دولت لیبرالِ دالتون مک‌گینتی از همان روز اولی که مالیات مرکب فروش (HST) را معرفی کرد، بر خود می‌لرزید که مردم و رای‌دهندگان چه واکنشی به آن نشان می‌دهند. 


شهروند ۱۲۵۴  پنجشنبه  ۵ نوامبر ۲۰۰۹


 

دولت لیبرالِ دالتون مک‌گینتی از همان روز اولی که مالیات مرکب فروش (HST) را معرفی کرد، بر خود می‌لرزید که مردم و رای‌دهندگان چه واکنشی به آن نشان می‌دهند. از همان روزهای اول اخبار متعدد درونی نشان می‌داد که بسیاری از نمایندگان لیبرال مجلس انتاریو نگران این هستند که این سیاست جدید باعث از دست دادن کرسی‌شان در انتخابات پیش‌رو شود. پیروزی اریک هاسکینزِ لیبرال در انتخابات میان‌دوره‌ای سن‌پل باعث شد بعضی‌ها بگویند این رای آری به مالیات مذکور بوده است، اما واقعیات چیزی غیر از این نشان می‌دهند: تنها ۲۵ درصد مردم این حوزه، که تازه از حوزه‌های به نسبت ثروتمند و به طور سنتی لیبرالِ استان است، در انتخابات شرکت کردند و رای حدوداً نیمی از آن‌ها به لیبرال‌ها مطلقاً چیزی را ثابت نمی‌کند.


 

اما برای خیلی‌ها شاید این سئوال مطرح شده باشد که این مالیات واقعاً بر سر چیست و چرا مخالفت‌ها با آن این قدر شدت دارد؟


 آندریا هوروات رهبر ان دی پی در جمع معترضان به مالیات جدید

مالیات مرکب فروش (HST) چیست؟


 

حتما تابه حال بارها شده هنگام خرید اجناس مختلف متوجه مالیاتی باشید که پرداخت می‌کنید. اجناسی که شما خریداری می‌کنید دو نوع مالیات فروش دارند، یکی جی.اس.تی (GST) ۵ درصدی که به دولت فدرال می‌رود و دیگری پی.اس.تی (PST) یا مالیات استانی ۸ درصدی که به دولت استانی می‌رسد، اما نکته اینجاست که در حال حاضر بسیاری از اجناس فاقد مالیات استانی هستند و کاری که دولت لیبرالِ مک‌گینتی می‌خواهد انجام دهد ترکیب این دو مالیات و ارائه مالیات مرکب فروش با نام اچ.اس.تی (HST) است. در نتیجه شما باید هنگام خریدن بسیاری از اجناس ۸ درصد اضافه‌ و بیشتر از قبل پرداخت کنید. این مالیات جدید ۱۳ درصدی شامل بر خریدهای متعددی می‌شود: صورتحساب برق، صورتحساب گاز، صورتحساب آب، پول شارژ کاندومینیوم‌ها، حق بیمه‌ها،‌ اشتراک روزنامه‌ها، قهوه‌ و شیرینی در تیم هورتون، سلمانی، غذاهای ارزان (زیر ۴ دلار)، صورتحساب اینترنت،‌ کفش‌های زیر ۳۰ دلار، ورودی‌های زیر ۴ دلار (مثل استخرها و غیره)، بلیت‌های مسافرتی (اتوبوس، هواپیما، قطار) و …

یعنی تمام مواردی که در بالا ذکر شد پس از اعمال مالیات جدیدِ آقای مک‌گینتی در تابستان ۸ درصد گران می‌شوند. در عوض معافیت‌های مالیاتی بیشتر به شرکت‌ها داده می‌شود!


 

احزاب سیاسی مخالف


 

این ابتکار لیبرال‌ها البته فقط خودی‌هایشان را نترسانده و با واکنش محکم اپوزیسیونِ استان مواجه شده است.

مایکل پرو، از نمایندگان نیودموکراتِ تورنتو در مجلس انتاریو، در مصاحبه با شهروند می‌گوید: "این مالیات حدودا ۳ میلیارد دلار مالیات را از روی دوش شرکت‌ها می‌گیرد و به دوش مصرف‌کنندگان منتقل می‌کند. یعنی مردم عادی باید بسیار بیشتر از گذشته مالیات بدهند. و شرکت‌ها به همین میزان کمتر مالیات خواهند داد. تعجبی نیست که تمام شرکت‌ها طرفدار آن هستند. کاهش مالیات برای‌ آن‌ها همیشه خوب است!"


 

آقای پرو روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته به همراه جمع کثیری از مخالفان این مالیات روی چمن کوئینز پارک گرد آمدند تا تظاهراتی علیه این مالیات برپا کنند. مخالفان نه فقط شامل نیودموکرات‌ها که شامل دیگر حزب اپوزیسیون، حزب محافظه‌کار نیز ‌بود. حضور نیودموکرات‌ها و محافظه‌کاران در کنار هم و روی یک پلاتفرم چیزی نیست که در کوئینزپارک بتوان خیلی سراغ گرفت. آن هم در دوره‌ی کنونی که ان.دی.پی بیشتر به چپ و محافظه‌کاران بیشتر به راست رفته‌اند.  این احتمالاً از معدود دفعاتی بود که می‌شد دید آندریا هروات، رهبر چپ‌گرای نیودموکرات‌ها و تیم هوداک، رهبر راست‌گرای محافظه‌کاران، روی یک پلاتفرم بلافاصله پس از همدیگر صحبت می‌کنند.


تیم هوداک رهبر محافظه کاران انتاریو در جمع معترضان به مالیات جدید سخنرانی می کند 

هر دو حزب نیودموکرات و محافظه‌کار انتاریو از فرصت استفاده کرده و کارزار بزرگی علیه مالیات مک‌گینتی به راه انداخته اند. این البته تعجبی ندارد. کدام حزب اپوزیسیون از این فرصت، یعنی وجود این مالیاتِ نامحبوب، برای ابراز مخالفت و تاکید بر مواضع خود استفاده نمی‌کند؟


 

مایکل پرو البته معتقد است بین مخالفت محافظه‌کاران و مخالفت ان.دی.پی تفاوت هست. او در این مورد می‌گوید: "اعمال این مالیات از نظر سیاسی برای لیبرال‌ها خوب نیست. برایشان بد است. برای همین محافظه‌کاران هم با مخالفت رای بیشتری می‌آورند. ما (ان.دی.پی) هم رای بیشتری می‌آوریم. اما مسئله‌ی اصلی که محافظه‌کاران پیشرو باید جواب دهند این است که چرا همتای فدرال آن‌ها این طرح را مطرح کرده و ۴.۳ میلیارد دلار به لیبرال‌ها داده و بعد آن‌ها وانمود می‌کنند اصلاً دستی در این کار ندارند؟"


 

از هوداک تا هروات


 

در تظاهرات روز چهارشنبه رهبران و نمایندگان مختلف مجلس، از جمله خود آقای پرو، صحبت کردند. چنانکه گفتیم دو سخنران اصلی، رهبران دو حزب،‌ تیم هوداک و آندریا هروات، بودند و البته تفاوت سیاسی بسیار آن‌ها باعث شد تفاوت‌شان در نوع مخالفت با مالیات نیز واضح باشد.


 

هوداک در سخنان خود گفت:‌ "دوستان، ما وقتی برای از دست دادن نداریم. این تابستان که برسد اگر دالتون مک‌گینتی کارش را پیش ببرد، زندگی برای خانواده‌های انتاریو بسیار گران‌تر می‌شود. پر کردن باک بنزین، پرداخت اجاره، ثبت نام بچه‌ها برای هاکی و پاتیناژ و سایر ورزش‌ها، رفتن به سلمانی، گرفتن تاکسی، خریدن قهوه، گرم کردن خانه‌ها، بردن سگ و گربه پیش دامپزشک … همه‌ی این‌ها گران‌تر می‌شوند".

هوداک از مردم خواست به مبارزه علیه این مالیات ادامه دهند: "یا امروز علیه آن می‌ایستیم و یا فردا تاوانش را پس می‌دهیم. با چنگ و دندان با این مالیات می‌جنگیم. همه با هم، بازنشسته‌ها، خانواده‌ها، شرکت‌های کوچک".


 

اما اگر هوداک فقط به گران‌تر شدن اجناس اشاره می‌کرد و پیامش به "خانواده‌ها" و "شرکت‌های کوچک" بود، آندریا هروات، رهبر جدید نیودموکرات‌های انتاریو، پیغام وسیع‌تری داشت.

هروات بلافاصله در ابتدای صحبت خود گفت که حامیان او در مبارزه علیه این مالیات فقط حاضران در آکسیون نیستند و کانادایی‌ها در سراسر استان مخالفت‌شان را ابراز کرده‌اند. هروات گفت: "این مبارزه‌ی خوبی است که باید به پیش ببریم. آن‌ها می‌خواهند باز هم به شرکت‌های بزرگ معافیت مالیاتی بدهند و همه چیز را روی دوش ما بیاندازند". هروات در ضمن به ابراز مخالفت صرف با این مالیات بسنده نکرد و مخالفتش را بیشتر توضیح داد. او اضافه کرد: "ده‌ها سال است که داستان همین بوده، چه در سطح استانی و چه در سطح فدرال. به شرکت‌های بزرگ معافیت‌های بزرگ می‌دهند و بقیه‌ی ما باید بار را روی‌ دوش‌مان تحمل کنیم. بله، شرم‌آور است! این مالیات سرانه است. مردم کم‌درآمد باید ۸ درصد بیشتر پرداخت کنند، و کسانی که حقوق‌های ۶ و ۷ رقمی هم می‌گیرند هم همین‌طور. این ناعادلانه است!" هروات در ضمن اشاره کرد که این مالیات از دو طریق دیگر نیز می‌تواند مضر باشد: حذف شغل‌ها در صنایعی مثل صنعت خانه‌سازی و کاهش قدرت خرید مردم (که به نوبه‌ی خود جلوی خرج بیشتر مردم و انگیزش اقتصاد را می‌گیرد). هروات، که مدت‌هاست کارزاری پر انرژی را علیه این مالیات رهبری می‌کند، در پایان صحبت خود گفت:"نیودموکرات‌ها به حضورشان در این‌جا افتخار می‌کنند. باید به دولت نشان دهیم نمی‌توانند این مالیات را اعمال کنند و این خرج را روی دوش مردم بیاندازند. به این مبارزه ادامه دهیم!‍"


 

ان.دی.پی مدت‌هاست توماری علیه این مالیات جمع می‌کند. در آکسیون دیدیم که محافظه‌کاران هم تومار خود را راه انداخته بودند (که رهبر حزب، تیم هوداک، اولین نفر بود که نسخه‌ی بزرگ آن را امضا کرد). مک‌گینتی خود اعتراف کرده که بعضی نمایندگان لیبرالِ مجلس، بخصوص‌ آن‌ها که بیرون کابینه و خودی‌های حزب هستند، نیز مخالفت شدید خود را با این مالیات اعلام کرده‌اند. باید دید تا تابستان آینده این مخالفت‌ها مک‌گینتی را قانع به توقف آن می‌کند یا خیر و در غیر اینصورت این چه تاثیری بر انتخابات استانی خواهد گذاشت؟‌