شهروند- آرش عزیزی: یکی دو سال پیش که از دالتون مک‌گینتی،‌ نخست وزیر لیبرالِ انتاریو،‌ در مورد آمال شخصی و سیاسی‌اش می‌پرسیدی، احتمالا خیلی از سومین پیروزی پیاپی حزبش در انتخابات اطمینان داشت اما مطمئن نبود خودش ۴ سال دیگر نخست‌وزیر خواهد ماند یا مدتی پس از پیروزی، تاجِ نخست‌وزیری را به سر فردی دیگر می‌نشاند.

اما اوضاع اکنون عوض شده است. مک‌گینتی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد از محافظه‌کاران چندین درصد عقب است و ان دی پی نیز در جایگاه سوم، حزبش را سایه به سایه تعقیب می‌کند، هفته‌ی گذشته در شورای استانی حزبش که در مارکهام برگزار شد، با سخنرانی پرشور نیم‌ساعته‌ای در حضور قریب ۱۰۰۰ نفر از حضار اعلام کرد که آمده تا با تمام قدرت محافظه‌کاران و ان دی پی را شکست دهد و چهار سال دیگر نخست‌وزیر باشد.

دکتر رضا مریدی، نماینده‌ی لیبرالِ ریچموندهیل، که در این گردهمایی حزبی شرکت داشت،‌ به شهروند گفت: “جو جلسه بسیار بسیار مثبت بود. صحبت نخست‌وزیر در روز آخر بسیار عالی بود.” آقای مریدی این‌ “سخنرانی بسیار پرمحتوا” را بهترین سخنرانی تاکنونی مک‌گینتی خواند و گفت “هم از نظر ایراد خیلی زیبا بود و هم محتوایش جالب بود.”

به گفته‌ی دکتر مریدی تم اصلی صحبتِ مک‌گینتی این بود که “ما به عنوان حزب لیبرال فقط برای انتخاب شدن نمی‌جنگیم. هدف ما آینده مردم انتاریو است و نه این‌که صرفا انتخاب شویم و دولت تشکیل دهیم.”مک‌گینتی در حرف‌های خود رقبایش را متهم کرد که آن‌سوی انتخابات را نمی‌بینند:‌ “آن‌ها چالش‌های بزرگ پیش روی ما را نمی‌بینند. نیازِ حاد و ضرورتِ پاسخ ما به این چالش‌ها را نمی‌بینند. بصیرت ندارند، چشم‌انداز ندارند، رهبری ندارند.”

او در مورد دو رقیب اصلی خود گفت: “محافظه‌کاران سوراخی ۱۴ میلیارد دلاری در برنامه‌هایشان دارند و این به معنی قطع خدمات مدارس و بیمارستان‌های ما است… ان دی پی با رقم خردکننده‌ی ۹ میلیارد دلار مالیات جدید روی ایجادکنندگان شغل ما احیای اقتصادی را به خطر می‌اندازد… هر دو می‌خواهند برنامه‌ی انرژی سبز ما و هزاران شغلی را که داریم ایجاد می‌کنیم متوقف کنند.”

دکتر مریدی می‌گوید: “صحبت از آینده‌ی مردم انتاریو که بود، تاکید نخست‌وزیر روی ایجاد شغل بود.” نماینده‌ی ریچموند هیل اشاره کرد که انتاریو “با سیاست‌های صحیح دولت لیبرال و آقای مک‌گینتی، توانسته خیلی سریع‌تر و قوی‌تر از رکود اقتصادی جهان غرب بیرون بیاید، به طوری که تعداد شغل‌های جدیدی که ما ایجاد کردیم بیش از مجموع آمریکا و انگلیس است و درصد بیکاری در انتاریو پایین‌تر از زمان قبل از رکود است.”

رضا مریدی

به گفته‌ی دکتر مریدی، مسئله‌ی آموزش و پرورش و مهد کودک رایگان، انرژی‌های سبز و بازیافتی و تعطیل برقِ زغال سنگ ظرف ۳ سال (که در حال حاضر سالی ۱۰ هزار بیمار و ۳ میلیون دلار خرج روی دست نظام بهداشتی استان می‌گذرد) و مسئله‌ی بهداشت و بهداری از دیگر موضوع های اصلی سخنرانی مک‌گینتی بود.

مطرح شدن این آخری البته جای تعجبی ندارد. لیبرال‌ها حتما می‌دانند که مردم انتاریو به این راحتی سابقه‌ی دولت محافظه‌کار مایک هریس در زمینه‌ی بهداشت و درمان را فراموش نمی‌کنند. مریدی می‌گوید:‌ “ما ۱۲ هزار پرستار استخدام کردیم،‌ بعد از این‌که محافظه‌کارها ۶ هزار پرستار اخراج کرده بودند. ما ۱۸ بیمارستان جدید ساختیم، بعد از این‌که آن‌ها ۲۸ بیمارستان تعطیل کرده بودند. در این مدت، ۲۹۰۰ دکتر جدید استخدام شده است.”

بجز سخنرانی مک‌گینتی از دکتر مریدی می‌شنویم که “در سالن‌های مختلفِ” شورای استانی بحث “چگونگی مبارزه انتخاباتی” داغ بوده است.

نظرسنجی‌های مختلف شاید نظر خیلی خوبی نسبت به اقبالِ لیبرال‌ها نداشته باشند اما به نظر نمی‌آید این به هیچ وجه خللی در روحیه‌ی دکتر مریدی ایجاد کرده باشد. او می‌گوید: “با اطمینان ۱۰۰ درصد مطمئنم که من در ریچموند هیل انتخابات را خواهم برد. یعنی ما ایرانی‌ها انتخابات را خواهیم برد. هیچ تردیدی ندارم.” و البته او نسبت به اقبال حزب در سراسر انتاریو هم همین‌قدر خوش‌بین است، “بخصوص بعد از این جلسه‌ی حزبی که توجهم را جلب کرد به کارهای مثبتی که در عرض این چند سال حزب لیبرال در خدمت به مردم انجام داده و برنامه‌هایی که برای آینده دارد.”

او علت ناکامی در نظرسنجی‌ها را این دانست که بعضی اقدامات دولت، مثل اصلاحات مالیاتی، “از نظر سیاسی” محبوب نبوده اما “برای خدمت به اقتصاد انتاریو نیاز بوده.”

دکتر مریدی در این مورد گفت: “بعضی از مردم متوجه عمق این مسئله نبودند یا برایشان سخت است که عمق مطلب را متوجه بشوند… مردم یواش یواش دارند به طور جدی به انتخابات فکر می‌کنند. من مطئنم کسانی که هنوز نظرشان شکل نگرفته مطالعه خواهند کرد و می‌بینند حزب لیبرال چه کار کرده و نظرشان به سوی ما برخواهد گشت.”‌ مریدی عملکرد مردم در انتخابات ماه مه را،‌ که به بدترین نتیجه‌ی تاریخ حزب لیبرال فدرال منجر شد، “احساساتی” خواند و گفت فکر نمی‌کند در اکتبر شاهد چنین رفتاری باشیم.

ویک گوپتا،‌ نامزد محافظه‌کاران در ریچموند هیل که در ماه اکتبر رقیب دکتر مریدی خواهد بود، در مقابل در گفت و گو با تورنتو استار گفت به نظرش لیبرال‌ها “بنزین تمام کرده‌اند و هیچ ارتباطی با اولویت‌های خانواده‌های انتاریو ندارند.” او تاکید کرد مردم خواهان “تغییر مثبت” و “پول بیشتر در جیب‌شان” هستند.

پل فریرا، نماینده سابق مجلس و از نامزدهای ان دی پی در تورنتو، گفت با این‌که مک‌گینتی دوست دارد خود را خیلی آدم مثبتی نشان دهد “خیلی تبلیغ منفی از سوی او و حزبش دیده‌ایم. این دولتی است که زندگی را در طول چند سال گذشته با تصمیماتی که گرفته خیلی گران‌تر ساخته است.”

مریدی در اشاره به رای دادن‌های احساساتی گذشته گفت:‌ “آثارش را در انتخابات شهرداری می‌بینیم. بعضی عوامل باعث شد مردم به راب فورد رای دهند. ایشان آمد و گفت من می‌خواهم بودجه دولتی را کم کنم، مالیات را کم کنم، جلوی پول‌های مفتی که می‌دهند را بگیرم. عملا چه کار کرده؟ وعده‌های تو خالی داد و امروز می‌خواهد ۵۰۰ پلیس را اخراج کند، بودجه‌های خدمات شهری را بزند، خطوط اتوبوس‌ها را بزند و الان است که مردم دارند تا حدودی متوجه می‌شوند که کارها به این سادگی نیست.”

مریدی در مقایسه‌ی شهردار راست‌گرای تورنتو با رهبر محافظه‌کارانِ انتاریو به “۱۴ میلیون دلار جالی خالی” برنامه‌ای هوداک و حزبش اشاره کرد. مریدی گفت: “پول آب چشمه نیست که از زمین در بیاید! این جای خالی چطور قرار است پر شود؟ با همان کارهایی که مرشد هوداک، آقای مایک هریس، انجام داد یعنی بستن مدارس و زدن خدمات، اخراج پرستاران، فروش اموال دولت مثل اتوبان ۴۰۷ و تعطیل کردن بیمارستان‌ها.”

مریدی در پایان گفت:‌ “وظیفه ما است که به عنوان نامزدهای حزب لیبرال آگاهی بدهیم و مطبوعات هم نقش مهمی دارند چرا که هنوز خیلی‌ها به ذهنیت خود شکل نداده‌اند.”