وقتی کشوری مثل کشور۴۰ میلیونی ما، کانادا، قاره‌ای را با قدرتمندترین کشور دنیا سهیم باشد طبیعی است که مدام سعی کند به راه‌های مختلف برای رقابت با آن بپردازد.  


شهروند ۱۲۵۲  پنجشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹


 

وقتی کشوری مثل کشور۴۰ میلیونی ما، کانادا، قاره‌ای را با قدرتمندترین کشور دنیا سهیم باشد طبیعی است که مدام سعی کند به راه‌های مختلف برای رقابت با آن بپردازد. برای همین برای بعضی از ما که اطلاعات اقتصادی چندانی نداریم صعود دلار کانادا و نزدیکی‌اش به دلار آمریکا شاید لبخندی روی لب بیاورد. بخصوص روی لب مرزنشینان کانادایی که هفته‌ی قبل از فرصت استفاده کردند و خود را با سرعت به مراکز خرید آن‌سوی مرز رساندند تا هر چه می‌توانستند بخرند (خوش ‌به حال بوفالوی نیویورک).

اما واقعیت اینجاست که بالا رفتن قیمت دلار کانادایی شاید قیمت خیلی اجناس را در کشور کاهش دهد و به نفع کانادایی‌هایی باشد که زمستان‌ها به آمریکا فرار می‌کنند، اما در کل اثر اقتصادی بسیار منفی خواهد داشت.


 

دلار کانادا در دو هفته‌ی گذشته بیش از پنج سنت افزایش قیمت داشته است و این باعث نگرانی‌های بسیاری شده است. همه منتظر دخالت بانک کانادا برای کاری در این مورد هستند. هفته‌ی قبل از استفن هارپر، نخست‌وزیر، شنیدیم که اگر این صعود ادامه پیدا کند، سرعت احیای اقتصادی کانادا لطمه می‌خورد. هارپر، که در ونکوور به سر می‌برد، گفت:‌ "واضح است که ارزش دلار کانادا خطری برای روند احیای اقتصادی است". هارپر در ضمن از این گفت که مسئولیت ارز کشور با بانک کانادا است، اما خواسته‌ی مشخصی از مارک کارنی، رئیس کل بانک، مطرح نکرد.


 

بسیاری از اقتصاددانان مدت‌هاست نگران افزایش بهای دلار کانادا هستند و بعضی حتی پیش‌بینی کرده‌اند که تا اواسط سال آینده شاهد تساوی ارز دو کشور خواهیم بود. درک هولت، نایب‌رئیس اقتصاد در اسکوشیا کپیتال می‌گوید: "شاید اواسط همین سال اتفاق بیافتد".


 

آسان‌ترین کاری که کارنی می‌تواند کند چاپ دلار بیشتر و استفاده از آن‌ها برای خرید دلار آمریکایی است ـ اینگونه هم ارزش دلار کانادا پایین می‌آید و هم تقاضا برای دلار آمریکایی بالا می‌رود.

بیش از ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی کانادا بسته به صادرات است و سه چهارم صادرات ما به ایالات متحده است و از همین رو است که بالا رفتن قیمت دلار می‌تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کانادایی تخمین زده است که هر یک درصد افزایش بهای دلار کانادا (یعنی حدود یک سنت افزایش) فروش را ۲ میلیارد دلار پایین می‌آورد که این برابر ۲۵ هزار شغل است.


 

آمریکا و کانادا بزرگترین شرکای تجاری جهان هستند و در پی بحران اقتصادی این بیشتر کانادایی‌ها هستند که نگران رابطه‌ی تجاری خود با آمریکا بوده‌اند و به نظر می‌رسد هر هفته هم موضوعی برای تشدید این نگرانی هست. کاهش تجارت با آمریکا البته می‌تواند از نظر سیاسی به نفع مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال‌،‌ باشد چرا که او مدت‌هاست هارپر را به خاطر عدم گسترش روابط تجاری‌اش با سایر کشورهای جهان زیر ضرب گرفته است و مشخصه‌ی دولت خودش را تجارت بیشتر با کشورهایی همچون چین و هند می‌داند.