قضیه جدی است کاری باید کرد/بخش چهارم

در شماره های گذشته فاجعه جاری گرم شدن کره زمین را بررسی کردیم و  به این مهم اشاره شد که این فاجعه می رود تا زندگی روی زمین را غیرممکن سازد.

زندگی مدرن عامل اصلی این گرم شدن است. مصرف سرانه انرژی در کانادا بالاتر از همه کشورهاست و بنابراین بر فرد فرد ماست که مصرف انرژی را به طور قابل ملاحظه ای پائین بیاوریم.

پیشنهاد شده است که در صورت امکان محل کار به خانه منتقل شود و یا با تغییر محل فاصله خانه تا محل کار را کاهش دهیم و یا با تعویض اتومبیل و تغییرات  متفاوت دیگر مصرف انرژی را پائین بیاوریم.

تغییراتی از این قبیل برای بسیاری ساده نیست و شاید تحمل فشار مادی و روانی آن مشکل به نظر برسد. اما توجه به آن چه که در اطرافمان می گذرد باید انگیزه لازم را برای قبول این تغییرات فراهم آورد.

گزارش های این هفته حاکی از این است که ده ها هزار نفر در کشورهای کنیا، سومالی و…  حبشه در اثر خشکسالی و گرما به هلاکت رسیده اند و شمار این تعداد هر روز بیشتر می شود. بیش از یازده میلیون نفر دیگر در منطقه در معرض نابودی هستند.

آقای Eqviza نماینده سازمان ملل می گوید: ما می توانیم دست روی دست بگذاریم و تماشا کنیم که این تعداد انسان از دست بروند، جایی برای عذر آوردن نیست. مردم کشورهای سودان، تانزانیا، حیبوتی، اریتره و اوگاندا  نیز در خطر قحطی هستند.

در همین هفته بیش از ۱۲۰ نقطه از جنگل های شمال انتاریو در حال سوختن هستند. در بعضی نقاط شعله های آتش تا ۴۵ متر بالای درختان زبانه می کشد. هزاران نفر از مردم منطقه مجبور به ترک خانه های خود شدند.

درجه حرارت در ۱۶ نقطه کانادا و بسیاری نقاط امریکا در این هفته رکورد گرما را  در تاریخ ثبت شده شکسته است. بیش از ۲۰ نفر در امریکا جان خود را در اثر گرما از دست داده اند.

همین طور در خبرهای این هفته آمده است که کوه یخ بزرگی از ایسلند جدا شده است و به سواحل لابرادری کانادا رسیده است. بزرگی این کوه یخ دانشمندان را به شگفتی وا داشته است.

آنچه امروز گروه بسیاری از انسانها با آن دست به گریبانند تنها گوشه ای از فاجعه ای است که دامنه اش هر روز وسیع تر می شود و می رود تا حیات را روی زمین غیرممکن کند.

آیا بدنهای تکیده، اشکهای خشکیده مادران و کودکان قحطی زده انگیزه کافی را برای یک تغییر اساسی در زندگی مان ایجاد می کند؟

شاید بفرمایید که چه کاری از دست ما بر می آید؟ کاهش مصرف انرژی یک فرد یا یک گروه کوچک چه دردی را دوا می کند؟

شما تنها نیستید گروه های بسیاری از مردم آگاه امروز دست به کارند. در چند دهه اخیر مراکز بین المللی متفاوتی برای کنترل دما تشکیل شده اند. پس از کاهش مصرف فردی و بالا بردن آگاهی دوستان و آشنایان میتوانید به این گروه ها بپیوندید و در سطح وسیع تری عمل کنید. اما ابتدا باید از خود شروع کرد.

در این شماره روش های کنترل انرژی در منازل مسکونی را مورد بررسی قرار می دهیم. البته هر کس به تنهایی می داند که چگونه می تواند مصرف انرژی را کاهش دهد. نکات زیر فقط شمه ای از موارد متعددی است که در این مورد می توانند موثر باشند.

 

چه باید کرد؟

از خاموش کردن چراغ های اضافی در منزل می توانید شروع کنید. لامپ های فلورسنت یا LED مصرف کمتری دارند. کامپیوتر، تلویزیون و سایر دستگاه های الکترونیکی را در زمانی که استفاده نمی کنید خاموش نگاه دارید. اگر هر کسی در کانادا پنج لامپ خانه را  با فلورسنت عوض کند به اندازه تولید گاز گلخانه ای یک میلیون وسیله نقلیه در سال صرفه جویی شده است

برای شستن لباس به جای آب داغ از آب سرد یا ولرم استفاده کنید. دستگاه های خشک کننده برق زیادی مصرف می کنند، اگر می توانید لباس ها را آویزان کنید تا خشک شوند.

ترموستات خانه را برای ساعت های متفاوت تنظیم کنید. در تابستان یکی دو درجه گرم تر و در زمستان یکی دو درجه سردتر، صرفه جویی زیادی را به همراه دارد. بدن انسان قدرت انطباق با تغییر درجه حرارت را دارد. از این قدرت تطبیق استفاده کنید. تولید سرما انرژی بسیار بیشتری می خواهد. یخچال خانه لازم نیست خیلی سرد باشد، تغییر درجه یخچال کار آسانی است.

فرهنگ مصرفی زندگی انسان را بسیار عوض کرده است. محصولات غذایی طبیعی جای خود را به صنایع غذایی داده اند آیا در مورد محتویات این محصولات آگاهی لازم را دارید؟

باید به ریشه ها برگشت. از محصولات غذایی طبیعی استفاده کنید. بسیاری از سبزیجات و میوه ها را می توان در حیاط خانه یا گلدان به عمل آورد.

از محصولات محلی استفاده کنید. تا کالیفرنیا راه زیادی است. کامیون هایی که بار را تا اینجا می آورند سوخت زیادی مصرف می کنند.

۱۸ درصد گازهای گلخانه ای حاصل  تهیه و پخش مواد گوشتی و لبنیات است. حداقل یک وعده در روز از گوشت استفاده نکنید، سالم تر می مانید.

 

تولید آشغال

مواد زائد شهرها در نقاط مخصوص Land Fill انباشته می شوند. این نقاط مراکز عمده ی تولید گاز متان هستند. سعی کنید آشغال کمتری تولید کنید. اگر می توانید از جعبه های کودساز(Composter) استفاده کنید.

 

 Recycle،Reuse،Reduce

تولید و پخش محصولات متفاوت به بازار و دور ریختن آنها پس از مصرف انرژی زیادی را به هدر می دهد. بازیافتن (Recycling) این محصولات به جای دور ریختن آنها تولید متان و گاز کربنیک را کاهش می دهد. تنها در امریکا Recycling در سال معادل ۳/۱۱ میلیارد گالن سوخت صرفه جویی می کند.

به جای چمن زن بنزینی از چمن زن های دستی استفاده کنید. خرده های چمن را لازم نیست در سبد جمع کنید و آشغال بیشتری تولید کنید. از مالچ(Mulch) چمن زن استفاده کنید و یا آنها  را در Composter بریزید، آسان تر است.

 

مصرف آب

انرژی زیادی صرف تصفیه آب و آب رسانی به منازل می شود. صرفه جویی در مصرف آب کار آسانی است. باغچه ها را فقط در صورت نیاز و زمانی آب دهید که گرمای روز سپری شده باشد.

لازم نیست زمانی که شامپو می کنید، مسواک می زنید یا ریش می تراشید آب جاری باشد. بعضی ها از کاسه توالت به عنوان سطل آشغال استفاده می کنند. هر بار که سیفون می کشید آب زیادی هدر می رود. سیفون یا شیری که چکه می کند تا ۲۰۰ گالن آب در روز به هدر می دهد.

در زمان خرید محصولات، به علامت Water Sense توجه فرمایید. در موقع خرید وسائل برقی علامت Energy Star را در نظر داشته باشید.

 

بازرسی حرارتی خانه

ارزیاب هایی هستند که خانه شما را بازرسی می کنند و توصیه های لازم برای جلوگیری از به هدر رفتن گرمای خانه را ارائه می دهند. این ارزیابی گران تمام نمی شود. بیشترین اتلاف حرارت از زیرزمین ها و یا فضاهای زیرشیروانی است. دولت فدرال تا حدودی مخارج تعمیر خانه برای جلوگیری از اتلاف حرارت را می پردازد. برای اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی زیر مراجعه فرمایید:

http://www.energy.gov/taxbreaks.htm

 

ساختمان محل مسکونی

نوع ساختمان منزل می تواند برای سالهای متمادی در مصرف انرژی تاثیر بگذارد. اگر خانه ای می سازید یا می خرید، بخصوص با توجه به قیمت بالای برق و احتمال افزایش آن در سالهای آتی توجه به نکات زیر ضروری است:

خانه هایی که به طرف غرب ساخته می شوند و آفتاب بعد از ظهر را دارند، نور و حرارت بیشتری می گیرند و بنابراین با صرفه ترند، پنجره های دو جداره بزرگ هم در این مورد موثرند.

پنجره های سقفی Sky Light  در روشن و گرم نگاه داشتن خانه موثرند. حتی در خانه های ساخته شده هم می توان آنها را با قیمت مناسبی نسب کرد.

پانل های خورشیدی منبع رایگانی برای تولید انرژی هستند. اگر می توانید این پانل ها را روی بام خانه تان نصب کنید نه تنها هزینه برق را کم می کنید بلکه شرکت برق انتاریو مبلغی هم به شما برمی گرداند برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.cbc.ca/news/canada/story/2011/03/11/f-power-2020-micro-generation-solar.html

 

راه دیگر تولید انرژی در خانه استفاده از گرمای زمین است. پمپ های Geothermal انرژی موجود در عمق زمین را به رایگان در اختیارتان می گذارد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد از سایت زیر بازدید کنید:

http://featured.matternetwork.com/2007/9/how-geothermal-heat-pumps-work.cfm

 

لازم نیست ساختن خانه به قیمت از دست رفتن صدها هکتار جنگل تمام شود. می توان از ستون های فلزی دو در چهار به جای ستون های چوبی (Stud) استفاده کرد.  ستون های  فلزی در مقابل آتش سوزی مقاوم تر هستند.

در موقع خرید وسائل گرما و یا سرمازا به علامت High Efficiency توجه فرمایید.

رعایت نکات بالا تا ۵۰ درصد مصرف سوخت را در سالهای آتی پایین می آورد. اما منفعت اصلی، زندگی سالم تر و باقی گذاشتن کره قابل زندگی تر برای نسل های آینده است.

همانطور که اشاره شد نکات بسیار دیگری هست که هر شخصی با کمی دقت می تواند میزان مصرف انرژی را پایین بیاورد.

کانادائی ها جزء بدهکارترین مردم دنیا هستند. با مصرف کمتر خود را از دست بدهی بانک ها هم رها می کنیم و تنها کره ای را که برای زندگی در اختیارمان هست حفظ خواهیم کرد.

تا اینجا امیدوارم که شما را قانع کرده باشم که یک تغییر پایه ای در روش زندگی مان ضروری است و نه تنها خود دست به کار این تغییرات شده باشید، بلکه آماده ایجاد آگاهی در میان خانواده، دوستان، آشنایان، همسایگان و مردم محله، شهر … باشید.

در شماره های آینده راه های شرکت در فعالیت های دسته جمعی برای کنترل دمای زمین و جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست و کمک به بقای حیات و انسان را با هم مرور می کنیم.