"این فرصتی برای کانادایی‌ها است تا با پادشاه آینده‌ی خود آشنا شوند". این گفته‌ی رابرت فینچ، رئیس اتحادیه‌ی سلطنت‌طلبان کانادا در مصاحبه با اکونومیست است.

شهروند ۱۲۵۴  پنجشنبه  ۵ نوامبر ۲۰۰۹


 


 

"این فرصتی برای کانادایی‌ها است تا با پادشاه آینده‌ی خود آشنا شوند". این گفته‌ی رابرت فینچ، رئیس اتحادیه‌ی سلطنت‌طلبان کانادا در مصاحبه با اکونومیست است.

استفان هارپر (راست) در کنار پرنس چارلز و همسرش خانم کامیلا در سفر آنها به کانادا

منظور آقای فینچ دیدار شاهزاده چارلز، ولیعهد انگلستان و کانادا، و همسرش کامیلا از کانادا است. این زوج سلطنتی هفته‌ی قبل وارد کانادا شدند و در طول دیدار ۱۲ روزه‌ی خود از چهار استان کانادا دیدار می‌کنند. شاهزاده چارلز قبلا ۱۵ بار به کانادا آمده، اما این اولین سفر او از سال ۲۰۰۱ به اینطرف است. این در ضمن اولین باری است که پرنسس کامیلا، از کانادا دیدن می‌کند. چارلز و کامیلا از ۲ تا ۱۲ نوامبر در کانادا خواهند بود و در این سفر از نیوفاندلند، انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا دیدن می‌کنند. آن‌ها هفته‌ی قبل وارد شهر ما تورنتو شدند.

دیدار زوج سلطنتی در هر شهر با اتفاقات خاص خود همراه بوده است.

در نیوفاندلند آن‌ها به قدیمی‌ترین پایگاه انگلیسی‌ها در کانادا رفتند و ۴۰۰امین سالگرد حضور انگلیسی‌ها در این جزیره را بزرگ داشتند. استفن هارپر، نخست‌وزیر، میکل ژان، فرماندار کل (نماینده‌ی ملکه الیزابت) و بسیاری از مقامات دولتی در این سفر همراه چارلز و کامیلا بودند.

در مونترال، همان‌طور که انتظار می‌رفت، دیدار آن‌ها با جنجال‌های بیشتری همراه بود. مثلا فیلم مستند جدیدی در این شهر پخش شد که پیش‌بینی می‌کند چارلز هیچ‌وقت رئیس دولتِ کانادا نخواهد بود و با به سلطنت رسیدن او، کانادا ارتباطات خود با پادشاهی بریتانیای کبیر را قطع می‌کند. این فیلم مستند که "پس از الیزابت دوم: سلطنت در خطر‌" نام دارد به این اشاره می‌کند که گرچه کانادایی‌ها عموما به ملکه علاقه دارند، اما احساس مشابهی راجع به پسر او ندارند.


 

آینده‌ی سلطنت در کانادا


 

دیدار شاهزاده چارلز و همسرش،‌ مثل دیدارهای مشابه خاندان سلطنتی، همیشه فرصتی است برای سلطنت‌طلبان از یک سو و جمهوری‌خواهان از سوی دیگر تا دیدگاه‌های خود را مطرح کنند. برای خیلی از ما شاید غافلگیرکننده باشد که این گروه‌ها، که در طول سال کمتر از آن‌ها می‌شنویم، موجود هستند و در فرصت‌های این چنینی حول مواضعشان تبلیغ می‌کنند.

واقعیت اینجاست که سلطنت همچنان می‌تواند موضوعی حساس در کانادا باشد.

مثلا همین ماه قبل بود که میکل ژان، فرماندار کل کانادا، در اعلامیه‌ای در وب سایتش، خود را "رئیس دولت" خواند در حالی که بنا بر قوانین، این عنوان متعلق به ملکه الیزابت است و خانمِ ژان تنها نماینده‌ی او در کانادا است. این باعث شد دفتر نخست‌وزیری سریعا واکنش نشان دهد. دمیتری سوداس، سخنگوی هارپر، بلافاصله اعلام کرد: "تمام کانادایی‌ها می‌دانند که ملکه الیزابت دوم رئیس دولت است". اما نظرسنجی‌ای که در ماه دسامبر گذشته انجام شد نشان می‌دهد که تنها ۲۴ درصد کانادایی‌ها از این واقعیت مطلع هستند در حالی که تقریبا دو برابر این تعداد فکر می‌کنند نخست‌وزیر رئیس دولت است و یک سوم فکر می‌کنند که این عنوان متعلق به فرماندار کل است.

مسئله‌ی روابط بریتانیا با مستعمرات سابقش در بسیاری کشورهای دیگر بسیار بیشتر از کانادا مطرح است. مثلا استرالیا همیشه با این قضیه در جدل بوده است. این کشور در سال ۱۹۹۹ رفراندومی برگزار کرد که در‌ آن اکثریت مردم به پایان سلطنت و برقراری جمهوری در این کشور رای منفی دادند، اما موضوع سلطنت کمتر در کانادا مطرح می‌شود.


 

چارلز و کامیلا به سفر خود در کانادا ادامه می‌دهند و هر جا که می‌روند جمعیت قابل توجهی برای حمایت و دیدار از آن‌ها به میدان می‌آیند. کارشناسان مشتاقند ببینند که هنگام فوت ملکه و به سلطنت رسیدن احتمالی چارلز،‌ چه بر سر وضعیت سلطنت در کانادا خواهد آمد.