تراژدی اخیر که در خصوص یک خانواده ایرانی در اخبار کانادا منتشر شده بالاخره برای تصمیم نهایی به دادگاه عالی رسید و محافل پزشکی و حقوقی و بیمه ای را دستخوش تغییراتی نمود.

  تصمیم قطع دستگاه زنده نگاه دارنده بیمار به واقع به عهده کیست؟

موضوع از این قرار بود که آقای حسن رسولی که بنا به علتی در حالت زندگی گیاهی به سر می بردند و مغز نامبرده از فعالیت های حیات بخش خارج شده بود و برای ادامه حیات از دستگاه کمکی زنده نگاه دارنده استفاده می کردند، در بیمارستان “سانی بروک” تورنتو  بستری  بودند و پزشک معالجشان از ایشان قطع امید کرده و دستور داد علیرغم میل خانواده ایشان دستگاه های کمکی زنده  نگهدارنده را قطع کنند.

این موضوع با مخالفت صریح همسرشان خانم پریچهر سلاسل و دخترشان مواجه شد و چون موضوع را سریعا تعقیب کردند و از این تصمیم به دادگاه شکایت نمودند موضوع در حالت فوری بررسی شد و دادگاه اولیه رای را به نفع خانواده آقای حسن رسولی صادر کرد و عنوان نمود که پزشک معالج در صلاحیتی نیست که شخصا به این امر اقدام کند و بایستی گزارش خود را به هیات پزشکی ایالت اونتاریو فرستاده تا آن هیات روی این مساله تصمیم گرفته و بعد از طی مراحل لازم اگر همگی متفق القول بودند آن مساله عملی شود.

این تصمیم چون جنبه بسیار مهمی برای همه پیدا کرده بود به دادگاه تجدید نظر ابلاغ شد و در نهایت دادگاه عالی با کمی تغییر و با اتکاء به اصل محترم شمردن رای اطباء آن رای را به این گونه تغییر داد که البته آن کمیسیون پزشکی لازم است ولی در زمانی که پزشک برایش محرز باشد که بیمار به هیچ عنوان امکان برگشت به حیات ندارد و وصل بودن به سیستم کمکی زنده نگه داشتن مصنوعی بی فایده است احتیاجی به نظریه فوق نداشته و نظر خودش لازم الاجراء است.

وقتی این مسایل تلخ در کانادا اتفاق می افتد شاهد هستیم که روند مراحل قانونی و سیر طبیعی پرونده های غرامتی امری آسان و قابل دسترس است. در صورتی که شخص مورد نظر بیمه عمر داشته باشد ضمن مطلع نمودن شرکت بیمه یا بروکر بیمه مدارک لازم تهیه و برای شرکت بیمه ارسال می گردد و در اسرع وقت چک غرامت به ذینفع بیمه نامه ارایه می گردد.

حال تصور بفرمایید شخصی که بیمه عمر دارد در سفر تفریحی در ایران باشد در آن صورت اگر خدای ناکرده امر غیرقابل پیش بینی باعث فوت شود اثبات آن و دریافت غرامت بیمه عمر از شرکتهای بیمه کانادایی اگر مطابق با موارد  پیشنهاد شده جلو نرود مشکل آفرین خواهد بود.

 

توصیه به دارندگان بیمه عمر که به ایران سفر می کنند:

۱- حتما از اسم و آدرس پزشکان معتمد سفارت کانادا در محل اقامت خود در هر یک از شهر های ایران مطلع باشید.

۲-عزیزان یا اقوام و نزدیکان خود را از این امر مطلع کنید.

۳-  در صورت حوادث یا بیماری که منجر به فوت می شود نزدیکان بایستی با پزشک معتمد سفارت کانادا تماس گرفته و از ایشان بخواهند با توجه به حالت خاص و ویژه معاینات آخر را انجام داده و گواهینامه فوت و نظریه پزشکی را صادر کنند

۴-در حالات خاصی این گزارشات با پرداخت وجه پست سفارشی ویژه مستقیما برای شرکت بیمه در کانادا قابل پست شدن می باشد.

۵- در صورتی که قصد آن است که خاکسپاری در ایران انجام شود همه مدارک مربوطه می بایستی توسط سفارت در شهر ذیربط تایید و برابر اصل شود.

۶- بهترین توصیه آن است که متوفی برای به خاکسپاری به کانادا برگردد تا در صورت لزوم آزمایشات لازم توسط پزشک مورد اعتماد بیمه صورت پذیرد.

 

با آرزوی این که هیچ موقع این اطلاعات مورد استفاده شما قرار نگیرد و فقط به عنوان مطلب آن را در آرشیو اطلاعات شخصی خود حفظ کنید. 

 

* فرهاد فرسادی کارشناس ارشد و بروکر انواع بیمه در کانادا است.

farsadi@cirmco.com