اول تا ۴ جولای

این آخرهفته از آن موعدهای دلچسبی است که به آن می‌گویند “آخرهفته‌ی طولانی” یعنی از جمعه تا دوشنبه تعطیل است. مناسبت هم چیزی نیست مگر روزِ کانادا، یعنی ۱۴۴امین جشن تولد کشور که توسط میلیون‌ها نفر از ساحل تا ساحل تا ساحل جشن گرفته می‌شود.

این آخرهفته هم هرجور جشنواره و بساطِ خوش‌گذرانی که فکرش را بکنید، پیدا می‌شود.

در روز جمعه،‌ اول جولای،‌ بساط کباب و کباب‌خوری همه‌جا برقرار است. معمولا در محله‌ی خودتان، هر جا که باشد، خوب که بگردید احتمالا بساطِ دنده‌ی کبابی و بلالِ آب‌پز و خلاصه این‌جور چیزها کم پیدا نمی‌شود. اما اگر می‌خواهید به یک سور و سات حسابی سر بزنید از جشنواره‌ی دنده‌ی تورنتو (Toronto Ribfest) دیدن کنید که از ۳۰ جون تا ۳ جولای در پارک سنتنیال اتوبیکو برقرار است. باشگاه پولدارهای روتاری در اتوبیکو این جشنواره را که هر سال ۱۰۰ هزار نفر از آن دیدار می‌کنند برگزار می‌کند و انواع و اقسام موسیقی و نقاشی و هنر و البته دنده‌خوری به شیوه‌ی “یک بار پول بده، هر چقدر خواستی بخور”‌ برقرار است. در روزِ کانادا (۱ جولای) ساعت ۱۰ شب آتش‌بازی هم می‌کنند. اطلاعات بیشتر در torontoribfest.com

 

البته حتما می‌دانید که آتش‌بازی از سنت‌های همیشگی روزِ کانادا است و برای تماشای آن لازم نیست تا اتوبیکو بروید. همان ساعت ۱۰ شب در نقاط مختلفی این طرف و آن طرف شهر آتش‌بازی برقرار است. اگر در ایست یورک هستید، پارک استان وادلو (Stan Wadlow Park). اگر طرف‌های جنوبِ میسیساگا هستید، پارک یادبود پورت کردیت (Port Credit Memorial Park) که بهانه‌ای است برای دیدار از این لعبتِ پنهان تورنتوی بزرگ. اگر در برامپتون هستید، پاورید سنتر (Powerade Centre). و اگر مثل بیشترِ ایرانی‌ها آن بالا بالاهای منطقه‌ی یورک هستید یا به واندرلند (Wonderland) در وان سر بزنید و یا به میدان مل لستمنِ خودمان در نورت یورک. داون‌تاونی‌ها هم البته می‌توانند ساعت ۱۰:۳۰ به انتاریو پلیس (Ontario Place) بروند.

 

از این گذشته این آخر هفته رژه‌ی بزرگِ جشنواره‌ی غرور دگرباشان جنسی (Pride Parade) برای ۳۱امین سال پیاپی برگزار می‌شود. رژه روز یکشنبه، ۳ جولای، از بلور و چرچ شروع می‌شود و پس از گذر از خیابان یانگ در چرچ و جرارد تمام می‌شود. ‌روز قبل از آن البته رژه‌ی هم‌جنس‌گرایان زن برگزار می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد و در مورد سایر رویدادهای جشنواره‌ی غرور Pridetoronto.com

 

روز شنبه، محله‌ی دیسیتلری در داون‌تاون شاهد جشنواره‌ی غذاهای وانتی (Food Truck Eats) است که آن هم حال خودش را دارد. کلی غذا به قیمت کمتر از ۵ دلار. غذافروش‌های خیابانی که همه چیز (از تاکو و کیک فنجانی تا گوشت دودی و پوتین و البته هات داگ‌های معروف خودمان) از جاهایی مثل نیاگارا و همیلتون می‌آیند تا خودنمایی کنند.

 

حسابی خوش بگذرد و هوای کلسترول و کبد را داشته باشید و روز کانادای شما هم مبارک!