از هیجدهم تا بیست و هشتم ماه آگوست سی و پنجمین دوره این جشنواره که یکی از قدیمی ‌ترین جشنواره های فیلم کانادا و آمریکای شمالی است، برگزار می‌شود. جشنواره بین ‌المللی فیلم تورنتوTIFF یک سال از این جشنواره زودتر و در سال ۱۹۷۶ آغاز به کار کرده اما جشنواره جهانی فیلم مونترال تنها جشنواره فیلم کاناداست که رقابتی است و بخش مسابقه دارد. دیگر اینکه جشنواره جهانی فیلم مونتریال تأکید بیشتری بر نمایش و عرضه فیلمهای تولید شده در آمریکای شمالی و کانادا و البته بیش از همه فیلمهای تولید شده به وسیله کارگردانان کبکی دارد.  جشنواره بین‌ المللی فیلم تورنتو بیشتر به سلیقه انگلیسی‌ زبانان کانادا توجه دارد، جشنواره مونتریال اما فیلمهایی به نمایش می‌گذارد که از پنج قاره جهان برگزیده می‌شوند و پاسخگوی ذائقه و علاقه سینما دوستان کبک و مونترال است. سرژ لوزیک Serge Losique که در سال ۱۹۳۱ در یوگسلاوی بدنیا آمده، بنیانگذار و مدیر این جشنواره است.

 این جشنواره هر سال بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ فیلم در هشت بخش به نمایش می‌گذارد. قسمت  مسابقه، خارج از مسابقه، سینمای جهان، فیلمهای مستند جهان، مرور بر آثار کارگردانان و دیگر دست اندرکاران فیلمسازی، سینما در هوای آزاد و جشنواره فیلم‌های دانشجویان کانادایی بخش‌های مختلف این جشنواره هستند. امسال چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم های دانشجویان کانادایی در این جشنواره برگزار می شود. در بخش مسابقه هیئت داوران جشنواره در نه رشته جوایزی به فیلم‌های برگزیده خود می‌دهند.

این جوایز عبارتنداز:

 

Grand prix des Amériques

جایزه ویژه هیئت داوران، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین طراحی فیلم، بهترین ابتکار هنری سینمایی و دو جایزه بهترین فیلم های کوتاه که در این رشته معمولا یک جایزه به یک فیلم کارتون و جایزه دیگر به فیلم کوتاه معمولی اهداء می شود.علاوه بر این جوایز، پنج جایزه هم از سوی تماشاگران جشنواره و با آرایشان، به برگزیدگان آنها اهداء می‌شود.

جشنواره ای که هزاران نفر را به مونتریال می کشاند

بنا بر تحقیقی که بنگاه نظرسنجی Leger Marketingسه سال پیش در سال ۲۰۰۸ انجام داده، در آن سال مجموعاً ۳۸۵ هزار نفر به تماشای فیلم‌های عرضه شده در جشنواره نشستند. از این گروه ۳۲۳ هزار و ۳۵۲ نفر (۸۴%) تماشاگران محلی و ۶۱ هزار و ۵۹۱ نفر (۱۶%) تماشاگرانی بودند که از خارج از مونتریال برای دیدن فیلمهای جشنواره به این شهر آمده بودند.

۲۷ درصد کل این تماشاگران کمتر از ۳۵ سال، ۳۴ درصد بین ۳۵ تا ۵۴ سال و ۳۹ درصد بقیه بالای ۵۴ سال سن داشته‌اند. آنها که از خارج از مونترال در این جشنواره شرکت کردند به طور متوسط کمی بیشتر از ۹۲۰ دلار خرج کرده بودند و در کل درآمد حاصل از توریسم)گردشگری) در جریان جشنواره سال ۲۰۰۸ به حدود ۲۱ میلیون دلار بالغ شد. این جشنواره عمدتاً با کمک‌های مالی ویژه دولت های فدرال و کبک و برنامه‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌شود. پشتیبانان دیگر جشنواره تله فیلم کانادا و SEDEC هستند.

علاوه بر این دو سازمان، شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی فدرال و استانی دیگر هم با کمک های مالی خود به برگزاری این جشنواره کمک کرده و می کنند.

 

افتتاح جشنواره با «Coteau Rouge»آخرین اثر «آندره فورسیه» فیلمساز مشهور کبک و کانادا

پیش از این قرار بود این دوره از جشنواره با فیلم «جاده ۱۳۲» ساخته «لویی برانژه» فیلمساز مشهور کبکی افتتاح شود اما مدیران جشنواره روز دوشنبه اول ماه آگوست با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند این دوره از جشنواره با نمایش فیلم Coteau Rouge آخرین ساخته «آندره فورسیه»غروب روز ۱۸ آگوست گشایش خواهد یافت. این فیلم قرار است بعد از پایان جشنواره از روز ۹ سپتامبر در سینماهای کبک اکران شود.

 

آندره فورسیه در سال ۱۹۴۷ در مونتریال بدنیا آمده و با ساختن چند فیلم کوتاه داستانی  در نیمه دوم سالهای  دهه شصت کار فیلمسازی خود را شروع کرد.فورسیه تاکنون به خاطر فیلم هایی که ساخته جوایز متعددی به دست آورده است. او از جمله تاکنون شش بار برنده جایزهGéni شده است. یکی از با ارزش ترین جوایزی که تاکنون به این کارگردان کبکی هدیه شده جایزه ای است که در سال ۱۹۷۴ در جشنواره «سورنتو» ی ایتالیا بوسیله «ویتوریو دسیکا» بازیگر و کارگردان بزرگ سینمای ایتالیا و جهان به او اهداء شد. فورسیه این جایزه ارزشمند را برای ساختن فیلم  «Sirène d’argent» به دست آورد. گروهی از منتقدان و تحلیگران فیلم و از جمله سرژ لوزیک مدیر جشنواره مونترال به خاطر شیوه ویژه روایی که فورسیه در فیلم هایش دارد او را «فلینی» کبک خوانده اند. شیوه داستان پردازی فورسیه به مکتب «رئالیسم جادویی» در ادبیات آمریکای لاتین و در بعضی از آثارش به«سور رئالیسم» شباهت دارد و نزدیک است. فورسیه تاکنون ۱۲ فیلم بلند داستانی ساخته است.

فیلم Coteau Rouge را فورسیه همراه با لیندا پینه تهیه کرده و در آن گروهی از بازیگران مشهور کبک و از جمله روآ دوپویی Roy Dupuis و سلین بونیCéline Bonnie  در آن بازی می کنند.

 

بزرگداشت «کاترین دونو» در سی و پنجمین دوره جشنواره

نمایش ۳۸۳ فیلم از ۷۰ کشور جهان

روز سه شنبه دوم آگوست، در یک کنفرانس خبری در هتل هایت مونترال، برنامه کامل جشنواره به وسیله مدیران و برگزارکنندگان جشنواره اعلام شد. در این دوره از جشنواره مجموعا ۳۸۳ فیلم که از بیش از ۷۰ کشور جهان انتخاب شده اند، به تماشا گذاشته می شوند. ۱۰۷ فیلم از این مجموعه برای اولین بار در جهان به نمایش گذاشته می شوند و ۵۱ فیلم دیگر هم اولین نمایششان را در آمریکای شمالی در این جشنواره خواهند داشت.

بزرگداشت «کاترین دونو» (۱۹۴۳) هنرپیشه زیبا و مشهور سینمای فرانسه و جهان از دیگر برنامه های این دوره جشنواره جهانی فیلم مونتریال است. او از یازده سالگی وارد دنیای سینما شد. کاترین دونو با بازی در فیلم Vice and Virture به کارگردانی «روژه وادیم» در سال ۱۹۶۲ به شهرت جهانی رسید. در سال ۱۹۸۰ با بازی در «آخرین مترو» ساخته «فرانسوا تروفو» جایزه پرارزش César را به دست آورد. او در این فیلم در مقابل «ژرالد دپاردیو» بازی و حضوری چشمگیر داشت. در سال ۱۹۹۳ به خاطر بازی در فیلم «هندوچین» نامزد جایزه بهترین بازیگر زن آن دوره اسکار شد.

کاترین دونو در طول بیش از ۵۵ سال بازی در سینما در فیلم های کارگردانان بزرگی چون لویی بونوئل، رومن پولانسکی، فرانسوا تروفو، ترنس یانگ، استوارت روزنبرگ و مارکو فررای و در مقابل بازیگران مشهوری همچون آلن دلون، جک لمون، مارچلو ماسترویانی، برت رینولدز و عمر شریف بازی کرده است.

این هنرپیشه سینمای فرانسه و جهان در سال ۱۹۹۴ به عنوان سفیر حسن نیت «یونسکو» برگزیده شد. کاترین دونو همچنین در سازمانهای غیر انتفاعی NGO دیگر و از جمله «گزارشگران بدون مرز» هم عضویت و فعالیت دارد.