درپی صدور احکام کیفری برای برخی از متهمان اتفاقات بعد از انتخابات در ایران، مسعود باستانی، روزنامه نگار و فعال سیاسی به ۶ سال حبس تعزیری  …


شهروند ۱۲۵۲  پنجشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹


 

تاجبخش ۱۲ سال، باستانی ۶ سال


 

درپی صدور احکام کیفری برای برخی از متهمان اتفاقات بعد از انتخابات در ایران، مسعود باستانی، روزنامه نگار و فعال سیاسی به ۶ سال حبس تعزیری و یحیی کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی- آمریکایی به بیش از ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش ایرنا، هوشنگ اظهری، وکیل تسخیری آقای تاجبخش در این باره گفت موکلش در حال تنظیم متن اعتراض به حکم صادره است.

یحیی کیان تاجبخش ۱۸ تیرماه امسال برای بار دوم دستگیر شد و در چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات محاکمه شد.

تاجبخش به" اقدام ضد امنیت ایران از طریق عضویت در شبکه اینترنتی مربوط به گری سیک عضو سازمان سیا و عناصر بیگانه در جهت تحریک مردم به آشوب و اغتشاش در انتخابات ریاست جمهوری، جاسوسی و ارتباط با عناصر بیگانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، قبول سمت مشاوره بنیاد برانداز سوروس در ایران در جهت طراحی براندازی نرم علیه نظام جمهوری اسلامی، فعالیت تبلیغی علیه این نظام از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی و ایجاد شبهه تقلب در نتیجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت، اخلال در نظم عمومی و ایجاد ترس و وحشت در جامعه" متهم است.

کیان تاجبخش دو سال پیش هم به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی و تلاش برای براندازی نرم دستگیر شده بود" و پس از ۴ ماه حبس با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

بر اساس گزارش ها، در حکم بدوی مسعود باستانی هم که بیش از ۳ ماه است در بازداشت به سر می برد آمده که یک سال حبس او به اتهام "تبلیغ علیه نظام"و ۵ سال دیگر به اتهام"اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش" است.

پیش از این سعید حجاریان، چهره سرشناس جریان اصلاحات در ایران، شهاب الدین طباطبایی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت اسلامی ایران اسلامی و هدایت الله آقایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در احکام اولیه، هر کدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

به گزارش ایلنا، در پی دیدار فریدون امیرآبادی، معاون دادستان تهران با بهزاد نبوی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بیمارستان خاتم الانبیا مقرر شده که او همچنان در بیمارستان بستری باشد.

به گزارش ایلنا، دادستانی تهران این تصمیم را با توجه به وضعیت جسمی وی و نظریه پزشکی قانونی گرفته است.

بهزاد نبوی که یک روز بعد از انتخابات بازداشت شد بعد از بازداشت به علت بیماری تحت عمل جراحی قرار گرفت. نبوی ۶۸ سال دارد و پیشتر تحت عمل جراحی بای پس قلب قرار گرفته بود.


 

وضعیت سایر بازداشت شدگان

در همین حال مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی روز ۲۷ مهرماه اعلام کرد که برای پنجمین هفته متوالی از ملاقات خانواده با آقای زیدآبادی جلوگیری شده است.

زهرا محمدی، همسر جهانبخش خانجانی، سخنگوی وزارت کشور دولت خاتمی و عضو حزب کارگزاران سازندگی و معاون تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد تهران میرحسین موسوی، در نامه ای به دادستان تهران نسبت به وضعیت جسمی همسرش ابراز نگرانی کرده و نوشته، اتهام آقای خانجانی "سخنرانی علیه محمود احمدی نژاد است."

خانم محمدی در این نامه نوشته، "همسرم ۴ ماه است در انفرادی که مصداق بارز شکنجه است به سر می برد و برای اعتراف اجباری تحت شکنجه است."

بر اساس برخی گزارش ها، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در دیدار با روزنامه نگاران در بند محمد قوچانی، بهمن امویی، کیوان صمیمی و چند نفر دیگر، انتقادات آنها را شنیده و دستوراتی نیز برای رسیدگی صادر کرده است.


 

بازداشت عضو شورای مرکزی نهضت آزادی

نهضت آزادی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد که امیر خرم، عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی این گروه سیاسی بازداشت و ممنوع الخروج شده است.

بر اساس اطلاعیه نهضت آزادی آقای خرم که برای انجام یک ماموریت شغلی عازم فنلاند و آلمان بوده با ممانعت ماموران و ضبط گذرنامه از این مسافرت بازمانده است.

امیر خرم در سال ۱۳۸۰ نیز به صورت موقت بازداشت شده و بعد از محاکمه غیر علنی به چهار سال و نیم زندان تعزیری محکوم شده بود.