جان رالستون سائول، نویسنده‌ی اهل تورنتو، هفته‌ی گذشته به مقامی بزرگ منصوب شد: ریاست انجمن بین‌المللی قلم. 


شهروند ۱۲۵۳  پنجشنبه ۲۹ اکتبر ۲۰۰۹


 

جان سائول به ریاست انجمن بین‌المللی قلم گماشته شد


 

جان رالستون سائول، نویسنده‌ی اهل تورنتو، هفته‌ی گذشته به مقامی بزرگ منصوب شد: ریاست انجمن بین‌المللی قلم. سائول که روز چهارشنبه در کنفرانس سالیانه‌ی انجمن قلم در لینزِ اتریش به این سمت منصوب شد، اولین کانادایی است که به این افتخار می‌رسد. او برای دوره‌ای سه ساله ریاست یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های حقوق بشری و مدافع مشهور آزادی بیان را به عهده خواهد داشت.


 جان رالستون سائول نویسنده تورنتویی رئیس انجمن قلم جهان شد

رضا براهنی، نویسنده‌ی ایرانی و رئیس سابق انجمن قلم کانادا، در مصاحبه با شهروند می‌گوید: "افتخار بزرگی نصیب کانادا شده است. جان سائول از بنیانگذاران انجمن قلم کانادا و جزو دو رئیس افتخاری کنونی این انجمن است و در عین حال به عنوان فیلسوف و جامعه‌شناس شهرت جهانی دارد. تردید ندارم که انتخابی تاثیرگذار خواهد بود."


 

اتفاقا بسیاری از خوانندگان ما شاید سائول را به عنوان سخنران اصلی جشن هفتاد سالگی براهنی به خاطر بیاورند. دکتر براهنی در مورد خود سائول می‌گوید: "او دوست همه‌ی ما است. آدمی است که جهان را از نظر سیاسی، اجتماعی و فلسفی می‌شناسد. در این شکی نیست که تاثیرگذار خواهد بود".


 

خودِ سائول وعده داده که از سمت جدیدش برای جلب توجه به زبان‌های در حال انقراض استفاده کند که کانادا پر از آن‌ها است. سائولِ ۶۲ ساله در مصاحبه با رسانه‌ها در اتریش گفته است: "هیجان‌انگیز است. تعهدی واقعی است… یکی از مسائلی که من بر آن تاکید کردم اهمیت زبان‌های اقلیت بود. صدها زبان هستند که دارند از بین می‌روند (بسیاری زبان‌های بومیان) و خیلی‌هایشان در کانادا هستند. نهایت نابودی آزادی بیان ناپدید شدن زبان و به نوعی فرهنگ آدم است".


 

هارون صدیقی، ستون‌نویس تورنتو استار و دیگر رئیس سابق انجمن قلم کانادا، از جمله کسانی بود که در نامزد کردن سائول نقش داشته است. او می‌گوید: "این به معنی ایفای نقش بیشتر کانادا در انجمن قلم بین‌الملل است. انجمن قلم کانادا یکی از موفق‌ترین مراکز انجمن قلم در جهان است. و این تا حدودی پذیرفتن این واقعیت و در ضمن پذیرفتن این است که جان رئیس بسیار خوبی خواهد بود".


 

انجمن قلم در سال ۱۹۲۱ بنیان گذاشته شد و مرکز آن در لندن است. این انجمن ۱۴۴ شعبه‌ جهانی دارد و نماینده‌ی بیش از ۱۸ هزار نویسنده در سراسر جهان است. لابی این انجمن برای آزادی نویسندگانی که به خاطر عقایدشان دستگیر یا تبعید شده‌اند سابقه‌ای طولانی دارد و در مواردی مثل ایران به نتایج موثر بسیاری رسیده است، از جمله دو بار آزادی خود آقای براهنی. پیش از این بزرگانی همچون آرتور میلر، هاینریش بل و ماریو وارگاس یوسا رئیس انجمن جهانی قلم بوده‌اند.


 

سائول، که همسر آدرین کلارکسون، فرماندار کل سابق کانادا، است،خود آثار متعدد داستانی و غیرداستانی منتشر کرده از جمله "فروپاشی جهانی‌سازی" و "کشور عادل". او در دهه‌ی ۱۹۸۰ به انجمن قلم کانادا پیوست و مثل براهنی و صدیقی سابقه‌ی ریاست این انجمن را هم دارد. سائول قرار است بین مقر انجمن قلم در لندن و محل اقامتش، تورنتو رفت و آمد داشته باشد.