هفته‌ی گذشته، کمیته همبستگی با ملت ایران مبتکر دیدار مهمی شد که نشان از توانایی جامعه‌ی ایرانی برای ایفای نقش‌های مهم‌تر ‌دارد. 


شهروند ۱۲۵۷  پنجشنبه  ۲۶ نوامبر ۲۰۰۹


 جیسون کنی وزیر مهاجرت و شهروندی به سئوالات خبرنگاران شهروند و نیوزویک پاسخ می دهد

هفته‌ی گذشته، کمیته همبستگی با ملت ایران مبتکر دیدار مهمی شد که نشان از توانایی جامعه‌ی ایرانی برای ایفای نقش‌های مهم‌تر ‌دارد. اعضای این کمیته با دعوت از چند نفر از فعالان دانشجویی، سیاسی و … دیداری با جیسون کنی، وزیر شهروندی و مهاجرت کانادا، سازمان دادند تا در آن نگرانی‌هایی که فکر می‌کردند وزارتخانه‌ی کنی می‌تواند در آن کمک‌هایی ارائه دهد مطرح کنند.

این دیدار در دفتر منطقه‌ای وزرا که در خیابان کینگِ غربی تورنتو واقع شده است، صورت گرفت. مسئولان کمیته به شهروند یادآوری کردند که پیام اخوان، استاد ایرانی‌تبار دانشگاه مک‌گیلِ مونتریال، نقش مهمی در صورت گرفتن این میزدگرد یکی دو ساعته داشته است.

کمیته‌ی همبستگی تلاش کرده علیرغم محدودیت عملی تعداد حضار، طیف متنوعی از فعالان را دعوت کند. از اعضای خود کمیته، نیاز سلیمی، فعال سیاسی و عضو کمیته روابط قومی حزب نیودموکرات و نیز نمایندگان گروه‌هایی همچون "دوچرخه‌سواری برای حقوق بشر در ایران" و "ندا، صلح و آزادی" حضور داشتند.

به نظر می‌آید بیشتر حاضران بر این نکته متفق‌القولند که جلسه بسیار موفق بوده است. لیلی پورزند، از حاضران جلسه، در مصاحبه با شهروند می‌گوید: "نکته‌ای که برای حاضران بسیار شگفت‌انگیز و خوشحال‌کننده بود این است که معلوم بود ایشان واقعا تصمیم دارند به طور جدی کار کنند و رابطه با جامعه‌ی ایرانی را جدی بگیرند".

لیلی در مورد شیوه‌ی جلسه توضیح داد: "صحبت‌ها را خود آقای کنی شروع کرد و صحبت‌های اولیه ایشان نشان می‌داد که مطالعه کرده اند و شناخت کاملی از ایران و وضعیت کنونی کشور دارند. سپس حاضران مسائل مختلف را مطرح کردند که آقای کنی در هر مورد سئوال‌های بیشتری پرسیدند و در نهایت یا نقشه عمل‌های کنونی دولت را نشان دادند و یا بلافاصله نقشه عمل‌های جدیدی مطرح کردند".

نیاز سلیمی هم با لیلی موافق است. او در مصاحبه با شهروند می‌گوید: "به نظر من هم جلسه‌ی بسیار مثبتی بود و تقریبا تمام مسائلی که مطرح کردیم یا درخواست‌هایی که داشتیم با وعده‌ی مثبت روبرو شد".

علی کریم‌زاده‌ بانگی، بنیانگذار گروه دوچرخه‌سواران برای حقوق بشر در ایران، از دیگر شرکت‌کنندگان بوده و او نیز می‌گوید: "جلسه خوبی بود و به نظر می‌رسد آقای کنی به واقع به مسائل جامعه‌ی ایرانی علاقمند است و اطلاعات بسیار خوبی دارد".

به نظر می‌رسد مسائلی که در جلسه مطرح شده بسیار متنوع بوده‌اند و حداقل می‌توان گفت که وزارت شهروندی و مهاجرت در این زمینه به صورت جدی کار می‌کند و بهبودهای واقعی در بعضی زمینه‌های مربوط به ایران صورت داده است. چند مورد صحبت خبرنگار شهروند با آقای کنی هم نشان می‌دهد که باید منتظر عمل واقعی دولت محافظه‌کار در این زمینه باشیم.


 

پاسخ کنی به خبرنگاران

پس از این جلسه خبرنگار شهروند به همراه نازیلا فتحی، خبرنگار نیویورک تایمز در مسائل ایران، صحبت کوتاهی با جیسون کنی داشتند.

خانم فتحی در مورد مسئله‌ی ورود جانیان رژیم به کانادا پرسید و جواب آقای کنی واضح بود:"اول از همه قانون ما می‌گوید که هر کس با سازمان‌هایی که جنایت علیه بشریت یا جاسوسی یا جرم‌های سازمان‌داده مرتکب شده‌اند، رابطه داشته باشد حق ورود به کانادا را ندارد. و برای ما این به روشنی شامل کسانی است که با بسیج یا سپاه پاسداران ارتباط دارند و یا اعضای ارشد رژیم هستند و در نتیجه آژانس‌های امنیتی مربوطه‌ی ما با دقت بسیار از اجرای قانون کسب اطمینان می‌کنند و مثلا می‌دانیم که نیروی قدس و سپاه پاسداران و جمهوری اسلامی در فعالیت‌های تروریستی بیرون ایران نقش داشته‌اند و در نتیجه خطر امنیتی برای ما دارند و آژانس‌های امنیتی ما دارایی‌های آن‌ها را هم خیلی جدی بررسی می‌کند".

خبرنگار شهروند از آقای کنی در مورد میزان رد شدن تقاضاهای ورود به کانادا پرسید: شواهد نشان می‌دهد که تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد ویزاهای دانشجویی، توریستی و موقت در سال‌های گذشته پذیرفته ‌شده، آیا فکر نمی‌کنید بخصوص در پی شرایط بعد از انتخابات در ایران اوضاع باید عوض شود؟ کنی در پاسخ گفت: "بله و همین هم شده است. این مدت‌هاست که از نگرانی‌های جامعه‌ی ایرانی بوده است و من می‌توانم به شما بگویم که تقریبا تمام تیم افسران ویزا در سفارت کانادا در تهران را عوض کرده‌ایم. شاهد افزایش چشمگیری در نرخ پذیرش ویزا در چند ماه گذشته بوده‌ایم و من مشخصاً دستوری به عنوان وزیر به وزارتخانه صادر کردم که به تقاضاهای مهاجرت یا ویزا برای کسانی که با خیزش اخیر ارتباط داشته‌اند یا اقوام آن‌ها، سرعت داده شود. فکر می‌کنم الان نرخ پذیرش ویزاهای موقت در ایران حدود ۷۵ درصد است. نرخ پذیرش بسیار بالا رفته و نرخ ردی خیلی پایین آمده. و می‌خواهم اعتبار این کار را متعلق به تمام کارمندان دولتی سخت‌کوشمان در تهران بدانم که دارند در شرایط بسیار دشواری کار می‌کنند".

و تحقیقات شهروند نشان می‌دهد که آقای کنی درست می گوید و شاهد تغییری واقعی در برخوردهای سفارت کانادا در تهران و افزایش پذیرش ویزاها بوده‌ایم که مایه‌ی خشنودی است. لیلی پورزند می‌گوید: "باید از طرف کمیته همبستگی از آقای کنی تشکر کنیم که این تغییرات صورت گرفته‌اند".

این بهبود اوضاع نشان می‌دهد که صدای جامعه‌ی ایرانی کانادا خاموش نمی‌ماند و ماه‌ها نوشتن در این مورد و اقداماتی مثل صحبت با نماینده‌ی ویلودیل، مارتا هال فیندلی (و صحبت متقابل ایشان با آقای کنی) بالاخره تا حدود بسیاری موثر واقع شده است.