند اثرات نامطلوب اشعه رادیو اکتیو محیط زیست، دستگاه های تشخیص و درمان بیماری ها و غیره را خنثی نماید. اصولا در موقع رادیوتراپی سرطان ها اثرات نامطلوب اشعه رادیو اکتیو بر روی پوست و بافت های داخل دهان و حتی بر روی گلبول های سفید بدن چشمگیر و خسته کننده هستند. گاهی اثرات آن شدیدتر بوده و سبب ناهنجاری های سیستم عصبی، دستگاه های گوارش و تنفس و غیره می شود که به بهبودی بیمار لطمه وارد می آورد. قبلا گزارش گردیده بود که عصاره چای سبز برای درمان اینگونه عوارض پوستی موثر بوده و این بار گزارش می شود که مصرف زنجبیل نیز می تواند در تخفیف عوارض نقش داشته باشد و حتی اثرات نامطلوب اشعه رادیو اکتیو را بر روی دستگاه ها و اعضا بدن کاهش دهد. گروه تحقیقاتی مورد بحث توصیه می نمایند که اشخاصی که در معرض اشعه رادیو اکتیو قرار دارند روزی چند لیوان از دمکرده ی زنجبیل را مصرف کنند و یا به طور کلی حدود ۲۰۰ میلی گرم از این گیاه را به هر صورت مانند چای یا به همراه غذا استفاده نمایند.

 

چای سبز داروی موثر بیماری های سیستم ایمنی

چینی ها از هزاران سال قبل به معجزه ی گیاهان دارویی پی برده و در شناسایی و تحقیقات گیاهان مورد بحث تجربه ی بی نظیری دارند. با شناسایی چای سبز و پی بردن به اثرات آن بر روی بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلب و عروق و سرطان و عارضه ی فراموشی و غیره فصل جدیدی در پیشگیری و درمان بیماری ها گشوده شد. پلی فنول موجود در چای سبز به نام EGCG قدرت عملکرد T-Cells بدن را که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند و بدن را در برابر عوارض گوناگون مصون نگه می دارند، به شدت افزایش می دهد و از بروز و پیشرفت بیماری های Autoimmune که هر روز بر تعدادشان افزوده می گردد، جلوگیری می کند و تعادل مخصوصی در سیستم ایمنی بدن به وجود می آورد. همین عدم تعادل موجود در سیستم ایمنی سبب می گردد که این سیستم اشتباهاً به بعضی از اعضاء بدن حمله کند و مشکلاتی از جمله التهاب بدن را به وجود آورد که در درازمدت خطرناک خواهد بود. پژوهشگران توصیه می کنند که نوشیدن حدود ۵ لیوان چای در روز مؤثر بوده و بیشتر از آن مشکلاتی در عملکرد کبد به وجود می آورد.

 

مصرف نوشابه های انرژی زا زیانبار است

چندسالی است که کمپانی های نوشابه های غیرالکلی به شدت در پی تهیه و پخش نوشابه های رنگارنگ با اسامی مختلف و نوظهور می باشند تا نظر جوانان را جلب نموده و از این طریق سرمایه ای کسب کنند. در بین نوشابه های مورد بحث انرژی درینک یا نوشابه انرژی زا به طور عجیبی معروف شده و درصدی از جوانان از آن استفاده می کنند. این نوشابه ارزش غذایی نداشته و در عوض حاوی مقدار زیادی کافئین و مواد شیمیایی محرک و مهیج می باشد. پژوهشگران معتقدند که این مواد تأثیر بدی بر روی سلامتی و اخلاق و رفتار جوانان می گذارد و در نتیجه اگر این عمل ادامه یابد در بزرگسالی موجب بروز عوارض زیادی از جمله استرس، بیماری صرع، ناهنجاری های قلب و عروق، عارضه ی خیالبافی و دلخوشی بی اساس، گرایش به مصرف الکل و سیگار و حتی مواد مخدر می گردد.

در آمریکا هر ساله بیشتر از ۹ بیلیون دلار صرف خرید نوشابه های غیرالکلی می شود و این درآمد کلان صاحبان کمپانی های نوشابه های مورد بحث را تشویق می کند که هر روز به دنبال نوع جدیدی از اینگونه نوشابه ها باشند تا بتوانند بازار خود را حفظ کنند.

والدین به هیچ عنوان نباید اجازه دهند که فرزندانشان چشم بسته به دنبال چنین نوشابه هایی بروند و سلامتی خود را از دست بدهند. نوشیدن آب یا آب میوه و شیر باید در منزل توصیه شود و کودکان و جوانان به دنبال نوشابه های نوظهور و بی خاصیت نروند.

 

خاصیت بی نظیر پوست سیب

کاهش وزن بدن در افراد مسن به علت به مصرف رسیدن بافت های ماهیچه ای و چربیها یکی از عوارض پیری است. گاهی این گونه پیری زودرس و از دست رفتن وزن بدن به دنبال یک بیماری به وجود می آید و شخص قادر نخواهد بود دوباره بر وزن خود اضافه کند. اخیرا دانشمندان دانشگاه اوهایو ماده ای به نام اسید Ursolic را که در پوست سیب وجود دارد بر روی ماهیچه های بدن موش های آزمایشگاهی آزمایش کرده و دریافتند که این ماده مخصوص می تواند از کاهش ناگهانی و شدید وزن بدن جلوگیری کند. عملکرد این اسید از این قرار است که در متابولیسم چربی و قند و کلسترول خون دخالت کرده و سبب موازنه مخصوص می شود و از کاهش ماهیچه های بدن به هر دلیلی جلوگیری می کند.

 

بهتر است باور کنید

فیبر موجود در عدس بهترین دارو برای پایین آوردن کلسترول خون است. عدس حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین با کیفیت بالا، مواد نشاسته ای آهن و اسید فولیک است. مصرف عدس برای افرادی که به نفریت کلیه دچار هستند توصیه نمی شود.  

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com