روز شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، پلیس فدرال کانادا یک فروند کشتی را در نزدیکی‌های ساحل جزیره‌ی ونکوور توقیف کرد. ۷۶ نفر از تامیلی های سریلانکا …


شهروند ۱۲۵۲  پنجشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹


 

روز شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، پلیس فدرال کانادا یک فروند کشتی را در نزدیکی‌های ساحل جزیره‌ی ونکوور توقیف کرد. ۷۶ نفر از تامیلی های سریلانکا مسافر این کشتی از جهنمی که در سریلانکا برای تامیلی ها به وجود آمده، گریخته بودند.


 پناهجویان تامیلی روی عرشه ی کشتی

پلیس فدرال کانادا آخرهفته‌ی گذشته در عملیاتی عظیم و دو روزه موفق شد بدون تیراندازی و صدمه زدن به کسی، کشتی را توقیف و ۷۶ مسافر را بازداشت کند. راب جانستون از آژانس خدمات مرزی کانادا ساعاتی پس از توقیف کشتی در کنفرانسی خبری از سلامتی کامل مسافران، علیرغم سفر طولانی و پرخطری که پشت سر گذاشتند، خبر داد.

به گفته‌ی استفن اسمیت، وزیر امور خارجه‌ی استرالیا، کشتی دیگری در پنج ساعتی جزیره‌ی کریسمسِ استرالیا در نزدیکی‌های ساحل غربی جاوه‌ی اندونزی به دست نیروی دریایی اندونزی توقیف شد. مقامات اندونزی می‌گویند ۲۵۵ پناهجو سوار بر این کشتی، همگی از سریلانکا بودند. به گزارش سی بی سی نیوز، بعضی سریلانکایی‌های سوار بر این قایق گفته‌اند از کشتی دیگری که به سمت کانادا می‌رفته خبر داشته‌اند. به گفته‌ی آن‌ها باند قاچاقچی برای رفتن به کانادا ۴۵ هزار و برای رفتن به استرالیا ۱۵ هزار دلار طلب می‌کرده است و آن‌ها مورد ارزان‌تر را انتخاب کرده‌اند.


 

دیوید پوپالاپیلای، سخنگوی کنگره تامیل‌های کانادا، در مصاحبه با تورنتو استار گفته است: "این اتفاق دارد در تمام دنیا می‌افتد. سریلانکا برای تامیل‌ها جهنم شده و آن‌ها باید بیرون بزنند". او موقعیت ده‌ها هزار پناهجوی تامیل را با پناهجویان قایق‌سوار ویتنامی در دهه‌ی ۱۹۷۰ مقایسه کرد.


 

پناهجویان تامیل؟

اما دولت فدرال نه تنها هنوز تامیل بودن ۷۶ نفر را تایید نکرده که حتی هنوز آن‌ها را به صورت پناهجو به رسمیت نمی‌شناسد. گزارش‌های اولیه حاکی از این بود که مهاجران به مقامات کانادا گفته‌اند که می‌خواهند به کانادا بروند. خبرها در ضمن نشان می‌داد آن‌ها در بدو ورود طبق قانون مهاجرت و محافظت از پناهندگان بازداشت شدند.


 

جیسون کنی، وزیر مهاجرت، می‌گوید: "آن‌ها پناهجو حساب نمی‌شوند چرا که فرم پناهجویی پر نکرده‌اند". تا آخرین ساعات زیر چاپ رفتن شهروند، آقای کنی در مصاحبه با مطبوعات از صحبت مشخص‌تر در مورد پرونده‌ی این افراد خودداری کرده بود.


 

بعضی نگرانی‌ها حاکی از این است که این ۷۶ نفر بازماندگان گروه ببرهای تامیل باشند که دولت کانادا آن را سازمانی تروریستی می‌داند. ببرهای تامیل نام اختصاری گروه "ببرهای آزادی‌بخش تامیل ایلام" است که بیش از دو دهه درگیر جنگ داخلی با دولت سری‌لانکا بود و بخش‌های مهمی از این کشور را اداره می‌کرد. ببرها که خواستار تشکیل دولت مستقل تامیل‌ها در نقاطی از جزیره‌ی سری‌لانکا بودند، اوایل امسال شکستی سهمگین خوردند و آخرین نقاط تحت کنترل خود را از دست دادند. به گفته‌ی منابع متعدد، دولت سری‌ لانکا و ببرهای تامیل هر دو در ماه‌های پایان جنگ جرایم جنگی بسیاری مرتکب شدند و شرایط زندگی برای اعضای سابق ببرهای تامیل و حتی شهروندان معمولی تامیل‌ بسیار دشوار شده است.


 

گروه‌های متعدد حقوق بشر و دفاع از حقوق مهاجران به دولت فدرال فراخوان داده‌اند که برخوردی عادلانه با این پناهجویان داشته باشد و آن‌ها را به عنوان پناهنده بپذیرد. تاد راس از گروه "صدای حقوق بشر کانادا" در مصاحبه با رسانه‌‌ها از مقامات مهاجرت و دولت خواسته است به بعد انسان‌دوستانه‌ی پرونده‌ی این پناهجویان که به احتمال بسیار قربانی قاچاق انسان بوده‌اند توجه کنند.


 

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار تامیلی در تورنتوی بزرگ زندگی می‌کنند که بارها با تظاهرات‌ بزرگ، که شامل تعطیل کردن چندساعته‌ی بزرگراه گاردینر در اوایل امسال بود، خواستار ایفای نقش بیشتر دولت کانادا در حل بحران کشورشان بوده‌اند. انتظار می‌رود این گروه از کانادایی‌ها خواستار روند راحت‌تر اعطای حق پناهندگی به تامیل‌هایی که از سری لانکا می‌گریزند، باشند.