ممنوعیت به دست داشتن تلفن دستی هنگام رانندگی در استان انتاریو از دوشنبه‌ی همین هفته ۲۶ اکتبر ۲۰۰۹ اعمال ‌شد.  

شهروند ۱۲۵۳  پنجشنبه ۲۹ اکتبر ۲۰۰۹


 


 

ممنوعیت به دست داشتن تلفن دستی هنگام رانندگی در استان انتاریو از دوشنبه‌ی همین هفته ۲۶ اکتبر ۲۰۰۹ اعمال ‌شد. این قانون که دولت لیبرال استانی مدتی پیش تصویب کرد از این هفته اجرا می‌شود و طبق آن استفاده از سل فون، بلک‌بری، آی‌فون و وسایل الکترونیکی مشابه هنگام رانندگی ممنوع است.

فکر نکنید که می‌توانید با شگردهایی قانون را دور بزنید! این فقط تلفن زدن نیست که ممنوع است. استفاده از موبایل یا هر وسیله‌ی مشابه برای تماس تلفنی، پیامک یا ایمیل و یا استفاده از بازی‌های ویدئویی و دی وی دی پلیر همراه نیز ممنوع است. تنها استثنا زنگ زدن به ۹۱۱ برای موارد اضطراری است.

البته استفاده از گوشی هندزفری (Hands-free) و جی. پی. اس‌ (به شرط این‌که به داشبورد وصل شده باشد) هم همچنان مجاز است.


 

وزارت حمل و نقل استان در توضیحی که برای دلیل این ممنوعیت منتشر کرده است می‌گوید پرت شدن حواس راننده در ۲۰ درصد تمام تصادف‌ها نقش بازی کرده است.


 

دیوید زیمر، نماینده‌ی حوزه‌ی ایرانی‌نشینِ ویلودیل در مجلس انتاریو، در مصاحبه با شهروند می‌گوید: "هدف از قانون جدید این است که راننده‌ها روی وظیفه‌ی رانندگی‌شان تمرکز کنند. وقتی آدم پشت فرمان است، رانندگی امن باید همیشه وظیفه و مسئولیت اصلی باشد". آقای زیمر در ضمن توضیح می‌دهد که این قانون قاعدتاً شامل رانندگان پلیس، آمبولانس و آتش‌نشانی نمی‌شود.


 

در سه ماه اول اجرای این قانون، پلیس از صدور برگ جریمه خودداری می‌کند و تنها به رانندگان هشدار می‌دهد. از اول فوریه به بعد، رانندگان می‌توانند برای سرپیچی از این قانون تا سقف ۵۰۰ دلار جریمه شوند. گزارشی که در ماه سپتامبر منتشر شد نشان داد که ۹۲ درصد رانندگان انتاریو قصد دارند از این قانون اطاعت کنند.


 

بسیاری از استان‌های کانادا قبل از انتاریو این قانون را تصویب کرده‌اند. نیوفاندلند و لابرادور اولین استانی بود که در سال ۲۰۰۳ این ممنوعیت را اعمال کرد. اوایل امسال کبک و نوا اسکوشیا هم همین کار را انجام دادند. مجلس استانی بریتیش کلمبیا در حال حاضر چنین قانونی را در بحث دارد و ساسکاچوان و آلبرتا نیز اعلام کرده‌اند لایحه‌ای در این مورد را همین پاییز به مجلس می‌برند.


 

پیش از این صحبت با موبایل هنگام رانندگی در بیش از ۵۰ کشور دنیا، از جمله ایران، ممنوع شده است.