به دنبال دوستانِ جنوبی

 شهروند ـ آرش عزیزی: هم‌زمانی دو خبر اتفاقی بود اما هیچ ناظرِ خوش‌ذوقی نمی‌توانست به ارتباط‌شان بی‌توجه باشد.

درست در زمانی که بازارهای مالی جهان در پی کاهش جایگاه اعتباری ایالات متحده توسط آژانس استاندارد اند پور به تکاپو افتاده بودند،‌ سفر نخست‌وزیر کانادا به آمریکای لاتین آغاز شد.

استفن هارپر البته قاعدتا از مدت‌ها پیش سفر خود را برنامه‌ریزی کرده بود اما هم‌زمانی آن با این خبر نشان می‌داد که بیخود نیست کانادا به دنبال بازارهای صادرات جدید است. بزرگترین شریک تجاری کشور،‌ ایالات متحده، با مشکلات مالی عدیده‌ای روبرو است و این طبیعی است که دولت محافظه‌کار سعی کند روابط جدیدی با بخش جنوبیِ این قاره رقم بزند و به قول هارپر سعی کند با این کشورها روابط “دوستانه”تری داشته باشد.

سفر نخست‌وزیر کانادا به آمریکای جنوبی و مرکزی شبِ یکشنبه با بازدید از برازیلیا، پایتخت برزیل، آغاز شد. نشانِ‌ اهمیت این سفر در برنامه‌ی هارپر را می‌توان از فهرست همراهانش مشاهده کرد: چهار وزیر کابینه (جان برد، رونا امبروز، دایان ابلونچی و اد فست)، به همراه رندی هوبک، نماینده‌ی محافظه‌کار شمال ساسکاچوان و گروهی متعدد از سرمایه‌داران کانادایی.

 

این سفر دو روزه که در آن هیئت کانادایی از سائو پائولو، پایتخت مالی برزیل، نیز دیدار می‌کنند در حالی از راه می‌رسد که برزیل در جایگاه هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار گرفته است و انتظار می‌رود حتی از این هم فراتر برود و در طول چند سال به رتبه‌ی پنجم برسد. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ شرکت کانادایی در این بزرگترین کشور آمریکای لاتین فعالیت دارند. در سال گذشته میزان صادرات کانادا به برزیل با ۶۰ درصد افزایش به ۶/۲ میلیارد دلار رسید. میزان واردات نیز رقم قابل توجه ۳/۳ میلیارد دلار است و در نتیجه برزیل در فهرست شرکای بازرگانی کانادا در فهرست ۱۰ام قرار دارد.

هارپر در کنفرانس مطبوعاتی خود با موضع دیلما روسف،‌ رئیس‌جمهور برزیل، در مخالفت با تصمیم آژانس اعتباری استاندارد اند پور برای پایین آوردن رتبه‌ی اعتباری آمریکا موافقت کرد. این روسف بود که در حالی که هارپر کنار دستش نشسته بود این تصمیم را “نادرست” خواند.

در این جلسه، چند قرارداد کوچک تجاری در مورد حمل و نقل هوایی، تامین اجتماعی،‌ همکاری در المپیک و تضمین موثر بودن کمک‌های مالی برای توسعه‌ی کشورها امضا شد.

هارپر پس از برزیل به کلمبیا، کاستاریکا و هندوراس خواهد رفت.

هارپر با نخست وزیر برزیل دیدار کرد

دولت هارپر در طول بیش از پنج سال حکومت خود قراردادهای تجارت آزاد متعددی امضا کرده است و در این میان تاکیدی ویژه بر کشورهای آمریکای لاتین و دریای کارائیب داشته است، موضوعی که با اعتراض شدید فعالان سیاسی و اجتماعی هم در کانادا و هم در آمریکای لاتین روبرو است.

یکی از جنجالی ترین این موارد، قرارداد تجارت آزاد با کلمبیا است که سه سال پیش امضا شد و از هفته‌ی آینده اجرایی می‌شود. هارپر به همین مناسبت در روز چهارشنبه‌ی این هفته از این کشور دیدار می‌کند. مخالفان، از جمله ان دی پی در کانادا، می‌گویند این قرارداد در شرایطی امضا می‌شود که دولت راست‌گرای کلمبیا برای استحکام خود به حملات وسیع علیه رهبران کارگری دست می‌زند.

هارپر پس از یک روز توقف در کلمبیا، روز پنجشنبه وارد کاستاریکا می‌شود. این نیای او، ژان کریتینِ لیبرال، بود که قرارداد تجارت آزاد با این کشورِ کوچک آمریکای مرکزی امضا کرد و این قرارداد از سال ۲۰۰۲ برقرار بوده است.

سفر هارپر روز جمعه با بازدید از هندوراس خاتمه می‌یابد. این سومین دیدار رسمی مقامات دو کشور در شش ماه گذشته است. این دیدارها نیز از جمله به این علت جنجالی هستند که دولت کنونی هندوراس در پی کودتایی سرکار آمد که رئیس‌جمهور منتخب چپ‌گرای این کشور را سرنگون کرد.

بیش از یک دهه است که کانادا درگیر مذاکرات برای تجارتِ آزاد با چهار کشور محوری آمریکای مرکزی، هندوراس، ال سالوادور، گواتمالا و نیکاراگوئه است. امضای این قرارداد با هندوراس در حال حاضر از همه نزدیک‌تر است. البته دفتر نخست‌وزیری تاکید کرده که انتظار نمی‌رود امضای چنین قراردادی در طول این سفر اعلام شود.