نامه خوانندگان

این مطلب در ادامه مطلب چاپ شده در شهروند (شماره ۱۳۳۸) و تنها جهت بررسی دستورات و احکام اسلامی در قرآن و مقایسه آنچه در حکومت اسلامی ایران انجام می شود آمده است. روحانیون کانادایی و ایرانی احکام و دستورات اسلامی را به واجب، مستحب و مکروه طبقه بندی کرده اند. اینجانب این دسته بندی را کمی بیشتر بسط و توضیح داده و آن ها را چنین بیان کرده ام.

۱- احکامی که مربوط به نحوه برخورد و رفتار مسلمانان با غیر مسلمانان می شود و از مهمترین احکام اسلام هستند.

۲- احکامی که عدم رعایت کامل آنها از طرف مؤمنین به معنی خروج از دین اسلام، بی ایمانی، بی اعتقادی به الله و دشمنی با الله و رسول اوست، برای تخلف نمودن به این احکام مجازات های سنگین دنیوی و اخروی وعده داده شده است و یک مؤمن نمی تواند آنها را به دلخواه خود گاهی انجام بدهد و یا ندهد، سخت ترین عذاب های الله و رسول او به تعدی و تخلف از این احکام و در عین حال بزرگترین پاداش ها به پیروی از این احکام وعده داده شده است. در سوره احزاب و در آیه ۳۶ اختیاری و یا اجباری بودن این نوع احکام برای مسلمانان مطرح شده است. در این آیه به نظر می رسد که مسلمانان (زن و مرد مؤمن) نمی توانند در مورد فرمان های خدا و رسول او هیچگونه اختیاری از خود داشته باشند و از آن ها نافرمانی و سرپیچی کنند. ترجمه این آیه {هیچ مرد و زن مؤمن را در کاری که خدا و رسول حکم کنند، اراده و اختیارى نیست (که رأی خلافی اظهار نمایند) و هر کس نافرمانی خدا و رسول کند دانسته به گمراهى سختی افتاده است}. در اینجا به گمراهی سخت افتادن چیزی غیر از خارج شدن از راه الله و رسول او و خارج شدن از دین اسلام نمی تواند باشد و این آیه گواه بر این است که مسلمانان در قبول و یا رد احکام اسلامی حق انتخاب ندارند. در نتیجه تخلف از احکام اصولی و اساسی به معنی خروج از اسلام است.

۳- احکامی که توصیه شده و مورد پسند و رضایت الله است. تخلف از آنها به معنی خروج از دین و بی اعتقادی به الله نیست، ولی تخلف از آنها باعث ناخشنودی و نارضایتی الله است و در موارد خاصی اجازه نقص آنها داده شده است. بطور مثال خوردن مردار، خون و گوشت خوک در شرایط قحطی و احتیاج کامل و برای ادامه حیات، اجازه داده شده است و یا سوگند دروغ گفتن برای حفظ جان، از نظر اسلام در این حالت مانعی ندارد. در قرآن وعده پاداش های دنیوی و اخروی به پیروی و اجرای برخی از این احکام داده شده است.

۴- احکامی که رعایت و انجام آنها به مسلمانان توصیه شده و جنبه تعلیم و مصالح امور دارند و موجب سلامت جان، رفاه، آسایش درونی و سعادت بیشتر برای فرد مسلمان هستند و در نتیجه رعایت آنها موجب آسایش، امنیت، سلامتی و رشد جامعه است و بدیهی است که عدم رعایت آنها تاثیر معکوس خواهد داشت و برای برخی از آنها وعده پاداش اخروی داده شده است.

بواسطه اینکه در قرآن بعضی احکام و دستورات بطور مستقیم و یا غیر مستقیم با ذکر مثال و داستان خطاب به مسلمانان و جهت برخورد و رفتار با غیر مسلمانان (یهودی، مسیحی، کفار، مشرکین و منافقین) آمده است و در قرآن بیشتر عذاب ها و جزاهای شدید دنیوی و اخروی به غیر مسلمانان و یا کسانی که با تخلف از احکام قرآن از دین خارج می شوند وعده داده شده است. بخش دیگری از احکام برای ایجاد ضوابط و روابط و رفتار مسلمانان با یکدیگر آمده است و با هدف تداوم حیات اسلام و رسیدن به یک جامعه کاملاً اسلامی آورده شده اند.

 

فرق بین مسلمان و غیرمسلمان و تعریف منافق

به طور کل مسلمان فردی است که قبول کرده که الله خالق اوست و محمد را فرستاده و رسول او می داند و به وجود روز قیامت و حسابرسی اعتقاد دارد. در عوض غیر مسلمان الله را خالق خود نمی داند و محمد را فرستاده خالق خود نمی داند. همان تشهدی که در اذان قبل از نماز گفته می شود و یک مسلمان با آگاهی کامل آن را بیان می کند، گواهی بر قبول و اعتقاد به این رسالت است و مرز بین مسلمان و غیر مسلمان را تعیین کرده است (الله اکبر، اشهد اَن لااله الا الله وحده لاشریک له و اشهد اَن محمداً عبده و رسوله). البته در این تشهد اشاره ای به قرآن نمی شود ولی همین قدرکه در این تشهد بیان می شود که محمد رسول الله است و رسول الله بدون قرآن او رسالتی نمی تواند داشته باشد، پس گواهی به رسالت محمد رسول الله، گواهی و تصدیق و اعتقاد به او و قرآن اوست. گواه این ادعا در سوره بقره آیه های ۴۰ به بعد آمده است. برطبق آنچه که می توان از این آیه ها در سوره بقره استنباط کرد، گویا رهبران یهودیان آن زمان با رسول الله در یک مورد اصولی اختلاف داشته اند. یهودیان کتاب تورات و احکام آن را کامل و کافی می دانسته اند و دستورات و گفته های رسول الله که چندین دهه بعد به یک مجموعه به نام قرآن تبدیل شد را قبول نداشته اند و با او مخالفت می کرده اند. با استناد به همین آیه ها می توان نتیجه گرفت افرادی که کتاب قرآن را بطور کامل و صد در صد باور و قبول ندارند، مسلمان شناخته نمی شوند و اگر با آیه های آن مخالفت کنند کافر (افرادی که اعتقاد ندارند) به حساب می آیند. فقط به واسطه اینکه یک نفر در قلمرو یک حکومت اسلامی و در یک خانواده مسلمان به دنیا آمده است او را یک مسلمان به حساب نمی آورد. یک انسان زمانی مسلمان به حساب می آید که تشهد خود را با آگاهی کامل و سلامت عقل بخواند و قرآن و احکام آن را بطور کامل قبول داشته باشد. خوانندگان محترم لطفاً آیه ۷۸ سوره بقره را با دقت کامل بخوانید. اگر معنای این آیه در مورد یهودیان صدق می کند، پس پیغام و محتوای این آیه درمورد مسلمانان می تواند صدق کند. ترجمه آیه (و بعضی عوام یهود که خواندن و نوشتن هم ندانند تورات را جز آمال باطل خود نپندارند و تنها پابست خیالات خام و بیهوده خویشند). پس می توان نتیجه گرفت که: (و بعضی عوام مسلمان که خواندن و نوشتن هم ندانند قرآن را جز آمال باطل خود نپندارند و تنها پابست خیالات خام و بیهوده خویشند). با این تفاصیل کسانی که فقط با تصور به اینکه در یک خانواده مسلمان بزرگ شده اند و تشهد و نماز را بدون درک معنی آن می خوانند و قرآن را کامل نخوانده اند، آنها فقط در تصورات و آمال خود گمان می کنند که مسلمان هستند، ولی در حقیقت مسلمان واقعی نیستند.

نمونه بارز از برخی مسلمانان واقعی در ایران، روحانیون هستند که با علم و آگاهی کافی دین اسلام را اختیار کرده اند به همین جهت برای خود یک لباس مجزا از مردم عادی (عبا و عمامه) انتخاب کرده اند. البته در این میان عده ای بوده اند که قصد داشته و دارند که در حد وسط بین مسلمان و غیر مسلمان قرار بگیرند و از دوستی، تجارت و منفعت با هر دو گروه بهره ببرند و یا از گزند هر دو در امان باشند و گاهی به مسلمانان می گفته اند که ما به الله و رسول او ایمان داریم و مسلمان هستیم و با شما هستیم و هنگامی که نزد غیرمسلمانان بوده اند به آنها می گفته اند که ما با شما هستیم. الله و رسول او این افراد را منافق و یا دو رو (دو چهره) بیان کرده اند و حکم آنها در قرآن آمده است و جزاهای سخت دنیوی و اخروی به آنها وعده داده شده است. با این ترتیب الله و رسول او تکلیف را معلوم کرده اند، یا به الله و رسول او باور و ایمان دارید و یا باور و ایمان ندارید، در حد وسط این باور و ایمان نمی توان قرار گرفت و با هر دو طرف اظهار دوستی و عهد و پیمان کرد.

خواننده محترم بعد از خواندن این مطلب به نظر شما جهاد در اسلام در ردیف کدامیک از این احکام اسلامی قرار می گیرد؟ اگر مایل باشید می توانید جواب خود را در وب سایت شهروند در قسمت گوناگون و در انتهای این مطلب قرار دهید.