فعالیت گروهی 

بخش پنجم

 آینده چیزی نیست که به سوی آن می رویم/آینده چیزی است که آن را می سازیم 

کارهایی که امروز می کنیم، احتمال بعضی اتفاقات را بیشتر و امکان اتفاقات دیگر را کمتر می کند.

گرم شدن زمین و خشکسالی حاصل از آب و هوای نامتعادل، هزاران تن را در روز در افریقا به هلاکت می رساند و بیش از ۱۱ میلیون تن دیگر را در خطر مرگ قرار داده است. سازمان ملل از همه دولت ها و مردم جهان تقاضای کمک کرده است. اگر می توانید برای نجات این گروه عظیم انسان ها مبلغی کمک کنید، جای دوری نمی رود.

اما به خاطر داشته باشید که کمک مالی تنها یک مسکن کوتاه مدت است و طبق بیش بینی ها فاجعه هایی از این قبیل هر روز بیشتر می شود. هنوز ۸۰۰ هزار تن از ۲۰ میلیون پاکستانی که در سیل سال گذشته مجبور به ترک خانه های شان شده بودند، بی خانمان باقی مانده اند.

اگر وسعتان نمی رسد که به قحطی زدگان افریقا کمک کنید و یا تصور نمی کنید که قادر باشید به قربانیان بلاهای طبیعی آینده کمک مالی کنید امروز یک چراغ را خاموش کنید، کمک بزرگتری است. کمک مالی برای کوتاه مدت تسکین می دهد، اما مصرف کمتر انرژی داروی پیشگیری بلاهای آینده است و وسعت فجایع ناشی از افزایش دما را در سالهای آینده محدودتر می کند.

پیش بینی می شود که دمای زمین در قرن ۲۱ بین ۱ تا ۶ درجه سانتی گراد افزایش یابد.

اگر این افزایش دما به حدود ۴ درجه برسد، زندگی روی زمین امکان پذیر نخواهد بود. متخصصان و دست اندرکاران امیدوارند افزایش دما در حدود ۲ درجه نگاه داشته شود اما تاکنون افزایش گرما روند سریعتری داشته است. امروز یک حرکت همگانی در سطح آحاد جامعه و در سطح بین المللی بسیار ضروری است.

دولت محافظه کار کانادا معتقد است که کار زیادی برای کنترل دما نمی شود کرد، در ازاء باید خود را برای مقابله با بلاهای ناشی از آب و هوای نامتعادل آماده کنیم.

باید این حرف را به قحطی زدگان افریقا و سیل زدگان ایالت Manitoba گفت و عکس العمل ایشان را تماشا کرد. این موضع دولت فدرال از خواستگاه راست گرایانه اش نشأت می گیرد.

امروز انسان باید Corporationهایی را که کورکورانه به دنبال منافع مالی شان هستند رام  کند و سیاست مداران وابسته به آنها تحت کنترل درآورد تا آینده تنها کره ای که برای زندگی در اختیار داریم، حفظ شود.

رسوایی اخیر روپرت مردوخ  Rupert Murdoch که نفوذ او را در دولت انگلستان و روابط نزدیکش با نخست وزیر جدید انگلیس و رئیس پلیس آن کشور آشکار کرد، فقط مشتی از خروار است.

کورپوریشن ها و وسائل ارتباط جمعی وابسته به آنها به سادگی میدان را خالی نخواهند کرد. پس از بسته شدن نشریه روپرت مردوخ با نام News of the World، کمپانی News International   او نام های مشابهی  را در چند روز  گذشته به ثبت رسانده است تا نشریه جدیدی را جایگزین کند.

کار گروهی برای کنترل دما

امیدوارم تا اینجا به این نتیجه رسیده باشید که یک تغییر عمده در جهت کاهش کلی مصرف انرژی در زندگی فردیتان بسیار ضروری است. اما یک دست صدا ندارد و برای موثر واقع شدن، یک حرکت جمعی و همگانی نیاز است. در این شماره، روشهای جلب همکاری افراد خانواده، فامیل، دوستان، آشنایان و همسایگان و خلاصه همه افرادی که در میان آنها زندگی می کنیم، را بررسی خواهیم کرد.

به عنوان یک شهروند مسئول و یا یک فعال اجتماعی، قدم های بزرگی را در این راه می توانید بردارید و نقش موثری برای بقای حیات روی زمین به عهده بگیرید.

ابتدا باید دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. منابع اطلاعاتی بسیاری در اختیارتان هست.

توجه به اخبار روزانه در مورد آب و هوای نامتعادل هم برای درک عمق فاجعه بسیار موثر است. پس از نمونه قرار دادن خود می توانید در آگاه کردن اطرافیان فعال شوید.

از خانواده باید شروع کرد. در این زمینه با افراد خانواده گفت وگو کنید و سعی کنید آنها اهمیت موضوع را درک کنند. با تشویق، آنها را به همکاری بخوانید.

اگر افراد اهمیت کاری را که به عهده می گیرند درک کنند، در انجام آن کوتاهی نخواهند کرد.

هر کدام از افراد خانواده را می توان مسئول کاری کرد. کسی که مسئول خرید خانه است باید بیشتر مواد گیاهی و تازه محلی را بخرد و خرید مواد گوشتی را کاهش دهد. محصولات صنایع غذایی عمدتا با صرف انرژی زیاد تهیه می شود. مواد تازه بهترند. به علاوه بسته بندی ساده تری هم دارند.

بهتر است از کیسه های پارچه ای خرید به جای کیسه های پلاستیکی یک بار مصرف استفاده شود.

کسی که آشپزی را به عهده دارد می تواند حداقل یک وعده در روز مواد گوشتی را حذف کند.

یک نفر می تواند مسئول خاموش کردن چراغ های اضافی و وسائل الکتریکی و تنظیم ترموستات خانه باشد. واگذاری مسئولیت به افراد مختلف کار سازتر است.

پس از فعال کردن افراد خانواده می توانید علاقه دوستان و آشنایان را به این امر جلب کنید.

به خاطر داشته باشید که هر حرکت کوچک و هر جمله ای که امروز به زبان می آوریم در طول زمان منتشر شده و تأثیر وسیع تری به جا می گذارد. این اصل اثر پروانه ای یا Butterfly Effect نام دارد.

بسیاری بر این باورند که دانشمندان در مورد اصل گرم شدن زمین اتفاق نظر ندارند. این به هیچ وجه صحیح نیست. امروز همه متخصصان حتمی بودن این خطر را باور دارند.

تعجب خواهید کرد که چه تعداد از دوستان تان به علت اهمیت موضوع به آن علاقه مند می شوند و با شما همراهی خواهند کرد.

بسیاری از آپارتمان ها و محل های کار و اماکن عمومی مانند رستوران ها درجه حرارت را بسیار سرد و یا در زمستان بسیار گرم نگاه می دارند. با مسئول این مکان تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا درجه حرارت را متعادل نگاه دارند. اماکن بسیاری بخصوص ساختمان های اداری چراغ ها را حتی در زمانی که محل تعطیل است روشن نگاه می دارند. بسیاری از برق کارها در انتاریو عادت دارند که برای چند چراغ فقط یک کلید نصب کنند. از این که صرفه جویی در مصرف انرژی را تشویق کنید، ابا نداشته باشید. به نفع همه است.

اگر نویسنده هستید کنترل دما را در اولیت نوشته های خود قرار دهید. اگر هنرمند هستید از هنرتان برای آگاه کردن مردم نسبت به بلاهای مربوط به آب و هوای نامتعادل و نمایاندن رنج انسان های درگیر استفاده کنید.

اگر وب سایتی دارید و یا عضو شبکه های ارتباط جمعی مانند Face book یا  Linkden هستید، اخبار مربوط به افزایش دما را در آنها منعکس کنید و یا حداقل علامت Stop Global Warming را در صفحه مربوط به خود بگنجانید. انواع مختلف این لوگوها را می توانید از سایت های زیر کپی کنید:

 

http://4.bp.blogspot.com/_sMGi87c2Mj8/S9k8qUTPwEI/AAAAAAAAAAc/dGrsq7JVoP0/s1600/tl-STOP%2BGLOBAL%2BWARMING!.jpg

 

یا

http://www.google.ca/search?hl=en&biw=1440&bih=605&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=stop+global+warming+logo&oq=global+warming+logo&aq=1m&aqi=g1g-m1&aql=&gs_sm=c&gs_upl=116938l120875l0l125219l14l13l0l0l0l0l282l2391l3.4.6l13l0

 

حتی می توانید این لوگوها را در سر تیتر ایمیل ها و یا برگ های رسمیتان جای دهید. این علامت ها توجه بیننده را به مسئله جلب خواهد کرد و به علاوه مسئول بودن شما را نشان می دهد.

خوشبختانه امروز گروه های زیادی از ایرانیان در انجمن های متفاوت گرد هم آمده اند اگر احیانا به هر یک از این انجمن ها تعلق دارید کنترل دما را در دستور کار آنها بگنجانید. حتی می توانید گروه جدیدی از افراد علاقه مند را گرد هم آورده و در این زمینه فعال شوید.

سالهاست که مؤسسات مختلفی در سطح جهان برای کنترل دما فعالیت می کنند می توانید به آنها بپیوندید و یا به آنها کمک مالی کنید. بنیاد دیوید سوزوکی یکی از آنها است که سالها است در کانادا فعالیت دارد.

 

http://www.davidsuzuki.org/#

 

می توانید با این بنیاد تماس بگیرید و با آن همکاری کنید، تلفن تماس این بنیاد ۱۵۳۳-۴۵۳-۸۰۰-۱ می باشد.

بنیاد پروژه آب و هوای کانادا Climate Project Canada یکی دیگر از این مؤسسات است.

http://www.climateprojectcanada.org/

 

این بنیاد آماده است که سخنران برای گروهی که به آن وابسته هستید اعزام کند.

در سراسر کانادا امروز افراد متعهد سرگرم آگاه کردن مردم و برقراری اجتماعات و سخنرانی برای کنترل دما هستند. با نمونه قرار دادن خود و فعال شدن در این زمینه رهبری این حرکت را در میان دوستان و آشنایان خود به عهده بگیرید.

فعالیت شما در هر سطحی گرانبهاست. از یک گفت وگوی ساده تا سازمان دادن یک حرکت اجتماعی در عوض کردن آینده تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

شما اطرافیان تان را بهتر می شناسید و می توانید برنامه ای را که تصور می کنید موثرتر است به اجرا درآورید.

برخی تغییرات را که توصیه می کنید مانند نصب پانل های خورشیدی مستلزم تحمل هزینه است. بعضی دیگر مانند پیاده رفتن و یا دوچرخه سواری زمان می برد. افراد باید مطمئن شوند که قبول این تغییرات موثر واقع خواهد شد. به دوستانتان اطمینان بدهید که قدم برداشتن در این راه برای جلوگیری از افزایش دما و تامین آینده بشر حیاتی است.

در شماره آینده نقشی را که هر فرد برای سوق دادن سیاست های دولتی در جهت کنترل دما می تواند به عهده بگیرد را مرور خواهیم کرد.

متاسفانه حداقل در سطح حکومت فدرال قدرت در دست راستگرایان است. بنیادهای فکری این بخش از جامعه  نه از واقعیت های موجود قرن بیست و یکم، بلکه از تعلیمات کلیسا که از اعماق قرون گذشته سر برآورده اند و توسط قدرت مالی کورپوریشن ها آبیاری می شوند سرچشمه می گیرند. امروز فعالیت در جهت متوقف کردن روند  حاصل از این بینادهای فکری کهنه حیاتی است.

در شماره آینده به این مهم می پردازیم.