روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت گروه‌های مختلف ایرانی در اعتراض به حضور نمایندگان انتشاراتی های دولتی ایران در نمایشگاه  …

شهروند ۱۲۵۲  پنجشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹


 

 روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت گروه‌های مختلف ایرانی در اعتراض به حضور نمایندگان انتشاراتی های دولتی ایران در نمایشگاه و نیز علیه اختناق و عدم آزادی بیان، برنامه‌های اعتراضی گوناگونی را سازمان دادند.

یکی از این گروه‌ها، "گروه زنان ایرانی ـ فرانکفورت" بود که جلوی سالن شماره ۵ نمایشگاه، میز کتاب گذاشته بود.

گروه دیگر، کمیته "آزادی برای ایران"، متشکل از جوانان و دانشجویان چپ ایرانی شهر فرانکفورت، بود که روز شنبه و یکشنبه با تی‌شرت های مشکی و چسب های سیاه بر روی دهان به نشانه اعتراض به خفقان و سانسور در ایران، جلوی یکی از غرفه‌های انتشاراتی جمهوری اسلامی ایستاده بودند.

گروه سوم، "کمیته کارگری ـ سوسیالیستی" فرانکفورت بود که تعدادی از اعضای آن روز شنبه، پارچه‌هایی حاوی شعارها و افشاگری درباره سانسور و خفقان در ایران، بر دوش انداخته و در سالن شماره ۴، محل غرفه‌های جمهوری اسلامی، می‌گشتند و توجه مردم را به عدم وجود آزادی بیان در ایران جلب می‌کردند.

 

"اتحاد برای ایران" یکی دیگر از گروه‌هایی بود که اعضای آن روز شنبه با تی شرت سبز بر تن و شعارهایی روی کاغذ جلوی یکی از غرفه‌های جمهوری اسلامی ایستادند و پس از تهیه فیلم ویدئویی و عکسبرداری از اکسیون خود، سالن را ترک کردند.

نیروهای پلیس و مأموران مخفی نمایشگاه نیز در حاشیه تجمع حضور داشتند و می‌کوشیدند از درگیری جلوگیری کنند.

یکی از این مأموران مخفی به یکی از شرکت‌کنندگان گفت:"در واقع ما برای حفاظت از شما اینجاییم."

در این دو روز کارکنان غرفه‌های جمهوری اسلامی سعی می‌کردند با فحاشی و گفتن کلماتی مانند: "مزدورها"، "عوامل اسرائیل"، "خائن‌ها" و… تجمع‌کنندگان را تحریک کنند. آن‌ها هم‌چنین از ایرانیان مخالف عکس گرفته و فیلمبرداری می‌کردند.

روز یکشنبه، هنگامی که یکی از کارگزاران رژیم خطاب به زنی از میان تظاهرات‌کنندگان گفت:"شما مزدور اسرائیل هستید و از آن‌ها پول می‌گیرید"، این زن که خود سال‌ها در ایران زندانی سیاسی بوده و شوهرش نیز اعدام شده است، به سوی وی حمله کرد و درگیری کوتاهی روی داد.

در حین فحاشی کارکنان غرفه‌ها به ایرانیان به زبان فارسی، ایرانیان به پلیس اطلاع دادند که وی مشغول فحاشی است. و هنگامی که این مأمور همین فحش‌ها را به انگلیسی تکرار کرد، پلیس به سراغ او رفت و با گرفتن پاسپورت، مشخصاتش را یادداشت کرد. به گفته یکی از معترضان، پلیس قصد دارد از این فرد شکایت کند.

گروه "اتحاد برای ایران" روز یکشنبه در محوطه نمایشگاه چادری برپا کرده بود و فیلم نمایش می داد.

برای دیدن فیلم این حرکت اعتراضی به بخش تازه ترین ویدیوها و لینک ها در سایت شهروند مراجعه کنید.