گفت وگو با دو آتش نشان شهر ریچموندهیل 

قوانین آتش نشانی در انتاریو و کانادا، که زیر نظر شهرداری ها و از محل بودجه مالیات بر املاک تامین می شود ، هر چند که به نظر سختگیرانه می آید که گاه با روح غالب بر فرهنگ ایرانی مان، چندان سازگار نیست ولی این قوانین پیشگیرانه، حاصل تجربه و کار کارشناسی ده ها سال ماموران آتش نشانی است. این تجربه از خاکستر خانه هایی که عمدتا بر چوب بنا شده و گاه انسان هایی را نیز در آتش خود سوزانده، برآمده است.

فرهنگ خانه سازی در ایران با کانادا بسیار متفاوت است. در آنجا همه خانه ها از گچ و آجر و خشت و سیمان و تیرآهن است در حالیکه در کانادا چوب، اسکلت اصلی ست که به مراتب قابل اشتعال تر است.

در این راستا، گفتگویی با رندی پایل Randall Pyleرئیس بخش پیشگیری آتش نشانی شهر ریچموند هیل که ۲۱ سال است در این پست کار می کند و مونیکا هدن مسئول بخش آموزشی این سازمان، انجام دادم. با سپاس از حافظ و هادی فیلمبردار و عکاس که ما را در انجام این مصاحبه یاری رساندند.

 

رندال پایل رئیس بخش پیشگیری آتش نشانی شهر ریچموند هیل

با تشکر از اینکه دعوت ما را برای مصاحبه پذیرفتید. اجازه بدهیدکه سئوالم را در مورد ایمنی شهروندان ارشد که آسیب پذیرتر هستند شروع کنم.

مونیکا: با تشکر از شما که امکان ارتباط آموزشی با کامیونیتی را فراهم کردید. دو تهدید عمده برای شهروندان ارشد وجود دارد، یکی زمین خوردن و دیگری مواقع آتش سوزی است ولی درصد زمین خوردن و شکستگی و مرگ در بین آنها بیشتر است. ما از طریق “چت ” کلاس های آموزشی “آموزش حین ناهار” برای فارسی زبانان برگزارکرده ایم و مترجم خوبی هم داریم که مطالب را ترجمه می کند.

 

آیا اعلامیه های آموزشی به زبان فارسی هم دارید؟

مونیکا: بله. 

رندی: یکی از موارد دیگر، وسایل کمکی مورد نیاز سالمندان است مانند “ویلچر” و یا عینک و یا سمعک که در مواقع آتش سوزی، پیدا کردن آنها کار بی خطری نیست. بنابراین سالمندان باید این وسایل ضروری را در موقع استراحت در کنار خود داشته باشند.

 

در مورد کودکان چطور؟  آیا متوجه آموزش های شما می شوند؟

مونیکا: ما برای بچه ها تا کلاس ۸ ، آموزش هایی داریم، اما در مورد بچه های مهد کودک مشکل ارتباطی جدی وجود دارد.

رندی: در ماه سپتامبر، ما بسته های آموزشی مان را به مدارس می فرستیم.

مونیکا هدن مسئول بخش آموزشی با رئیس ایستگاه آتش نشانی (که بر روی ماشین نشسته) از موضوع خنده داری حرف می زند

 

بچه ها علاقه زیادی به آتش نشان ها دارند و ماشین های آتش نشانی خیلی پرطرفدار هستند؟

مونیکا: بله و این برای ما مسئولیت می آورد، زیرا آتش نشان ها برای کودکان الگو هستند.

رندی: آتش نشان ها با ماشینشان به مدارس می روند و این برنامه خیلی موفقیت آمیز است و البته طی ۱۰ سال گذشته تقاضاها زیادتر شده است.

مونیکا: البته ما محلی برای آموزش ایمنی آتش داریم که بچه ها به آنجا می آیند. خلاصه متقاضی زیادی داریم .

 

امکانات آموزشی و پرسنل شما محدود است. از طرفی هم همه کامیونیتی ها مایلند که در این زمینه ها آموزش ببینند. شما چگونه اولویت می دهید؟

مونیکا: این آموزش ها مجانی است. ما بر روی سایت مان، فرم های درخواست داریم که کامیونیتی هایی که مایل باشند، می توانند آن را پرکرده و ما بر اساس اولویت ها ، برنامه ریزی می کنیم . یادتان باشد که مواقع اضطراری در اولویت هستند.

رندی : ما ۵ ایستگاه آتش نشانی داریم. بر اساس موقعیت مراسم، یک ماشین می تواند صبح به یک مراسم برود و بعد ازظهر هم به مراسم دیگر. ما سعی می کنیم در حد توانمان به بیشتر برنامه ها برسیم.

از کارهای روزمره ماموران آتش نشانی فیلمبرداری کردیم

 

چندی قبل در محل ساختمان کامیونیتی، ظرف زباله آتش گرفته بود ولی کمتر کسی طرز اصولی کار با کپسول آتش نشانی را بلد بود. چند تا کپسول خالی شد ولی آتش خاموش نشد تا اینکه ماشین آتش نشانی آمد.

آیا شما برنامه آموزش برای چگونگی استفاده از کپسول های خاموش کردن آتش دارید؟

رندی: بله. ما حتی برای مشاغل هم این برنامه  آموزشی را برگزار می کنیم. 

مونیکا: صاحبان مشاغل در ریچموندهیل که حداقل ۱۰ نفر کارمند داشته باشند، ما برای آنها در این مورد کلاس آموزشی مجانی می گذاریم. برای این کار باید تلفنی با شماره ۲۹۳۹-۷۸۰-۹۰۵ تماس بگیرند تا وقتی را برای آنها تعیین کنیم.

 

چه برنامه های آموزشی دیگری هم دارید؟

مونیکا: ما در مورد حوادث طبیعی هم برنامه آموزشی داریم مانند وقوع رعد و برق که  اخیرا در شهر وان اتفاق افتاد و باعث مجروح شدن افراد شد.

رندی: ما سعی می کنیم پیام را به همه ساکنان منطقه منتقل کنیم. مثلا در چند سال گذشته ماموران آتش نشانی در محله ها به در خانه ها می روند و مردم را در این گونه موارد آموزش می دهند. مثلا در مورد  آزمایش کارکردن آژیر آتش (فایر الارم)، داشتن نقشه خروج اضطراری در هر خانه و آپارتمان و تمرین آن. تجربه به ما نشان داده است که این موارد برای حفظ جان ساکنان، حیاتی است.

مونیکا: داشتن آژِیر خطر آتش (اسموک الارم) اجباری است و همه ی خانه ها و همه طبقات باید آن را داشته باشند و نداشتن آن جریمه ای ۲۳۵ دلاری به همراه دارد.

 

آیا خود شما با مواردی که آژیر خطر آتش سوزی نداشته باشند، مواجه شده اید؟

مونیکا: اخیرا خانه ای را بازدید کردیم. پیرزنی ۷۰ ساله بود که فایر الارم از سال ۱۹۷۰ نصب شده بود و عوض نشده نبود که ما برایش عوض کردیم. مثلا کسانی که فراموشی دارند، کمتر متوجه این مسائل می شوند. 

حافظ نفر دوم از راست فیلمبردار گروه و سعید سلطانپور نفر اول از چپ در عکس یادگاری با ماموران آتش نشانی ریچموندهیل

 

آژیر گاز کربنیک (کاربن مونوکساید) چطور؟

رندی: داشتن آن اجباری ست ولی نداشتن آن جریمه ندارد. باید در کنار موتورخانه (فرنس روم)  نصب شود.

 

ظرف چند دقیقه آتش به تمام خانه سرایت می کند؟

مونیکا: شعله های  آتش در هر۳۰ ثانیه، دو برابر می شود.  مثلا اگر ته سیگاری بین دو تا مبل بیفتد ممکن است دو ساعت طول بکشد تا تبدیل به شعله آتش شود. در ظرف یک دقیقه آژیر به صدا درمی آید و در ظرف چند دقیقه کل خانه را فرا می گیرد.  شما شاید یک دقیقه وقت داشته باشید تا خانه را ترک کنید.

 

قوانین شهرداری در مورد مسکونی کردن زیرزمین ها چیست؟

رندی: برای ریچموند هیل، بعد از نوامبر ۹۵ استفاده از زیرزمین برای استفاده مسکونی مجاز نیست مگر اینکه توسط آتش نشانی برای نکات ایمنی مانند داشتن دو در خروج، بازدید و تایید شود.

البته باید بگویم که ممکن است زیرزمین ها در ریچموند هیل مسکونی نباشند.

 

داشتن اجاق گاز نیاز به مجوز دارد ولی استفاده از زیرزمین در چه صورتی مجاز است؟

رندی : برای استفاده یک خانواده مجاز است. باید برای خروج اضطراری پنجره ها و یا در خروجی مناسب داشته باشد. باید مواد آتش زا از شوفاژ خانه  دور باشد مثلا سیم رابط.

 

مونیکا: داشتن طرح فرار در مواقع آتش بسیار مهم است. این بدان معنی نیست که حتما بایستی عملا اجرا شود ولی اگر قرار است از طریق پنجره باشد، این باید مشخص شده باشد، زیرا در صورت آتش گرفتن زمان بسیار محدود است.  دو بار در سال تمرین طرح خیلی خوب است.

 

اگر کسی آژیر خطر را به صورت غیر واقعی بکشد چه خواهد شد؟

رندی: ممکن است که فرد  خاطی، جریمه شود. این کار درستی نیست زیرا برای هر آژیر آتش، از طریق ۹۱۱ یا شرکتهای مراقبتی (سکیورتی الارم)  ماموران ما به محل اعزام می شوند.  و این به معنی کم شدن امکان مقابله ماموران آتش نشانی برای اطفای حریق واقعی که ممکن است هر آن در محل دیگری بوقوع بپیوندد.

 

بارها شده است که به علت بخار حمام، دود ناشی از سوختن غذا و یا گرم کردن لوله آب در لوله کشی و یا اره کردن چوب، آژیر آتش به صدا در می آید، در این گونه موارد باید چه کنیم، آیا می توان به شما تلفن کرد و اطلاع داد؟

رندی: ما اگر از طریق ۹۱۱ از آژیر باخبر شویم به محل نیرو خواهیم فرستاد. ولی چنین مواردی به عنوان خاطی محسوب نمی شوند.  البته در صورت تست کردن  ماهانه، در مجتمع های مسکونی  آتش نشانی قبلا در جریان این آزمایش قرار دارد. در هر حال بعد از چندین مورد اعزام نیرو به خانه ای که خوشبختانه آتش نگرفته است، صورتحسابی برای مالک فرستاده می شود. در مواقع خطر، ما برای بیمارستان و یا آپارتمانها، افراد بیشتری اعزام خواهیم کرد.

مونیکا: یکی از موارد مهمی که باید رعایت کرد، رها نکردن غذا در روی اجاق است. یکی از عوامل اصلی آتش سوزی در خانه ها در انتاریو ، همین مسئله است. باید در نظر داشت که اگر ظرف حاوی روغن آتش گرفت، برروی آن آب نریزید زیرا اکسیژن آب باعث گر گرفتن آتش می شود. روی آن یک در بگذارید تا هوا به آن نرسد.

در مورد صدا دادن آژیرها هم می توان آژیرهایی خرید که کلیدی برای خاموش کردن دارد. یا می توان آلارم را به محلی دورتر از حمام و یا اجاق گاز منتقل کرد.   

رندی: بهتر است که کپسول آتش نشانی در کنار اجاق گاز باشد.  کپسول عمومی (ا لف ب سی) در فروشگاه ها موجود است گران هم نیست.

 

آیا برای آتش بازی، نیاز به مجوز است؟

رندی: امسال یک قانون جدید در شهر ریچموند هیل، تصویب کردیم که فروشگاه های فروشنده مواد آتش زا و محرقه نظیر فشفشه باید جواز از ما بگیرند. البته مردم، به غیر از روز کانادا و ملکه باقی روزها، باید از اداره آتش نشانی ریچموند هیل  برای آتش بازی، اجازه بگیرند.

 

در مورد روشن کردن آتش در حیاط و محوطه باز چه قوانینی وجود دارد؟

رندی: اگر این وسایل با گاز شهری و یا پروپان، روشن شوند نیاز به مجوز ندارند ولی روشن کردن با هیزم در حیاط خانه ها باید با مجوز باشد. در خانه ها روشن کردن آتش در ۳۳ متری ساختمان مجاز نیست.

 

نکته جالبی را اشاره کردید، زیرا بسیاری از ما، تصور می کنیم چون جای آتش (فایر پیت) در فروشگاه هایی مانند هوم دیپو و کندین تایر به فروش می رسد این به مفهوم قانونی بودن آن است.

رندی: هر شهری و استانی قوانین خود را در مورد روشن کردن آتش  دارد.

 

در مورد باربیکیو چطور؟ همه منتظر تابستان هستند و باربیکیو.

مونیکا : در مورد باربیکیو هم باید بگویم که باید مراقب کودکان بود که  از قسمت های  داغ دور باشند و همین طور چربی روی باربیکیو به طور مرتب تمیز شوند، زیرا احتمال شعله ور شدن آنها بر اثر حرارت زیاد است.

همین طور در مورد کپسول گاز هم باید نکات ایمنی را رعایت کرد.  

 

با تشکر از شما برای وقت و اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید.

مونیکا : من از شما برای اطلاع رسانی تشکر می کنم.

رندی : کسانی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر هستند می توانند یا از سایت ما بازدید کنند و یا با تلفن های ما تماس بگیرند.

www.richmondhill.ca/fire

 

بعد از مصاحبه ، مونیکا ما را به بازدید ایستگاه آتش نشانی در الگین میلز برد.  هر شیفت ۸ نفر هستند که ۲۴ ساعته در آتش نشانی می مانند. هر ایستگاه دو ماشین مجهز آتش نشانی دارد. عمر مفید هر ماشین آتش نشانی ۱۰ سال است که بعد از ۱۰ سال در مزایده به فروش می رسد. اگر حادثه ای اتقاق نیفتد، آتش نشانان، سرگرم تمیز کردن ماشین و لوازم هستند. به همین دلیل همه ماشین ها برق می زند. از یکی از آتش نشانان پرسیدم، آیا در هنگام ماموریت در خیابان ها، همیشه حق با شماست؟ او گفت نه، ما باید قوانین رانندگی را رعایت کنیم.  به همین دلیل در سر چهار راه ها، اگر چراغ قرمز باشد باید توقف کامل داشته باشیم.

از او در مورد قوانین پرسیدم گفت طبق قانون وقتی صدای آژیر می آید همه باید به سمت راست خود بروند. هر چند برخی وسط خیابان می ایستند که نشان از سختی کار آنها دارد.

نیم ساعتی را در ایستگاه بودیم و از آنها برای خدماتشان تشکر کردیم. با حضور آنان، کمتر کسی نگرانی از آتش سوزی را به خودش راه می دهد.

مصاحبه به زبان انگلیسی را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

www.youtube.com/glassceilingtv

برای بزرگ دیدن عکس ها روی آن کلیک کنید.