۷۶ تامیل مرموزی که توسط قاچاقچی‌های انسان سوار کشتی شده بودند و سر از ونکوور درآوردند همچنان در بازداشتگاه به سر می‌برند.  


شهروند ۱۲۵۴  پنجشنبه  ۵ نوامبر ۲۰۰۹


 

۷۶ تامیل مرموزی که توسط قاچاقچی‌های انسان سوار کشتی شده بودند و سر از ونکوور درآوردند همچنان در بازداشتگاه به سر می‌برند. گفتگوهای بسیاری حول آن‌ها در جریان است و بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال بسیار می‌رود آن‌ها از اعضای گروه مسلح ببرهای تامیل باشند که همین اواخر در جنگ داخلی سری‌لانکا شکست خورده و از این کشور بیرون رانده شدند. دولت محافظه‌کار هارپر در حال برخورد مورد به مورد با آن‌ها است و بسیاری از گروه‌های تامیل و گروه‌های حامی حقوق مهاجران دولت را برای عدم توجه کافی و دربند نگاه داشتن این پناهندگان مورد انتقاد قرار داده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که در گذشته از هر ۱۰ تامیلی که در کانادا تقاضای پناهندگی کرده است بیش از نه نفر آن‌ها موفق به دریافت وضعیت قانونی شده‌اند و کارشناسان بر این باورند که این می‌تواند باعث شود هزاران نفر از اعضای ببرهای تامیل، که در قانون کانادا سازمانی تروریستی به حساب می‌آید، عازم این کشور شوند. بسیاری از فعالان حقوق بشر و حقوق مهاجران نگران این هستند که اتهام ارتباط با گروه مسلح ببرهای تامیل باعث پخش احساسات منفی در مورد پناهندگان سیاسی و غیرسیاسی تامیل شود.


 

حدود یک ماه و نیم پیش بود که شورای حقوق بشر سازمان ملل عمل حبس غیرلازم مهاجران را به طور علنی محکوم کرد و خواستار پایان سلب آزادی و رفتار غیرانسانی با این پناهجویان شد. ناوی پیلای، کمیسیونر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر هشدار داد: "تداعی مهاجرت غیرمعمول با جرم و جنایت به بدنامی مهاجران منجر می‌شود و به جو خارجی‌ستیزی و خصومت علیه آن‌ها دامن می‌زند".

جیم راس از گروه دیده‌بان حقوق بشر در نیویورک در مصاحبه‌ای می‌گوید: "تنها عضو ببرهای تامیل بودن جرم جنگی نیست" و تاکید کرد که بسیاری از تامیل‌ها حق داشته‌اند علیه دولت سری‌لانکا مبارزه کنند. دیپلمات‌ها و سرویس خارجی کشور سری‌لانکا، که چند ماه پیش با عدم اجازه‌ی ورود باب ری، عضو عالیرتبه‌ی حزب لیبرال، به این کشور، جنجال آفریدند فعالانه علیه ورود تامیل‌ها تلاش می‌کند. باندولا جایاسکارا، سرکنسول سری‌لانکا در تورنتو در مصاحبه با سی بی سی می‌گوید: "به نظر می‌آید ورود آن‌ها خیلی سازمان‌یافته بوده است". یکی از افراد درونی این کنسولگری که به شرط عدم افشای اسمش با شهروند مصاحبه کرد، می‌گوید: "ما می‌دانیم و اطلاعات داریم که بسیاری از این‌ها از ببرهای تامیل هستند و ما نمی‌خواهیم ورود آن‌ها را به کانادا بپذیریم".

در این میان بسیاری از گروه‌های دفاع از حقوق مهاجران در غرب کانادا به دفاع از حقوق این پناهجویان پرداخته‌اند. در صدر این‌ها گروه "هیچ کس غیر قانونی نیست" است که از مقامات خواسته است "به حقوق بشر ۷۶ مهاجری که سوار بر کشتی اوشن لیدی به جزیره‌ی ونکوور آمده‌اند احترام بگذارد". شاخه‌ی ونکوور این سازمان، که در سایر شهرهای کانادا و از جمله تورنتو نیز فعال است، کارزاری برای دفاع از حقوق این مهاجران آغاز کرده است. پگی لی، عضو سازمان در ونکوور، در مصاحبه با شهروند می‌گوید: "مقامات رسمی و رسانه‌ها باید از برچسب زدن به این مهاجران به عنوان غیرقانونی و مجرم خودداری کنند. این‌ها سفری طولانی و سخت را به این امید پشت سر گذاشته‌اند که دولت کانادا از وظایفش منطبق با قوانین بین‌المللی پناهجویان و حقوق بشر پیروی می‌کند".


 

به هرحال مستقل از منشأ واقعی این پناهجویان روشن است که در ماه‌های آینده هزاران نفر از تامیل‌هایی که از بدرفتاری دولت سری‌لانکا و اعمال نژادپرستانه رنج می‌برند و بخصوص اعضای سیاسی و نظامیِ گروه ببرهای تامیل قصد پناهجویی خواهند داشت و جامعه‌ی قویِ تامیل‌ها در کانادا باعث می‌شود این کشور را به عنوان آلترناتیو اصلی خود انتخاب کنند. شیوه‌ی برخورد با این پناهجویان در ماه‌های پیش رو از موضوعات مهم سیاست مهاجرتی کشور خواهد بود.