تعیین زمان دادگاه چهار فعال چپ تبریزی

خبرگزاری حقوق بشر ایران – رهانا : دادگاه شاهرخ زمانی، محمد جراحی، نیما پوریعقوب و ساسان واهبی‌وش فعالان دانشجویی بازداشت شده در تبریز روز ۲۷ مرداد ماه برگزار خواهد شد.

شاهرخ زمانی، محمد جراحی، نیما پوریعقوب و ساسان واهبی‌وش که نزیک به هفتاد روز را در بازداشت بوده‌اند، پس از پایان قرار بازداشت بدون صدور قرار وثیقه محاکمه خواهند شد.

یک منبع مطلع به «خانه‌ی حقوق بشر ایران»گفت: «دادگاه این فعالین چپ، ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۲۷ مرداد ماه و در شعبه ی یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حمل‌بر برگزار خواهد شد.».

شاهرخ زمانی و محمد جراحی از فعالین کارگری تبریز، ساسان واهبی وش دانشجوی رشته ی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز و نیما پوریعقوب نیز دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد تبریز است.

از راست: هیلا صدیقی، نیما و ساسان دو فعال چپ تبریزی که به زودی محاکمه می شوند

محکومیت هیلا صدیقی شاعر جوان به حبس تعلیقی

هیلا صدیقی، شاعر حامیِ جنبش سبز توسط دادگاه انقلاب به چهار ماه حبس تعزیری که به مدت ۵ سال تعلیق شده است محکوم شد.

به گزارش کلمه، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس به اتهام این شاعر جوان رسیدگی کرد و وی نیز به دفاع از خود در مقابل اتهام ها پرداخت و در نهایت حکم وی صادر شد.

هیلا صدیقی پس از انتخابات سال ٨٨ ، بارها احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

 

ضرب و شتم حسین رونقی ملکی

حسین رونقی ملکی پس از نوشتن نامه به دادستان مورد ضرب وشتم مامور سپاهی قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

والدین حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس زندانی از ضرب و شتم شدید او توسط ماموران زندان پس از ملاقات روز گذشته خود خبر می دهند. پدر حسین رونقی در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که این ضرب و شتم به دلیل نوشتن نامه پسرم به دادستان تهران بوده است. او با اظهار اینکه از این شکنجه ها دیگر خسته شده است خطاب به فعالان حقوق بشر گفت :« اگر می توانند جلوی این رفتارها را بگیرند و یا ما و پسرم را بکشند تا دیگر راحت شویم. آخر اینهمه شکنجه برای چیست.» نامه حسین رونقی ملکی نشان می دهد که دادستان تهران به صورت مستقیم در مرخصی ندادن به وی برای معالجه دست داشته چرا که پزشکی قانونی چندین ماه قبل موافقت خود را با مرخصی او اعلام کرده بود.

مادر حسین رونقی ملکی

حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویسی که پس از وقایع انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ بازداشت شد و هم اکنون کلیه های وی به شدت صدمه دیده و نیازمند مراقبت جدی پزشکی است در تاریخ ۲۳ مرداد ماه نامه ای خطاب به دادستان تهران نوشت که در آن درباره مشکلات بند ۳۵۰ زندان اوین و از نیاز فوریش به درمان در خارج از زندان نوشته بود.اما روز گذشته خانواده حسین رونقی پس از ملاقات کابینی هفتگی توسط هم بندی های پسرشان شنیدند که او به دلیل همان نامه مورد ضرب وشتم یک مامور قرار گرفته است.

زلیخا موسوی، مادر حسین ملکی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« امروز از زندان به ما زنگ زدند و گفتند که پسرم را دیروز مامور اطلاعات سپاه پس از ملاقات کتک زده است، او از حال رفته و چند ساعت همان طور در زندان مانده تا او را به بیمارستان طالقانی فرستادند، وقتی بهوش هم آمده او را بلافاصله به زندان برگردانده اند. پسر من پس از ماه ها شکنجه و ۱۱ ماه انفرادی و نداشتن ملاقات حضوری و مرخصی نامه ای به دادستان نوشته است، به خاطر همین یک نامه او را روانه بیمارستان کرده اند. او کلیه هایش خونریزی دارد آنوقت او را کتک هم می زنند. ما مادر و پدریم. چطور اینهمه می توانیم اذیت و آزار به فرزندمان را تحمل کنیم. دیگر شورش را درآورده اند. حالم بد است، نمی دانم چه کنم، چه بگویم. اینها می خواهند پسرم را بکشند، خودشان هم چند بار به ما گفتند ما حسین را می کشیم. من از سازمان های حقوق بشری می خواهم که به پسرم کمک کنند.»

زلیخا موسوی با اشاره به ملاقات روز گذشته با پسرش گفت:«دیروز حسین به ما گفت که دادستان تهران به ملاقاتش رفته و گفته برای وثیقه آزادی او یک یا دو میلیاردی نوشته اند اما مثل اینکه سپاه می خواهد حسین عفو بنویسد مگر حسین چکار کرده است که عفو بنویسد.»

حسین رونقی ملکی ۲۲ آذر ماه سال ۸۸ بازداشت شد و در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شد و اکنون در زندان اوین به سر می برد.

 

احضار فخرالسادات محتشمی پور

فخرالسادات محتشمی پور، همسر سید مصطفی تاج زاده، برای ادای پاره ای توضیحات به دادگاه احضار شد.

همزمان با انتشار نامه سرگشاده خانواده تاج زاده به رییس قوه قضاییه و درخواست رسیدگی به برخوردهای غیرقانونی صورت گرفته با وی در دو سال گذشته، همسر این زندانی سیاسی برای ادای پاره ای توضیحات به شعبه چهار دادسرای امنیتی اوین احضار شد.

این در حالی است که هنوز پرونده محتشمی پور که پس از بازداشت وی تشکیل شده بود مفتوح است و حکمی برای وی صادر نشده است. گفتنی است محتشمی پور در روز ۱۰ اسفند ماه سال گذشته دستگیر شد و مدت ۴۵ روز را در انفرادی و تحت بازجویی سپری کرد. اتهام وی نگارش عریضه های روزانه و اطلاع رسانی در خصوص وضعیت خانواده های زندانیان سیاسی عنوان شده بود.

 

مسعود شفیعی: قاضی با ابلاغ نکردن حکم دادگاه سه آمریکایی تخلف می کند

مسعود شفیعی وکیل سه آمریکایی در زندان در گفت وگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که اعلام نکردن حکم سه موکلش توسط قاضی تخلف است چرا که طبق قوانین ایران باید یک هفته بعد از برگزاری دادگاه حکم اعلام شود. مسعود شفیعی، وکیل پرونده سه آمریکایی به کمپین گفت:« آقای صلواتی، قاضی پرونده در دادگاه دوشنبه ۹ مرداد ماه، یعنی آخرین جلسه دادگاه در دو هفته پیش، ختم رسیدگی به پرونده را اعلام کردند و حتی به من، جاش و شین بلند گفتند تا هفت روز دیگر رایم را خواهم داد.»

محسن اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود در روز دوشنبه در حالی از ابلاغ حکم پرونده سه آمریکایی در روزهای آتی خبر داد که به نقل از ایسنا، خبرگزاری دانشجویی او دلیل تاخیر اعلام حکم را داشتن یک سوال از سوی قاضی پرونده اعلام کرد.

سه گردشگر آمریکایی به نام های سارا شورد ، شین باور و جاشوا فاتال در مرز میان ایران و کردستان عراق در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۸ در ایران دستگیر شدند و به جاسوسی و ورود غیر قانونی متهم شدند. در تاریخ ۲۳ شهریور یکی از آن سه نفر، سارا شورد بعد از ماهها بودن در بند انفرادی با قرار وثیقه۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد اما هنوز جاش و شین در زندان اوین به سر می برند و منتظر ابلاغ رای دادگاه هستند.

 

قاسم شعله سعدی به مداوای سریع نیاز دارد

سهندژ سعدی همسر قاسم شعله سعدی، استاد دانشگاه، وکیل دادگستری و نماینده پیشین مجلس در گفت وگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از اتهام تازه به همسرش و ابتلای او به بیماری زونا و فلج شدن انگشتان دست چپش در بند ۳۵۰ زندان اوین خبر داد. سهندژ سعدی با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت همسرش گفت که علیرغم گفته های پزشک بهداری زندان آقای سعدی هنوز برای معاینه به خارج از زندان منتقل نشده است. سهندژ سعدی به کمپین گفت:«من درخواستم این است که به وضعیت زندانیان رسیدگی کنند و اگر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران آمد از زندانیان سیاسی و خانواده هایشان دیدن کند و خواسته هایشان را بپرسد و ببیند در چه وضعیتی به سر می برند.»

قاسم شعله سعدی، وکیل، استاد روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و نماینده دوره سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۴ فروردین ماه امسال در فرودگاه مهرآباد در حال بازگشت از شیراز به تهران بازداشت شد. او قبلا نیز در سال ۸۱ به اتهام نوشتن نامه انتقادی به آیت الله خامنه ای ۳۶ روز در بازداشت بود. آقای شلعه سعدی هم اکنون در زندان اوین در حال گذراندن حکم دو سال و نیم حبس است.