جعفر پناهی، فاطمه معتمد آریا و مجتبی میر طهماسب سه هنرمندی که در حوزه ی سینما فعالیت دارند، پس از اینکه از خروج از کشور آنها جلوگیری …


شهروند ۱۲۵۳  پنجشنبه ۲۹ اکتبر ۲۰۰۹ فاطمه معتمدآریا


 

جعفر پناهی، فاطمه معتمد آریا و مجتبی میر طهماسب سه هنرمندی که در حوزه ی سینما فعالیت دارند، پس از اینکه از خروج از کشور آنها جلوگیری و پاسپورتشان ضبط گردید، در نامه ای نظرات خود را به مردم کشورشان اعلام داشتند. در این نامه با عنوان "گزارش به ملت ایران"   آمده است:

ما ایرانی هستیم. هر یک از ما تنها یک پاسپورت داریم. پاسپورت ایرانی که آرم جمهوری اسلامی بر آن حک شده است. پاسپورت مان را در فرودگاه از ما گرفتند.

ما سینماگریم. در این سی سال سینماگر شده ایم و به واسطه ی فیلم هایمان در مجامع جهانی نماینده ی فرهنگ و هویت ایرانی خویش بوده ایم. هیچ دولتی این هویت را به ما نبخشیده است که بتواند آن را از ما پس بگیرد.

ما همواره به فرهنگ کشورمان بالیده ایم و آن را در معرض تماشای مردم جهان قرار داده ایم. ولی اکنون حق عبور از مرزها را از ما گرفته اند؛ گلایه ای نداریم. حتی نمی­دانیم به چه اتهامی؛ باز هم گله ای نداریم. اما ما می خواهیم همچنان سینماگر مستقل ایرانی باقی بمانیم.

در تمام طول فعالیت فرهنگی مان می توانستیم پاسپورت دیگری داشته باشیم؛ اما خواست و اراده ی ما بر ایرانی بودن و ایرانی ماندن بوده است. دولت این توان را دارد که مانع خروج ما از مرزهای کشورمان بشود؛ اما یادآوری می کنیم که هویت ما در گرو پاسپورت هایمان نیست.

حتی بدون پاسپورت، ما ایرانی هستیم.


 

اول آبان ماه۸۸،  فاطمه معتمدآریا، جعفر پناهی، مجتبی میرتهماسب