سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ای که اخیرا منتشر کرده از وضعیت آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان بازداشت‌شده در ایران ابراز نگرانی کرده است.

شهروند ۱۲۵۵  پنجشنبه  ۱۲ نوامبر ۲۰۰۹

 

 سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ای که اخیرا منتشر کرده از وضعیت آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان بازداشت‌شده در ایران ابراز نگرانی کرده است. این سازمان به دستگیری فرهاد پولادی،‌ خبرنگار خبرگزاری فرانسه، و نفیسه‌ی زارع کهن در روز ۱۳ آبان ا‌شاره و اعلام کرد که در کمتر از ۱۵۰ روز پس از اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد در ایران حداقل ۱۰۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار بازداشت شده‌اند. دست کم ۲۳ نفر از آنها هنوز در زندان به سر می‌برند.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین به دستگیری حسن اسدی زیدآبادی، فعال حقوق بشر و نویسنده‌ی وبلاگ‌ "آواز نو"، نگار سایه، ‌روزنامه‌نگار مستقل، در اوایل آبان ماه، هادی حیدری، کاریکاتوریست و همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌ طلب ایرانی، اشاره کرده و گفت که او همچنین در زندان اوین به سر می‌برد.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کرد که بیش از ۵۰ خبرنگار مجبور به فرار از کشور شده ‌اند و روزنامه‌نگارانی که در ایران مانده‌اند به شکل مداوم با تهدید و پیگرد دستگاه قضایی روبرو هستند.

این سازمان حقوق بشری همچنین گفت، برخی از روزنامه‌نگاران در دادگاه به احکام سنگین محکوم شده‌اند و از حق تجدیدنظرخواهی محروم هستند. سازمان گزارشگران بدون مرز این وضعیت را «غیرقابل تحمل» نامید و از جامعه‌ی جهانی خواست به کمک روزنامه‌نگاران ایران بشتابد.

 همچنین سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه طی بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط بهمن احمدی امویی، کیوان صمیمی و سعید لیلاز، سه روزنامه‌نگار ایرانی، شد. امویی و لیلاز روزنامه‌نگار و کیوان صمیمی، مدیرمسئول ماهنامه‌ی توقیف‌شده "نامه" است که هر سه در روزهای پس از انتخابات ۲۲ خرداد بازداشت شده‌اند.

 

عفو بین‌الملل با بیان اینکه این افراد به خاطر استفاده‌ی صلح‌آمیز از حق آزادی بیان دستگیر شده‌اند، از مقامات ایران خواست، از عدم بدرفتاری و شکنجه‌ی زندانیان اطمینان حاصل و در صورت بدرفتاری و شکنجه عاملان و مسببان را به دادگاه‌های صالحه معرفی کنند.