دانشگاه جان هاپکینز گزارش می کند که داروی Chantix ترک سیگار امکان بروز بیماری قلبی مانند سکته قلبی را تا حدود ۷۲ درصد افزایش می دهد. نتایج این بررسی که از ۱۴ مطالعه ی علمی به دست آمده در ژورنال علمی CMAJ  به چاپ رسیده و نشانگر آنست که ترکیبات موجود در این دارو به هر دلیلی سبب آسیب قلب و عروق می شود و ضایعه ای غیرقابل جبران به وجود می آورد. لابراتوار داروسازی که این دارو را به بازار آورده، بنا به توصیه FDA سعی دارد بررسی های بیشتری در مورد عوارض جانبی دارو به عمل آورد و نتیجه ی آن را اعلان کند.

 

روش های ناسالم زندگی و سکته قلبی

در یک بررسی بر روی بیشتر از ۸۲ هزار نفر که ۲۶ سال به طول انجامیده معلوم گردیده که چهار عامل مهم یا روش زندگی ناجور در بروز مرگ و میر زودرس به علت سکته قلبی نقش دارند که عبارتند از:

مصرف سیگار، چاقی زیاد، نداشتن فعالیت های بدنی و داشتن رژیم غذایی نامتعادل. اخیرا ثابت شده که رژیم کشورهای مدیترانه که حاوی مقدار قابل توجهی سبزی و میوه، دانه های روغنی مانند پسته و بادام و گردو، ماهی، لبنیات، نان کامل و روغن زیتون هستند خیلی کمتر به بیماری های مزمن مخصوصا سکته های قلبی و مغزی دچار می گردند. در مطالعه مورد بحث خانم هایی که از عوامل ذکر شده دوری می کردند ۹۲ درصد کمتر به سکته قلبی دچار شده اند. در آمریکا هر ساله حدود ۳۰۰ هزار نفر به علت سکته قلبی دچار مرگ و میر زودرس می شوند.

 

چاقی عامل اصلی مرگ و میر زودرس زنان

در یک مطالعه ی علمی بر روی ۳۶۰۰ نفر از زنان ۴۵ تا ۶۴ ساله که ۲۸ سال به طول انجامیده ثابت شده است که ۵۱ درصد از زنان به علت بیماری های قلب و عروق و ۲۷ درصد آنها به خاطر سرطان جانشان را از دست داده اند. جالب اینکه هیچکدام از این افراد به سیگار معتاد نبودند و در ضمن وزن اکثر آنها زیاد بوده و کمتر فعالیت های بدنی داشتند. پژوهشگران این بررسی معتقدند که بعضی مواقع روش های زندگی ناجور شدیدتر از عوامل بیماری زایی شناخته شده در مرگ و میر زودرس نقش دارند.

 

لزوم تأکید بر زیان آب های آماده در بطری پلاستیکی

صنعت آب بطری های پلاستیکی و بازاری یکی از پردرآمدترین صنایعی است که هر ساله درآمدی حدود ۱۱ بیلیون دلار تولید می کند.  مخارج تهیه و پخش آب های بازاری در برابر درآمد کلان آن ناچیز است و کمپانی های مورد بحث در عوض سرمایه زیادی برای تبلیغ کالای خود اختصاص می دهند و مردم را به ظاهر قانع می کنند که محصولات آنها برای سلامتی ضرر ندارد. دست اندرکاران توزیع آب های لوله کشی شهر به دقت آب را بررسی و آزمایش می کنند و عوامل عفونت زای خطرناک آن را از بین می برند، با وجود این مقدار زیادی از مواد شیمیایی مانند داروهایی که مردم و کمپانی های مختلف به دور می ریزند، در طبیعت نهایتاً به آب های رودخانه ها و منابع آبهای زیرزمینی راه یافته و وارد گردش تغذیه مردم می شوند که متاسفانه کنترل آنها مشکل و پیچیده است. اما میزان مواد سمی و شیمیایی موجود در آب بطری های پلاستیکی (که ممکن است از هر منبعی باشد) و همچنین مواد شیمیایی و سمی نهفته در پلاستیک بطری کنترل نمی شود و تا امروز قانون خاصی برای آن ارائه نشده است. به عبارت دیگر هر کسی می تواند از هر نوع آبی که در دسترس دارد، بطری های مورد بحث را پر کرده و به بازار مصرف روانه کند.

بررسی های دقیق نشانگر این است که ۴۰ درصد آب های بازاری از آب لوله کشی شهر است. برای این دسته از آبها دو موضوع مهم مطرح است: اول اینکه به خاطر طولانی نمودن تاریخ مصرف و جلوگیری از فساد آن مجبورند مقدار زیادی از افزاینده های شیمیایی به آن اضافه کنند و یا اینکه آب لوله کشی را در بطری های پلاستیکی برای سال ها نگهداری و پخش کنند که مسلماً ضرر و زیان های زیادی از نظر بهداشتی و سلامتی خواهند داشت. در بررسی جدید بر روی آب های بطری های پلاستیکی توسط گروه EWG از ۱۰ نوع آب بطری های پلاستیکی ۳۸ نوع عوامل عفونت زا شناسایی شده و موادی مانند کافئین، سموم باکتری ها، مواد سرطانزای DBP، نیترات، آرسنیک، مواد زائد کارخانه های شیمیایی و داروهای مختلف در آنها یافت شده است. پلاستیک ها حاوی مقدار زیادی BPAهستند و مخصوصا در محیط گرم این ماده بیماری زا و سرطانزا به داخل آب موجود در بطری ها راه یافته و آن را مسموم می کنند. علاوه بر همه ی این ها بطری های پلاستیکی مصرف شده آلودگی غیرقابل جبرانی در طبیعت و محیط زیست به وجود می آورند. می گویند میزان بطری های پلاستیکی مصرف شده که قسمت اعظم آنها در رودخانه ها و دریاها و بیابان ها به حال خودشان گذاشته شده اند به اندازه ای است که می توان هر ساله ۱۴۹ بار آن را به دور کره زمین پیچید.

 

کمبود ویتامین D و عارضه چاقی در کودکان

در چند سال اخیر پژوهشگران و دانشمندان بیشتر از گذشته به اهمیت ویتامین D در بهزیستی و سلامتی پی برده اند و این ویتامین نه تنها در متابولیسم کلسیم و استحکام استخوان ها نقش دارد، بلکه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. در یک بررسی جدید بر روی گروهی از کودکان چاق معلوم شده که دخترانی که دارای وزن زیاد هستند ۷۲ درصدشان کمبود ویتامین D دارند و این میزان برای پسران ۹۱ درصد گزارش شده است که رقمی است غیرقابل تصور. دلایل مهم رابطه بین کمبود ویتامین D و چاقی عبارتند از:

۱ـ افراد چاق اصولا کمتر گرایش به فعالیت های خارج از محل کار و منزل دارند و در نتیجه از نعمت اشعه ی خورشید در به وجود آمدن ویتامین D در بدن محروم هستند.

۲ـ مطالعات علمی نشان می دهد که این دسته از مردم کمتر به خوردن غذاهایی که حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین D هستند علاقه نشان می دهند و بالاخره عملکرد و ذخیره ویتامین D در بدن افراد چاق متفاوت خواهد بود.

 

بهتر است باور کنید

در یک مطالعه علمی بر روی بیشتر از یک میلیون دانش آموز در نیویورک معلوم گردیده که افرادی که غذاهای بدون مواد شیمیایی و افزاینده غذایی مانند رنگ ها و اسانس های مصنوعی و غیره مصرف می کنند، ۱۴ درصد از نظر هوش و حواس (IQ) بهتر از آن دسته ای هستند که به مصرف مواد مورد بحث عادت دارند.

 

آمار سخن می گوید

کشور چین بزرگترین تولیدکننده سیر در دنیا است و هر ساله بیشتر از ۱۰ میلیون تن سیر تولید می کند که ۷۵ درصد کل تولید دنیا است. پژوهشگران چینی بیشتر از همه ی دنیا درباره ی سیر و خواص دارویی و شیمیایی آن کار کرده و گزارشات علمی منتشر کرده اند.

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com