به زودی قرار است کپنهاگ، پایتخت دانمارک،‌  میزبان کنفرانسی طولانی از ۷ تا ۱۸ دسامبر بر سر موضوع تغییرات آب و هوایی باشد.  

شهروند ۱۲۵۸ ـ پنجشنبه ۳ دسامبر ۲۰۰۹


 

این روزها حتما نام کپنهاگ، پایتخت دانمارک،‌ را زیاد می‌شنوید. به زودی قرار است این شهر میزبان کنفرانسی طولانی از ۷ تا ۱۸ دسامبر بر سر موضوع تغییرات آب و هوایی باشد. بسیاری از رهبران قدرت‌های بزرگ جهان در این کنفرانس دیدار می‌کنند تا در مورد راه‌های کاهش سرعت این تغییرات گفتگو کنند. استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، نیز در میان آن‌ها خواهد بود.

آقای هارپر بارها در این زمینه دودلی کرد تا این‌که پس از اعلام کاخ سفید مبنی بر حضور حتمی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، آقای هارپر هم روز پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته اعلام کرد به کپنهاگ خواهد رفت، درست یک روز پس از این‌که گفته بود شخصاً به این کنفرانس نمی‌رود و جیم پرنتیس، وزیر محیط زیست، جانشین او خواهد بود.

حضور اوباما و سایر بزرگان

در میان ۶۵ رهبر جهان، حضور نماینده‌ی دو تا از مهمترین آلوده‌کنندگان زمین در این کنفرانس باعث امیدواری فعالان شده است: باراک اوباما و ون جیابائو، نخست وزیر چین، هر دو به کپنهاگ می‌روند. جالب اینجاست که آقای اوباما در حالی به این کنفرانس می‌آید که در کشور و کنگره‌ی خود مشکلات بسیاری برای تصویب قوانین محیط زیستی داشته است. اوباما قرار است روز ۹ دسامبر به کپنهاگ برود و البته فردای آن روز به اسلوی نروژ می‌رود تا جایزه صلح نوبل را دریافت کند.

اوباما در نشست اخیر رهبران سازمان همکاری اقتصادی آسیا پاسیفیک در سنگاپور گفته بود که امیدوار نیست کپنهاگ، توافقنامه حقوقی خاصی در مورد تغییرات آب و هوایی صادر کند و باید بیشتر به دنبالی نوعی معامله سیاسی اولیه پیش از کنفرانس سال آینده در مکزیک بود. اما طبق بیانیه‌ی کاخ سفید، اوباما قرار است در کپنهاگ اعلام کند تشعشعات گازهای گلخانه‌ای آمریکا را تا سال ۲۰۲۰ به "17 درصد پایین‌تر از سطح سال ۲۰۰۵"‌ می‌رساند.

کانادا و محیط زیست

کانادا پیش از این مورد انتقاد جدی بین‌المللی به خاطر عدم امضای پروتکل کیوتو و خودداری از امضای قرارداد جدیدی برای محدود کردن گازهای گلخانه‌ای (مگر در صورت حضور تمام کشورهای توسعه‌یافته) بوده است. تصمیم قبلی هارپر برای حضور نیافتن در کپنهاگ نیز باعث انتقادات متعددی شده بود.

دیوید مک‌گینتی، منتقد مهاجرت حزب لیبرال، در این مورد گفته بود: "جهان آنجاست و کانادا هم باید سر میز باشد".

در عین حال مایکل ایگناتیف، رهبر اپوزیسیون، که در کنفرانسی در شهر کبک به سر می‌برد روز پنجشنبه اعلام کرد که کانادا باید نظامی را برگزیند که در آن شرکت‌ها با سبز شدن کسب درآمد می‌کنند و شرکت‌های آلوده‌کننده باید خسارت بدهند. ایگناتیف گفت امیدوار است این طرح با نظامی جهانی جور در بیاید و در صورت به قدرت رسیدن حاضر است با آمریکایی‌ها هم در این زمینه همکاری کند.