تقاطع خیابان بی کرافت و هوم پارک، پارک کوچکی قرار دارد که شاید صدها بار در مقابلش اتوموبیلم را پارک کرده ام و یا از کنارش گذشته ام…


شهروند ۱۲۵۴  پنجشنبه  ۵ نوامبر ۲۰۰۹


 

شهروند: تقاطع خیابان بی کرافت و پارک هوم،  پارک کوچکی قرار دارد که شاید صدها بار در مقابلش اتوموبیلم را پارک کرده ام و یا از کنارش گذشته ام، ولی هیچگاه ندیده بودمش.

دیوید میلر شهردار تورنتو

کمیته ی همبستگی با ملت ایران اطلاعیه ای داده بود که پنجشنبه ۲۹ اکتبر ۲۰۰۹، می خواهد در این پارک دو درخت به یاد ندا و سهراب، از جانباختگان وقایع چند ماهه ی اخیر ایران و سمبل های مقاومت و مبارزه ی مردم ایران در راه آزادی، بکارد.

چه روز رنگینی بود. درخت های این پارک کوچک چتری از رنگهای زرد، قرمز، قهوه ای و سبز بر سر آنهایی که برای این مراسم آمده بودند، گشوده بودند. زمین هم فرش رنگینی بود از برگ های پاییزی و در این میان دیدن عکس جوانان جانباخته ی ایرانی منقلب کننده بود.  

نسرین خاتم از سوی کمیته ی همبستگی با ملت ایران مناسبت گردهمایی را گفت و دیوید میلر، شهردار تورنتو، در حالی که دستبندی سبز در دست داشت، خود را شهردار شهری خواند  که همیشه  پذیرا و حامی مردم آزاده ی جهان بوده است.

او گفت، می‌دانم که ایرانیان برای ارزش‌های دموکراتیک و فرار از رژیمی که به حقوق بشر، دموکراسی و مدارا باور ندارد، به این‌جا آمده‌اند.

شهردار تورنتو تلاش‌های کمیته‌ی همبستگی با مردم ایران را ستود  و گفت:" وقتی ندا کشته شد، ایران تیتر اول خبرهای جهان بود. اما حالا که دیگر چنین نیست، باید درباره‌ی آن بیشتر صحبت کرد. مردمی که در ایران برای دموکراسی مبارزه می‌کنند، می‌دانند که دوستانی در تورنتو و بقیه شهرهای جهان دارند."

دیوید میلر سخنانش  را با اشاره به درخت های یادبود ندا و سهراب به پایان برد:" همچنان که درختان یادبود ندا و سهراب بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند، ریشه‌های دموکراسی نیز در ایران رشد خواهد کرد و حرکت سبز مردم ایران پیش خواهد رفت."


 

در ادامه‌ی مراسم خانم شلی کارول، عضو شورای شهر تورنتو نیز طی سخنانی، همبستگی اش را با مبارزات آزادی خواهانه ی مردم ایران ابراز کرد.

نماینده خانم مارتا هال فیندلی، نماینده مجلس فدرال، پیام حمایت و همراهی ایشان را خواند. مهرداد لقمانی از اعضای کمیته‌ی همبستگی با مردم ایران شعری به انگلیسی خواند  و پویا علاقبند عضو گروه دوچرخه ‌سواران برای حقوق بشر در ایران و کمیته‌ی هم‌بستگی با ملت ایران، یکی از اشعار زنده‌یاد احمد‌شاملو را خواند:


 

وطن کجاست که آواز آشنای تو چنین دور می‌نماید؟

امید کجاست

تا خود جهان به قرار

باز آید؟


در اینجا لازم بود که از خدمات کوشاگرانی که در این چند ماه زحمت سازماندهی گردهمایی و تظاهرات  بسیاری را برعهده گرفته بودند، تقدیر شود. آقای میلر و خانم کارول تقدیرنامه هایی به نسرین خاتم و پویا علاقبند اهدا کردند و نماینده ی دفتر دکتر رضا مریدی نماینده پارلمان انتاریو، لوح تقدیری به لی لی پورزند، عضو کمیته ی همبستگی با ملت ایران اهدا کرد.

در پایان همگی با هم  روبان سبز رنگی را قیچی کردند تا نامگذاری دو درخت سهراب و ندا رسمی شده باشد.


 

هر زمان که به شهرداری نورت یورک در شماره ۵۱۰۰ خیابان یانگ سر می زنید، به خیابان ضلع غربی شهرداری هم سری بزنید و از این پارک زیبا دیدن کنید و درختان جوانی که پلاک ندا و سهراب را در پای خود دارند، ببینید و شاهد باشید که چگونه هر سال رشد می کنند و تنومند می شوند همچون خواست آزادیخواهی در وطنمان ایران.

 

برای دیدن عکس های این مراسم به گالری عکس شهروند مراجعه کنید.