آرش عزیزی ـ قانونی که دولت محافظه‌کارِ استفن هارپر سال پیش در مورد مشاوران مهاجرت تصویب کرده بود از این هفته به اجرا در می‌آید و طبق آن نهادی جدید برای کنترل مشاوران مهاجرت اعلام موجودیت کرده است.

جیسون کنی،‌ وزیر شهروندی،‌ مهاجرت و مولتی‌کالچرالیسم،‌ سه‌شنبه‌ی این هفته با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی در میسیساگا اعلام کرد این قانون از پنجشنبه‌ی همین هفته به اجرا در می‌آید. کنی در دفتر شهروندی و مهاجرت دکتر گلن ارین حضور یافت و گفت: “مشاورین قلابی مهاجرت تهدیدی هستند نه فقط برای قربانیان خود که در ضمن برای تمامیت نظام مهاجرت ما. این قانون جدید به ما کمک می‌کند از مردمی که می‌خواهند مهاجرت کنند یا در کانادا بمانند حفاظت کنیم.”

این قانون که سال گذشته در مجلس تصویب شده بود کنترلی جدید بر تمام کسانی که در ازای دریافت پول، خدماتی در زمینه‌ی مهاجرت ارائه می‌کنند، برقرار می‌کند. طبق این قانون تنها مشاوران رسمی و ثبت‌شده‌ی مهاجرت حق انجام هرگونه کسب و کاری در این زمینه دارند و انجام این کار برای سایرین جرم است. البته طرفین سوم همچون اعضای خانواده و دوستان می‌توانند به جای درخواست‌کننده تقاضا دهند، اما به این شرط که وجهی در ازای این کار دریافت نکنند.

حداکثر جریمه‌ی ارائه خدمات غیرقانونی مهاجرت از ۵۰ به ۱۰۰ هزار دلار افزایش یافته است و به آن امکان حبس تا دو سال نیز اضافه شده است.

کنی، وزیر مهاجرت دولت محافظه‌کار، مدت‌ها است برای اصلاح گسترده‌ی نظام مهاجرت در کانادا تلاش می‌کند و پیش از این مساله‌ی آن‌چه او “مهاجرت غیرقانونی” می‌نامد موضوع چند لایحه‌ی دیگر هم بوده است. وزیر در سخنان خود گفت مساله‌ی مشاورین مهاجرت تقلبی را با مقامات کشورهای چین، هند، پاکستان و فیلیپین نیز مطرح کرده است و آن‌ها را تشویق کرده به اقداماتی مشابه دست بزنند اما تاکید کرد که دولتش کنترل قانونی روی مشاوران مهاجرت خارج از مرزهای کشور ندارد.

مدافعان حقوق مهاجران با تاکید بر لزوم برخورد با افراد سودجوی مختلفی که از پناهجویان و مهاجران مبالغ هنگفت دریافت می‌کنند، به این اشاره می‌کنند که لوایحی که کنی در دوره‌ی اخیر پیش گذاشته است همه بخشی از “افزایش کنترل‌ها” بر مهاجرت بوده‌اند و نه کمک واقعی به مسائل مهاجران.

تاثیرگذارترین و احتمالا جنجال‌برانگیزترین نتیجه‌ی قانون جدید تاسیس “شورای تنظیمی مهاجران مشاورت کانادا” (ICCRC) خواهد بود که جای “انجمن مشاوران مهاجرت کانادا” (CSIS) را به عنوان نهاد کنترل و تنظیمِ مشاوران مهاجرت می‌گیرد. از این پس تمامی مشاوران مهاجرت باید توسط این شورا ثبت و به رسمیت شناخته شوند. وب‌سایت این نهاد که شامل تمام مشاوران رسمی است از این قرار است: iccrc-crcic.ca

فیل مونی،‌ رئیس و مدیر این نهاد جدید، در کنفرانس کنی حاضر بود و گفت: “شورا برای تنظیم این صنعت به شیوه‌ی منصفانه و کارآمد،‌ بهبود حفاظت از مصرف‌کنندگان و حفظ تمامیت نظام مهاجرت کانادا سخت خواهد کوشید.”

مونی اضافه کرد که این نهاد به زودی پنج دفتر در اقصا نقاط کشور افتتاح می‌کند.