مرد انتاریویی قوانین کانادا را به چالش می‌کشد

 آرش عزیزی ـ شهرک روستایی بریس‌بریجِ انتاریو که به “قلب ماسکوکا” معروف است، کمتر در اخبار ملی کشور ظاهر می‌شود، اما حالا هم که این اقبال به آن رسیده دلیلی غیرمنتظره دارد.

یکی از ساکنان این شهر که کارش به جرم برهنه بودن در اماکن عمومی به دادگاه کشیده می‌خواهد کار را به دادگاه عالی کانادا بکشاند و مدعی شود که قوانینی که برهنگی را ممنوع می‌کنند مطابق با قانون اساسی کشور نیستند. او البته گفته حتی اگر پرونده‌اش در دادگاه شکست بخورد به نبرد خود برای حقِ برهنگی ادامه می‌دهد.

برایان کالدین با وکیلش در مقابل دادگاه

برایان کالدین که به اصطلاح “طبیعت‌گرا” یعنی علاقمند به برهنگی است، در ضمن صاحب هتلی نزدیک بریس‌بریج است. او سه‌شنبه‌ی این هفته در دادگاه ظاهر شد تا با پنج اتهام مربوط به حوادث سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ مبارزه کند. اتهام او این است که در ماشین خود برهنه بوده و سعی کرده از باجه‌ی مخصوص خودروی تیم هورتونز و ای اند دبلیو خرید کند.

ماده ۱۷۴ قانون جزایی کانادا برهنه‌ی کامل بودن در عموم را ممنوع می‌دارد. همین قانون در ضمن برهنه بودن در ملک خصوصی در صورت در معرض عموم بودن (مثلا در حیاط پشتی خانه) را نیز ممنوع می‌کند. آقای کالدین و وکیلش، نادر حسن، گفته‌اند که می‌خواهند این قوانین را به چالش بکشند، حتی اگر کار به دادگاه عالی بکشد.

کالدین سه‌شنبه‌ی این هفته بیرون دادگاه به گزارشگران گفت:‌ “از آن‌چه من دیده‌ام، پرونده را برده‌ام. در ذهن من قبل از این‌که به این‌جا برسیم هم من برنده بودم. ما در تصویر خود خدا خلق شده‌ایم و کشوری خداپرست هستیم. چطور می‌شود برای چنین کاری تحت تعقیب قضایی قرار گرفت؟”

حسن، وکیل کالدین، با اشاره به این‌که برهنگی موکلش به کسی آسیب نمی‌زند گفته ماده ۱۷۴ قانون جزایی زیادی نامشخص و در ضمن مغایر با قانون اساسی کشور است.

اگر کالدین مجرم شناخته شود امکان دارد به شش ماه حبس محکوم شود. اما او گفته که حتی اگر پیروز شود نمی‌خواهد لخت و عور دور بیس‌بریج راه بیافتد و قصدش حضور در پارک‌های طبیعی است و نه پارک‌ها و اماکن شهری.

کالدین در مصاحبه رادیویی هم لخت حاضر شد

او گفته: “من طبیعت بیشتر می‌خواهم. اگر کسانی در همان پارک طبیعی که من هستم، هستند، باید به عنوان شهروندان کانادا مدارا داشته باشند و برای من همان حقوق برابری را قائل شوند که آن‌ها در همان پارک دارند.”

دادگاه بعدی کالدین در روز ۲۸ سپتامبر در شهر بریِ انتاریو برگزار می‌شود و در آن‌جا قاضی جی جی داگلاس تاریخی برای اعلام حکم معین می‌کند.