محکومیت دستگیری منصوره بهکیش

 کانون زندانیان سیاسی ایران(در تبعید)دستگیری منصوره بهکیش را محکوم کرد و خواهان آزادی بی قید و شرط او شد. در بیانیه ی این کانون آمده است: به گزارش مادران پارک لاله، یک مامور اطلاعاتی زن ساعت هشت شب منصوره بهکیش را در تقاطع یوسف آباد- فاطمی شناسایی و دستگیر می کند و پس از انتقال به  پلیس امنیت، به عنوان مورد خاص به زندان اوین منتقل می شود.  

رژیم جمهوری اسلامی شش عضو مبارز خانواده بهکیش؛ چهار برادر و یک خواهر منصوره و همسر خواهرش را در دهه شصت در زندان اوین به جوخه مرگ سپرد. منصوره، از آن پس زندگی اش را وقف مبارزه برای نگه داری و حفظ خاوران و مادری کرد که زندگی اش را برای دیدار با فرزندان مبارزش در مقابل زندان های دو رژیم شاه و شیخ سپری کرد و در نهایت جانیان جمهوری اسلامی آن ها را همراه هزاران زندانی سیاسی دیگر در دهه شصت به دار جهل و جنایت آویختند. منصوره به دلیل پایداری و مقاومت اش در رابطه با خاوران، همواره تحت فشار دستگاه امنیتی رژیم بود و به دفعات احضار و دستگیر شد.

 

پایان اعتصاب غذای زندانیان در اوین  

 

۱۲ زندانی که در اعتراض به مرگ هدا صابر و هاله سحابی اعتصاب غذا کرده بودند، طی بیانیه ای به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

در بیانیه آنها آمده است:

ملت شریف ایران! تاثر و تالم ناشی از مرگ ناباورانه شهید هدی صابر برای هم بندیان وی بسیار سنگین و غیر قابل تحمل بود. اعتصاب غذا حداقل اقدامی بود که در اعتراض به آن فاجعه اسف بار به ذهن ما خطور می کرد، همان اقدامی که صابر خود در اعتراض به شهادت مظلومانه خانم هاله سحابی انجام داده بود…. اعتصاب غذای ما یک اقدام جمعی اعتراضی بود علیه بی تدبیری، کبر و دروغگویی نهادینه شده در بخش هایی از حاکمیت کشور. 

ما دوازده تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، اعتصاب غذای خود را روز شنبه ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۰ با اعلام عمومی آغاز کردیم، به این امید که صدای اعتراض مان به گوش همگان رسیده و تبدیل به مانعی بر سر راه حاکمان برای نقض حقوق زندانیان شود…

 موج حمایت و همراهی ها با این اعتصاب نشان داد که وجدان عمومی جامعه از مظالمی که در حق زندانیان سیاسی می رود متاثر است و مساله نقض حقوق زندانیان سیاسی و لزوم آزادی آنان، هم چنان به عنوان یکی از اولویت های ملی و در صدر مطالبات مردمی قرار دارد.

در ادامه این نامه، از تمام حامیان سپاسگزاری شده و اعلام کرده اند که شب یکشنبه ۵ تیرماه ۱۳۹۰ به اعتصاب غذای خود پایان داده اند.

گفتنی ست عماد الدین باقی و محمد جواد مظفر در روزهای اول اعتصاب شرکت داشتند که با آزادی آنها دو تن دیگر جایگزین شدند.

 زندانیانی که در اعتصاب غذا شرکت کرده بودند عبارتند از: بهمن احمدی امویی، حسن اسدی زید آبادی، محسن امین زاده، عماد بهاور، قربان بهزادیان نژاد، محمد داوری، خسرو دلیرثانی، فیض الله عرب سرخی، ابوالفضل قدیانی، مهدی کریمیان اقبال، محمد رضا مقیسه، عبدالله مومنی

 

اعدام پنهانی در زندان وکیل آباد مشهد

 

کمپین بین المللی حقوق بشر: منابع موثق به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند که در تاریخ ۲۵ خرداد سال جاری ۲۶ تن دیگر در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شده اند. این درحالی است که همزمان دادستان شهر مشهد محمود ذوقی دادستان مشهد نیز به اعدام های اعلام نشده و دسته جمعی در زندان وکیل آباد مشهد اذعان کرده و بدون اشاره به تعداد اعدام ها در دو سال و نیم اخیر در این زندان از “بالا بودن اجرای حکم اعدام”در زندان وکیل آباد مشهد سخن گفت.

۲۶ زندانی محکوم به اعدام در تاریخ ۲۵خرداد سال ۹۰به صورت دسته جمعی و اعلام نشده در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شده اند. اتهام اکثر اعدام شده ها حمل ، نگهداری و خرید و فروش مواد مخدر بوده است. ‏

 

احمدی‌نژاد:

کابینه خط قرمز است

 

بی بی سی: محمود احمدی نژاد در واکنش به برخوردهای اخیر با همکاران دولت دهم گفت: “کابینه خط قرمزی است که اگر بخواهند به آن دست‌اندازی کنند، دیگر من باید وظیفه‌ قانونی خود را انجام دهم و این حتما به کشور آسیب می‌زند.”

احمدی نژاد روز چهارشنبه ۸ تیر (۲۹ ژوئن) در حاشیه‌ جلسه‌ هیات دولت اظهار داشت: “اتهامات فراوانی از قول افراد دستگیر شده زده شد و برخی اشکالات در این دستگیری‌ها وجود داشت که من به رییس قوه‌ قضاییه اعلام کردم. “

سخنان احمدی نژاد در حالی منتشر می شود که در هفته های اخیر، چند نفر از همکاران دولت دستگیر شده اند و اتهاماتی سنگین در مورد برخی اعضای کابینه انتشار یافته است.

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، حمید بقایی، معاون اجرایی آقای احمدی نژاد و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری، از شرکت کنندگان جلسات کابینه هستند که گروهی از رسانه ها و سیاستمداران محافظه کار، خواستار برخورد قضایی با آنها شده اند.

احمدی نژاد گفت که موضع وی در مقابل فشارها کماکان سکوت است، اما اضافه کرد “اگر بخواهند ادامه بدهند و به بهانه‌های گوناگون همکاران ما را در کابینه متهم کنند، وظیفه‌ اخلاقی، قانونی و ملی دارم که بایستم و از همکاران خودم در کابینه دفاع کنم.”

 

آمریکا نیروی انتظامی ایران را به خاطر سوریه تحریم کرد

 

بی بی سی: دولت آمریکا نیروی انتظامی ایران، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده این نیرو و احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی را به اتهام کمک به سوریه در سرکوب معترضان این کشور تحریم کرده است.

وزارت خزانه داری و امور خارجه آمریکا در بیانیه ای مشترک احمدرضا رادان را متهم کرده اند که در ماه اپریل سال جاری به دمشق سفر و درباره سرکوب معترضان سوری به مقام های امنیتی حکومت بشار اسد (کمکهای) “تخصصی” ارائه کرده است.

سوریه اتهام دریافت کمک از ایران برای سرکوب معترضان را بی اساس می داند.

آمریکا همچنین سازمان امنیت سیاسی سوریه را به اتهام سرکوب معترضان تحریم کرده است.

 

افزایش نرخ ارز و سکه در بازار ایران

 

بی بی سی: گزارش‌ها از بازار داخلی ارز و طلا در ایران حاکی است که با وجود اعلام قیمت ۱۰ هزار و ۶۷۰ ریال برای هر دلار توسط بانک مرکزی، این رقم در بازار غیر رسمی تا ۱۱ هزار و ۶۵۰ ریال معامله شد.

همچنین بانک مرکزی قیمت پوند انگلیس را ۱۷ هزار و ۶۱ ریال تعیین کرده که در بازار آزاد هر پوند تا ۱۸ هزار و ۹۰۰ ریال فروخته شد.

بهای یورو واحد پول اروپا هم در بانک مرکزی ۱۵ هزار و ۳۱۷ ریال تعیین شده که هر یورو تا ۱۶ هزار و ۸۰۰ ریال به فروش رفت.

همچنین در بازار جهانی بهای یک اونس طلا ۱۵۰۶ دلار بود که متعاقب این افزایش دو دهم درصدی، بانک ملی ایران نیز قیمت سکه‌های خود را افزایش داد.

 

جواد لاریجانی:

فعالیت بهائیان آزاد است، فقط حق تبلیغ ندارند

 

بی بی سی: محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران گفت که حکومت این کشور بهائیان را نه یک اقلیت دینی، بلکه یک “فرقه” می داند، اما برای آنها حقوق شهروندی قائل است.

او گفت: “تا زمانی که بهائیان حقوق و قوانین را محترم می شمارند، کسی متعرض آنها نیست و بسیاری از بهائیان بر همین اساس دارای فعالیت های اجتماعی، علمی و اقتصادی هستند، اما اجازه فعالیت تبلیغی برای فرقه خود را ندارند”.

لاریجانی گفت که اقلیت های مذهبی رسمی در قانون اساسی ایران تعریف شده اند و در مجلس شورای اسلامی هم نماینده دارند.

اما پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه بهائیت در گفت و گو با بی بی سی فارسی در واکنش به سخنان آقای لاریجانی گفت: “اگر بهائیان از حق و حقوقی برخورداند، چرا قبرستان های آنان خراب می شود و اموالشان به غارت می رود. آقای لاریجانی باید به این سئوالات پاسخ دهند و باید مشخص شود چرا بهائیان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. آقای لاریجانی یا از مسائل بهائیان اطلاع ندارند و یا اطلاعات غلط در اختیار او گذاشته اند.”

 

یونان ریاضت اقتصادی را تصویب کرد

 

مجلس یونان روز چهارشنبه پیش طرح ریاضت اقتصادی دولت را تصویب کرد. قرار است پنج شنبه ۳۰ ژوئن  هم لایحه دومی که درباره چگونگی اجرای این برنامه ریاضت اقتصادی است به تصویب پارلمان برسد.

پارلمان یونان در حالی موافقت خود را با برنامه های جدید اقتصادی دولت اعلام کرد که معترضان در آتن برای دومین روز متوالی دست به اعتراضات گسترده زده اند.

یونان همچنین برای دومین روز شاهد اعتصاب عمومی بود. پلیس با توسل به گازاشک آور در صدد متفرق کردن معترضانی بود که در اطراف ساختمان پارلمان تجمع کرده بودند و گزارش ها حاکی از دستگیری دست کم ۱۴ نفر است.

اتحادیه های کارگری در این کشور از برنامه ریاضت اقتصادی دولت که به مردم با حداقل درآمد هم مالیات هایی را تحمیل می کند، خشمگین هستند.

برنامه جدید ریاضت اقتصادی دولت در حالی ارائه شده که این کشور در ماههای گذشته هزینه های عمومی را کاهش داده است. نرخ بیکاری در این کشور به ۱۶ درصد افزایش یافته است.

 

حمله طالبان به یک هتل در کابل

 

بی بی سی: ماموران امنیتی افغانستان یک هتل بین المللی را که به اشغال افراد مسلح در آمده بود به کنترل خود درآورده اند.

بامداد چهارشنبه، ۲۹ ژوئن، به نقل از مقامات افغانستان گزارش شد که ماموران امنیتی این کشور پس از یک درگیری چند ساعته با مهاجمان مسلحی که هتل اینترکنتینانتال را در کابل، به اشغال خود درآورده بودند، سرانجام این محل را از مهاجمان پاکسازی کرده اند.

بر اساس گزارشها در این حمله دست کم ۲۰ نفر از جمله دو پلیس کشته شده اند. همین گزارش ها حاکیست که یک شهروند اسپانیایی در بین کشته شدگان هستند.

تبادل آتش بین نیروهای امنیتی و مهاجمان مسلح بیش از پنج ساعت به طول انجامید و در جریان آن، هلی کوپترهای پیمان ناتو نیز وارد عملیات شدند و سه تن مهاجمانی را که بر بام هتل موضع گرفته بودند، از پای درآوردند.

ظاهرا مهاجمان مسلح توانستند با عبور از محافظان هتل، خود را به داخل ساختمان اصلی برسانند و عملیات خود را آغاز کنند.

این نخستین بار نیست که یک هتل عمده در کابل هدف حمله شورشیان مسلح مخالف دولت قرار می گیرد.