اگر تازه وارد کانادا شده باشید، می دانید که در بدو ورود چقدر نیاز به کمک دارید تا بتوانید برای گرفتن کارت بهداشت و کارت بیمه اجتماعی اقدام کنید 

 شهروند ۱۲۵۸ ـ پنجشنبه ۳ دسامبر ۲۰۰۹


 

اگر تازه وارد کانادا شده باشید، می دانید که در بدو ورود چقدر نیاز به کمک دارید تا بتوانید برای گرفتن کارت بهداشت و کارت بیمه اجتماعی اقدام کنید و یا اینکه از محل های یادگیری زبان و کاریابی خبردار شوید و کلا برای جا افتادن در محیط جدید لازم است که اطلاعاتی داشته باشید و راهنمایی شوید. برای این منظور سازمان هایی وجود دارد که هر کدام در حوزه ی خاصی یاریگر شما خواهند بود.

جمعه ۱۳ نوامبر ۲۰۰۹ گروه ایرانی ـ کانادایی مددکاران و مشاوران خدمات اجتماعی، یک نمایشگاه اطلاع رسانی در کلیسای ویلودیل در نورت یورک، برپا کردند و سازمان هایی که در جهت استقرار تازه واردان کار می کنند به مراجعان فارسی زبان معرفی کردند.

اکثر این سازمان ها دارای مددکاران و مشاوران فارسی زبان هستند و بروشورهایی به زبان فارسی چاپ کرده اند تا تازه واردان بتوانند با خدمات آنها بیشتر و بهتر آشنا شوند.

مراکز و نهادهایی که در این نمایشگاه غرفه داشتند:


 

Family Service Toronto

در این سازمان خدمات مشاوره حرفه ای در همه ی زمینه ها از جمله طلاق، جدایی، ازدواج، آزار و اذیت، تمایلات جنسی و دیگر مشکلات روحی و روانی ارائه می شود.  این سازمان بویژه برنامه ای برای مبارزه با خشونت علیه زنان دارد. یکی از مشاوران فارسی زبان این سازمان خانم منصوره خاتم با شماره تماس ۰۳۰۷-۵۹۵-۴۱۶ داخلی ۲۳۹ است. از سایت این سازمان دیدن کنید.

www.familyservicetoronto.org


 

***

University Settlement

سازمانی ست که به مهاجران تازه وارد خدمات رایگان ارائه می کند از جمله تهیه مسکن دولتی، دریافت کارت های مختلف، رزومه نویسی، ثبت نام در مدارس و آشنا کردن شما با حقوق فردی تان.

شعبه ی نورت یورک این سازمان سه مشاور فارسی زبان دارد. از سایت آن دیدن کنید.

www.usrc.ca


 

***

مرکز بهداشت روانی و اعتیاد

Camh

در این مرکز به افراد معتاد یا افرادی که دارای مشکلات روانی هستند کمک می شود.

www.camh.net


 

***

مرکز مدیریت زنان انتاریو

Institute of Leadership for Women of Ontario

این مرکز در جهت توانمند کردن زنان در بخش های مختلف جامعه کار می کند و در این راه خدمات مشاوره، حمایتی، اطلاع رسانی، کاریابی، دانشجویی و … ارائه و کارگاه ها و سمینارهای آموزشی مختلفی را برگزار می کند. برای اطلاع از برنامه های این مرکز از سایت آن دیدن کنید. از جمله همکاران فارسی زبان این مرکز ویکتوریا ارشد با شماره تماس ۶۷۹۴-۴۸۷-۴۱۶ و شهرزاد حضرتی ۹۶۵۳-۴۸۰-۴۱۶ می باشند.

www.ilfo.ca


 

***

Skills for Change

این مرکز در حوزه کاریابی و دسترسی به تجربه ی کار کانادایی یاریگر تازه واردان است. برای آشنایی با خدمات این مرکز به سایت آنها رجوع کنید.

www.skillsforchange.org


 

***

Access

این سازمانی ست که حمایت های بهداشت روانی در جامعه را ارائه می دهد. مشاور فارسی زبان آن یزدان خانی است و تلفن او ۵۹۶۹-۴۹۹-۴۱۶ داخلی ۲۳۳ است.

برای اطلاعات بیشتر سایت آنها را ببینید.

www.access1.ca


 

***

خدمات کامیونیتی بی ویو

Bayview Community Services Inc.

این مرکز هم خدمات بهداشت روانی ارائه می کند و هم سرپناهی همراه با مشاوره برای بزرگسالان در منطقه نورت یورک فراهم می آورد. مشاور فارسی زبان این مرکز خانم کارمن نازلو یاریگر شما خواهد بود. تلفن تماس ۷۷۷۸-۴۹۵-۴۱۶ داخلی ۳۳ و آدرس سایت این مرکز:

www.bayviewservices.ca


 

***

JVS

جی وی اس مرکزی است که در زمینه ی کاریابی و بیزنس می تواند یاریگر تازه واردان باشد. این مرکز در سه شعبه خدماتش را ارائه می کند. مشاور فارسی زبان این مرکز خانم فرح علیزاده آهی با تلفن تماس ۰۵۵۲-۴۹۱-۴۱۶ داخلی ۲۰۳ است. برای اطلاعات بیشتر از سایت آنها دیدن کنید.

www.jvstoronto.org


 

***

MEDIATION

این مرکز در راه کمک به تفاهم در خانواده ها کار میکند. مسئول پروژه ی طرح بهروزی خانواده های ایرانی خانم بهناز معین است. در این پروژه به خانواده هایی که دچار تنش و اختلافات خانوادگی هستند کمک می شود. برای اطلاعات بیشتر با تلفن ۲۵۲۲-۷۴۰-۴۱۶ داخلی ۳۴ خانم معین تماس بگیرید. همچنین از سایت این مرکز دیدن کنید.

www.cmsd.org


 

***

INTEGRA

این مرکز به کودکانی که دچار مشکلات روانی هستند کمک می کند و به کودکان و جوانان شکننده ای که در یادگیری ناتوانی دارند، یاری می رساند. درمانگر فارسی زبان این مرکز آقای محمد دهقان پور است با تلفن تماس: ۸۰۵۵-۴۸۶-۴۱۶ داخلی ۲۴۵ . از سایت اینتگرا دیدن کنید.

www.integra.ca


 

***

مرکز گریفین

مرکز گریفین خدمات حرفه ای مشاوره در زمینه سلامت روان به نو جوانان ۱۲ تا ۱۸ سال و خانواده هایشان ارائه می نماید.

درمانگر فارسی زبان این مرکز فرزین عباسی است که خدمات مشاوره فردی، خانوادگی و گروهی به نوجوانانی که با چالشهای فردی یا عاطفی روبرو هستند ارائه می نماید. شماره تماس: ۸۱۱۹-۶۶۱-۴۱۶ داخلی ۲۳۴

 

مشاور فارسی زبان: نیاز سلیمی با شماره ۱۱۵۳-۲۲۲-۴۱۶ داخلی ۱۷۶ 

 از سایت این مرکز دیدن کنید.

www.griffin-centre.org


 

Catholic Crosscultural Services

سازمان خدمات امور پناهندگی، مهاجرت و اقامت CCS

این سازمان برنامه های زیادی را به طور رایگان برای کمک به مهاجران برای اقامت و جذب شدن در جامعه کانادا ارائه می کند از جمله، تهیه و ارائه اطلاعات در زمینه کاریابی، بهداشت، مسکن، آموزش زبان، تحصیلات، ارجاع به اداره های ولفر و برگزاری جلسات اطلاعاتی در امور پناهندگی و اقامت و اسپانسر . مشاور فارسی زبان این مرکز در اسکاربورو خانم فریبا نباتی با تلفن تماس ۷۰۱۰-۷۵۷-۴۱۶ داخلی ۲۱۶ است. از سایت این سازمان دیدن کنید.

www.cathcrosscultural.org


 

***

Thorncliffe Neighbourhood Office

این مرکز نیز مانند سایر مراکز خدماتی تازه واردان، به استقرار تازه واردان کمک می کند. برای پر کردن فرم کمک هزینه کودکان، خدمات حقوقی رایگان، ثبت نام برای خانه های ارزان قیمت دولتی، بیمه بیکاری و ثبت نام در مدرسه از جمله خدماتی ست که تازه واردان در نورت یورک می توانند از این مرکز استفاده کنند. مشاور فارسی زبان دفتر همسایگی تورن کلیف خانم سوسن عترت به شماره تلفن ۰۱۷۰-۲۹۶-۶۴۷ است. از سایت این مرکز دیدن کنید.

www.thorncliffe.org


 

Catholic Community Services of York Region

این سازمان خدماتی به تازه واردان منطقه یورک یاری می رساند. کاریابی، مسکن، قوانین تجارت در کانادا، شماره ملی، کلاس های زبان، دانشگاه و مدارس عالی، کمک هزینه فرزندان، دوره های آموزشی، آشنایی با مراکز تفریحی ـ آموزشی ، کارت اقامت و دیگر مسائل مربوط به استقرار از خدماتی ست که این سازمان ارائه می دهد.

شماره تلفنCCSYR ۷۰۴۰-۷۷۰-۹۰۵ و داخلی مشاوران و همکاران فارسی زبان این سازمان سوگند تدین ۲۲۶، مژگان اولیایی ۲۲۸، جمال غروی (سرپرست برنامه هایی که بر روی پدرها تمرکز دارد) ۲۳۷ و مونا وثوق مددکار استقرار تازه واردان با شماره تماس ۸۱۸۱-۷۰۹-۹۰۵ داخلی ۲۲۲  می باشد.


 

***

 Helpmate Community Information Volunteer Bureau

این سازمان ها در زمینه های مسکن، کاریابی، آموزش، بهداشت و … خدمات مشاوره ای ارائه میدهد و همچنین مکانی ست که داوطلبان خدمت می توانند در آنجا برای کارهای داوطلبانه دنبال جای مناسب خود بگردند. خانم ربکا شفیعی هماهنگ کننده ی چند زبانه ی این سازمان هست که می تواند به فارسی زبانان کمک کند.

تلفن تماس: ۳۰۰۰-۸۸۴-۹۰۵

www.inforichmondhill.org


 

***

گروه حمایت از جوانان ایرانی ـ کانادایی

این گروه به جوانان و نوجوانان مهاجر ایرانی کمک و اطلاعات می دهد تا استعدادها و توانایی های آنها تقویت شود و هر چه زودتر و بهتر در جامعه ی جدید جا بیفتند و رشد کنند. نسرین جوانفر، مهناز زندوکیلی، شهرام صارمی، علی وکیلی و بهنام کاتبیان از جمله اعضای هیئت مدیره ی این گروه هستند. 

شماره تماس: ۰۲۹۵-۶۹۵-۹۰۵

www.ouryouthourfuture.ca


 

***



 

Alternatives

آژانس خدمات مشاوره بهداشت روانی در منطقه ی شرق یورک

این سازمان هم همانطورکه از اسمش متوجه می شوید به بزرگسالان بالای ۱۶ سال خدمات مشاوره ارائه می دهد تا آنان توانایی های بالقوه خود را از خلال این جلسات مشاورتی فردی، گروهی و ارجاع به سایر مراکز مربوطه پیدا کنند.

مشاور فارسی زبان این مرکز خانم محبوبه کتیرایی با شماره تماس ۷۹۹۶-۲۸۵-۴۱۶ داخلی ۲۲۴ است.


 

***

Working Women Community Centre

اسم این سازمان ممکن است زنانه باشد ولی خدماتش را به مردان نیز ارائه می کند. خدماتی چون مشاوره و راهنمایی در زمینه تطبیق با محیط جدید، کار، تحصیل و مشکلات خانوادگی. تکمیل فرم های مختلف دولتی، ترجمه، بیمه، حقوق سالمندان، مشاوره و تکمیل فرم های مالیاتی، کلاس های زبان و … . در این سازمان کلاس های مختلفی هم برگزار می شود از جمله کامپیوتر، یوگا، رقص، خوشنویسی، کاریابی، و … مشاور فارسی زبان این مرکز خانم مینا پرنک با شماره تماس ۷۹۷۸-۴۹۴-۴۱۶ است.


 

***

خدمات مهاجران کاستی

COSTI

این سازمان نیز به تازه واردان در استقرار در کشور جدید کمک می کند ضمن آنکه برنامه ای دارد به نام "میزبان" که در این برنامه تازه واردان را دور هم جمع می کند و دوستی، اطلاعات، حمایت های اجتماعی و احساسی و آشنایی با فرهنگ را به تازه واردان ارائه می کند و هدف آن نیز کمک به افراد در مراحل انطباق، سکنا گزیدن و هماهنگی اجتماعی ست. این سازمان نیز مشاوران فارسی زبان دارد. شماره تماس ۰۴۸۰-۲۴۴-۴۱۶

***

YMCA

این سازمان بیشتر روی کاریابی ، کارآموزی، منابع و اطلاعات در این زمینه ها تمرکز دارد. دانش آموزان و دانشجویان را به کارهای نیمه وقت مرتبط می کند. کلاس های زبان، کامپیوتر، مهارت های کاریابی و کارگاه های کارآموزی برگزار می کند. در این سازمان نیز مشاور فارسی زبان خواهید یافت.

تلفن تماس: ۹۶۲۲-۶۳۵-۴۱۶

www.ymca.ca


 

***

Children’s Aid Society of Toronto

انجمن کمک به کودکان تورنتو، از کودکان حمایت می کند. این انجمن در صورت گزارش موارد کودک آزاری، غفلت، سوءاستفاده و … مددکاران خود را به سراغ کودک و محیط زندگی او می فرستد و در صورت در خطر بودن او، نگهداری از کودک را برعهده می گیرد. می توانید به طور داوطلبانه در این انجمن کار کنید و یا از این انجمن کودکی را برای سرپرستی او انتخاب کنید.

شماره تماس: ۴۶۴۰-۹۲۴-۴۱۶ داخلی ۲۰۷۴

www.TorontoCAS.ca


 

***

ACCES Employment

این سازمانی ست که به افراد جهت کاریابی خدمات ارائه می کند بویژه افرادی که تخصص های خود را در کشورهای دیگر به دست آورده اند. این سازمان می تواند آنها را با کارفرماها آشنا کند. در نوشتن سوابق کاری (رزومه) و دسترسی به کامپیوتر و اینترنت و تلفن در پنج شعبه ی خود یاریگر جویندگان کار است.

تلفن تماس منطقه نورت یورک: ۹۰۰۸-۴۴۳-۴۱۶

www.accesemployment.ca


 

***


 

Settlement

این سازمان به دانش آموزان تازه وارد به کانادا از دبستان تا دبیرستان کمک می کند تا مدرسه ی خود را در محیط جدید شروع کنند. به آنها می گوید چگونه مدارس عمل می کنند، آموختن انگلیسی، ملاقات معلمان و والدین، گفت وگو درباره مدرسه، گردهمایی آشنایی با مدرسه، کتاب برنامه کاری مدرسه و سایر اطلاعاتی که برای نوجوانان و کودکان در مورد مدرسه لازم است.

از سایت آنان که به فارسی هم در دسترس است دیدن کنید:

www.settlement.org/eguide


 

***

گروه ایرانی حمایت از بیماران سرطانی


 

در کنار این سازمان ها گروه ایرانی حمایت از بیماران سرطانی نیز آماده ارائه خدمات و پاسخگویی به سئوالات شما به زبان فارسی است. این گروه در مورد انواع سرطان ها و سرویس های خدماتی موجود برای بیماران سرطانی به شما اطلاعات خواهند داد. تمامی خدمات این گروه رایگان است.

پیام گیر ۲۴ ساعته ۰۰۹۶-۵۹۷-۹۰۵

www.iraniancancersupport.com


 

***

سازمان زنان ایرانی انتاریو


 

از دیگر سازمان های ایرانی که در این نمایشگاه غرفه داشتند، سازمان زنان ایرانی انتاریو بودند که با اعضای هیئت مدیره و بروشورهای شان حضوری فعال داشتند. این سازمان به زنان ایرانی بویژه تازه وارد، خدمات استقرار و حمایتی ـ مشاوره ای ارائه می کند. برای اطلاعات بیشتر از سایت آنها بازدید کنید.

تلفن: ۹۵۶۶-۴۹۶- ۴۱۶ 

www.iwontario.com


 

***

نشریه شهروند


 

نشریه ی شهروند هم در این نمایشگاه میز داشت تا به عنوان یکی از فعالان جامعه ی ایرانی تورنتو تازه واردان را با این نشریه آشنا کند. درست است که شهروند خدمات استقرار و مشاوره و کلاس زبان و … ارائه نمی کند ولی در واقع تمامی این خدمات از کانال همین نشریه ی کامیونیتی به تازه واردان معرفی می شود. شهروند هر جا که برنامه و جلسه ای در جامعه ی ایرانی این شهر برگزار می شود، در حد امکان حضور دارد و آن را منعکس می کند و بدینوسیله از مهمترین وسایل اطلاع رسانی در این جامعه محسوب می شود.

برای آشنایی بیشتر از سایت شهروند دیدن کنید.

 

www.shahrvand.com

 

و اما برگزارکنندگان این نمایشگاه، گروه ایرانی ـ کانادایی مددکاران و مشاوران خدمات اجتماعی (Iranian-Canadian Social Services Providers Network-ICSSPN) بودند. این گروه همانطور که از نامش پیداست شبکه ای ست از مددکاران و مشاوران ایرانی که در سازمان های مختلف در حوزه های مشاوره، بهداشت، سلامت روانی، آموزش، استقرار تازه واردان و امور مهاجرت، کاریابی و توسعه کامیونیتی در کانادا کار می کنند. این شبکه که از مارچ ۲۰۰۰ راه اندازی شده است بیش از ۱۲۰ عضو دارد و دارای یک کمیته هماهنگی ست که به صورت دوره ای افراد آن تغییر می کنند. در برگزاری این نمایشگاه افخم مردوخی، ماندانا عطارزاده، بهناز آزاد، شهلا یعقوبیان، پروین صمدزاده، نازیلا میرانی، و شهپر بنانی از اعضای شبکه همکاری داشتند.

گفتنی ست سازمان های عنوان شده در این گزارش تنها گوشه ای از سازمان های متعدد در این زمینه در کانادا می باشند و خدمات مشاوره و اطلاع رسانی آنها تنها به تازه واردان محدود نمی شود و بویژه در زمینه های سلامت روانی، اعتیاد، مشاوره خانواده، آموزش و … شامل تمام مهاجران حتی آنان که سالها از ورودشان به این سرزمین گذشته، می شود.


 

 عکس های این نمایشگاه را در گالری عکس شهروند ببینید