جیم فلاهرتی، وزیر مالی کانادا، هفته‌ی گذشته عازم سنت اندروزِ اسکاتلند شد تا در اجلاس وزرای مالی کشورهای گروه بیست شرکت کند. 


شهروند ۱۲۵۵  پنجشنبه  ۱۲ نوامبر ۲۰۰۹


 

جیم فلاهرتی، وزیر مالی کانادا، هفته‌ی گذشته عازم سنت اندروزِ اسکاتلند شد تا در اجلاس وزرای مالی کشورهای گروه بیست شرکت کند. گروه بیست حدود ۱۰ سال پیش در زمانی تشکیل شد که گروه هفت کشور صنعتی (G7)، در پیامد تاثیرات بحران اقتصادی مکزیک و آرژانتین بر جهان، به این نتیجه رسید که برای حل مشکلات اقتصاد جهان به حضور کشورهای بیشتری نیاز دارد.


صحنه‌گردان اصلی این اجلاس که حدود یک سال پس از فروپاشی مالی جهان در سال گذشته انجام می‌شد، گوردون براون، نخست‌وزیر کشور میزبان،‌ بود. پیشنهاد اصلی نخست‌وزیر، اعمال مالیات جهانی بر نقل و انتقالات مالی برای تامین مالی تزریق پول برای نجات بانک‌ها در آینده بود. براون در سخنرانی خود در روز شنبه برای وزرای مالی از این گفت که این مالیات باعث افزایش سطح مسئولیت در بخش مالی می‌شود. براون به وزرای گروه بیست گفت: "به نظرم باید در این مورد صحبت کنیم که آیا به قرارداد اجتماعی و اقتصادی بهتری که نشان از مسئولیت‌های جهانی نهادهای مالی در قبال جامعه باشد نیاز داریم یا نه".

 اما طرح‌های براون با سد مخالفت آمریکا و البته کانادای خودمان روبرو شد تا او دست از پا درازتر به لندن برگردد. وزیر خزانه‌داری آمریکا با رد این طرح آب سردی روی براون و سایر اروپایی‌های موافقِ این طرح ریخت. جیم فلاهرتیِ کانادا نیز به سیاق همسایه‌ی جنوبی عمل کرد و این طرح را به شدت رد کرد. فلاهرتی گفت: "ما نمی‌خواهیم چنین کاری کنیم. ما اهل اضافه کردن مالیات‌ها نیستیم".

براون قبلا تصریح کرده بود که تنها در صورتی پای این مالیات می‌رود که در سطح جهانی اعمال شود. او گفت: "بگذارید صریح باشم: بریتانیا حرکت نخواهد کرد مگر این‌که بقیه هم با ما حرکت کنند". طرح براون در واقع از روی طرح "مالیات تابین" بود که به نام جیمز تابین، اقتصاددان آمریکایی، نام‌گذاری شده است. تابین این طرح را در اوایل دهه ۱۹۷۰ به عنوان راهی برای مقابله با احتکار در بازارهای مالی مطرح کرده بود.

پس از پایان مذاکرات، مقامات مالیِ گروه بیست بیانیه‌یی منتشر کردند و در آن وعده دادند تا زمان کسب اطمینان کامل از اقتصاد جهانی به حمایت اضطراری و فوق‌العاده از اقتصادهای خود ادامه دهند. این بیانیه بر بهبود شرایط اقتصادی و مالی تاکید می‌کند اما در ضمن اعلام می‌کند که احیای اقتصادی "نامتوازن است و همچنان وابسته به حمایت سیاستی است". بیانیه در ضمن بر نرخ بالای بیکاری به عنوان یکی از نگرانی‌های اصلی تاکید کرده است.

مذاکرات این اجلاس یک سال پس از آغاز بحران سرمایه‌داری‌ نشان از این می‌دهد که احیای اقتصادی اولا به آن زودی‌ها که خیلی‌ها فکر می‌کردند از راه نمی‌رسد و ثانیا قرار نیست احیای خیلی پرزوری باشد. فلاهرتی در مصاحبه‌های جنبیِ اجلاس با رسانه‌های کانادایی بر این تاکید می‌کرد که نباید منتظر احیای خیلی قوی بود و مثلا نرخ بیکاری در کشور همچنان بالا خواهد ماند. این وضعیت نامتوازن و متزلزل و عدم ارائه آلترناتیو از سوی دو حزبِ مخالف باعث شده مردم کانادا فعلا ترجیح بدهند اوضاع را به دست دولت محافظه‌کار هارپر بسپارند. باید دید موضع احزاب اپوزیسیون کانادا در مورد این عدم همکاری فلاهرتی با طرح‌های براون چه خواهد بود.